Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5203 ggr
Karmatarerskanise
2

Pitbull i Sverige

I en annan tråd påstår en medlem att pitbulls är vanliga i Sverige men att folk kallar dom Amstaff istället. 

Själv är jag övertygad om att pitbulls  (renrasiga) är ovanliga här. Amstaff däremot är vanliga.

Nu pratar vi om renrasiga inte papperslösa.

Hur ligger det till?

Em_
0

Jag tror rasnamnet pitbull är mer känt. I ett område jag bodde var det mycket snacka om alla farliga så kallade pitbulls och kamphundar, de orden var liksom synonymer.

Herveaux
2

En av mina kunder är ägare till en renrasig Pitbull, han importerades från USA för…kan det vara 7-10 år sedan?

Enligt henne är Pitbull (renrasiga med stambok) ovanliga i Sverige, men det är många som slänger sig med begreppet "Pitbull" på sina trubbnosiga korsningar för att namnet ger…status… *urk*

Jag ska träffa henne snart igen och ska försöka komma ihåg och fråga om hon har några siffror på antal Pitbull´s i Sverige.

// Harley

[Anata]
0

De är min tråd hon syftar på. 

Jag har kontakt med 4 pitbulls uppfödare i Sverige och 3 amstaff uppfödare!

Så pitbull är vanligt. Men som uppföderna själv säger. Dom annoserar inte ut sina hundar på tex blocket. Då dom har "beställ" kullar. Och dom säljer inte till vem som helst.

Men många av deras valpar har folk parat med renrasigt stamtavle Amstaff.

Men men. Om man ni inte tror på de så kan man göra en efter sökning själv

Herveaux
3

#3 "Men men. Om man ni inte tror på de så kan man göra en efter sökning själv"

Det är ju precis vad Hera gör i den här tråden. 🙂

Hur många individer av en ras ska finnas i Sverige för att du ska kalla den "vanlig"?
Ett begrepp som kan variera mycket från person till person, så lika bra att fråga.

// Harley

[Anata]
1

Enligt en av uppfödarna jag har kontakt med så tar dom 2 kullar per år. Snitt har dom 6 valpar per kull 12 valpar per år. Av dom så är de kasnke max 6 som säljs i Sverige. Andra är utomlands. Nu är dom förldrarna inporterade men kennel finns de.

Karmatarerskanise
5

#3 Det finns ju många fler Amstaff uppfödare än de "du har kontakt med". Minst 50 styck på skks sida.

På pitbull.se läser jag att uppfödarna av pitbull vill hålla rasen liten i sverige. Det motsäger det du påstår.

Och varför du drar in att valpköpare parat pitbulls med amstaff förstår jag inte riktigt.  Då är det ju ingen pitbull längre. Då är det en blandras.

Sedan finns de dom som påstår sig sälja pitbull men där hundarna saknar stamtavla. De är inte heller rena.

Karmatarerskanise
3

#5 Du erkänner ju nu att de inte är speciellt vanliga här. 🤔

[Anata]
0

Ne de är så du vänder på de #7 jag känner personligen 2 pitbull uppfödare och dom andra två hade jag haft kontakt med nu i 4 års tik!

Dom är noga med vem dom säljer sina valpar till för folk. Men men oavsett vad jag säger så är de inte bra. Hej då Hera!

Karmatarerskanise
3

#8 Du upprepar att du känner uppfödare. Vad vill du säga med det? Menar du att dom sagt till dig att pitbull är VANLIGA i Sverige? Har pitbull.se skrivit felaktigt på sin sida?

Vilka uppfödare har du kontakt med?

Wellcraft
3

De är ovanliga. Ser sällan hundar som ens är lika pitbulls, de flesta kamphundsmixar liknar amstaff eller staff.
En pitbull har ju en mycket sportigare kropp(även om utseendet varierar stort inom rasen så skall de ha en sportigare kropp),  lika stor skillnad mellan en jaktlabbe & "tunnor" (utst.lab).

Att någon har importerat från polen, USA mfl har jag hört förut.
Tyvärr är inte hunden renrasig bara för att man importerar från en påstådd renrasuppfödare i tex, USA, många får hem en shitbullmix ändå.

För att en ras ska bli vanligt krävs det att vi har flera uppfödare som tar fram kullar regelbundet.  Här i Sverige har vi knappt ens några få (seriösa, renras..) kennlar. 
Jag vet inte om det bara har att göra med vart jag bor, men jag har sett fler chodsky pes individer än pitbulls… Iofs, de påstådda renrasiga apbt som uteslutande alltid ser ut som en amstaff/staff (överviktiga och ofta dåligt musklade dessutom) kanske är renrasiga? Men då bör apbt - kennlarna skärpa sig en smula..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karmatarerskanise
0

#10 Jag bor i ett väldigt hund tätt område och ser aldrig pitbulls jag heller.  Gott om amstaff och shitbulls dock.

Tyvärr kallar folk sina oäkta för äkta för att de tror det ger status. Men utan äkta stamtavla, så ja. Tyvärr luras många.

Karmatarerskanise
0

Anata; Skulle gärna ha svar på mina frågor i mitt inlägg #9.

[LoveUnite]1
0

Jag är inte bra på Pitbulls, någon som kan ge en bild på hur en "standard" Pitbull ser ut? (100% ren)

Jag googlade men jag blir ändå inte klok haha, sedan såg jag så hemska bilder så jag slutade =(

Jag TROR inte att rena pitbulls är vanliga.
De flesta man ser är amstaff eller amstaff korsningar med kanske lite pitbull i.

Det finns en vit hund inne i stan som jag TROR är en pitbull hane, så himla fin, men när jag kollade på google så ser den inte alls ut som en pitbull, så… e nog någon korsning. Den är vit helvit typ och i storlek som en stor rottis men mkt grov och mycket muskler.

Haha, så inte en expert här.

hemul
0

Pitbull kan ju beteckna både rasen och rasgruppen/typen. Ivf i USA och vi lånar ju ofta därifrån så…

https://en.wikipedia.org/wiki/Pit_bull

Karmatarerskanise
0

#13 Det är inte en Dogo argentino tro?

thea_thea
1

#13 APBT kan se väldigt olika ut, beroende på linjer. Men en "pitbull" i rottisstorlek är nog en blandras🙂

[LoveUnite]1
0

#15 Wow, jag googlade, jupp det är en Dogo argentino ! Ser exakt ut så! Guh vad vacker!

Men… avbryter där för då vänder jag på tråden haha!

Men ändå nyfiken på en ren standard Pitbull hur de ser ut.

Är det dem korta kraftiga som jag såg på google?

thea_thea
1

#17 Pitbulls kan se väldigt olika ut beroende på linjer, men ska se om jag kan leta fram nån bild på en renrasig APBT🙂

[LoveUnite]1
0

#14 om det är så rena pitbulls ser ut är de ju jätte vackra! =)
Såg ju inte alls likadana ut som de konstiga som dök upp på google när jag sökte,

Karmatarerskanise
0

#17 Gå in på UKC ras beskrivning.

Kalli
1

#13: "Hunden är avlad under århundraden efter prestation, i motsats till utställningshundar som avlats efter en förutsatt mall. Detta har i sin tur gett en vidare bas för vad som är tillåtet i fråga om färger, vikt etc. Generellt kan man dock säga att en pitbull ligger i spannet mellan 14-28 kilo för en hane, och 12-25kg för en tik."

Taget från: http://www.pitbull.se/rasinformation/amerikansk-pitbullterrier

Vill du se bilder skulle jag nog rekommendera att googla APBT ADBA. De hundar som dyker upp när jag googlar Pitbull och ser ut som tunnor skulle jag snarare gissa är Bullys.

[LoveUnite]1
0

#21 har kollat, de ser fina ut, jädrans vilka muskler! Men… hmm… har nog inte sett någon sådan i min stad om jag ska vara ärlig, men som sagt om jag misstog en dogo argentino som en eller säkert inte kan se skillnad på en amstaff och en pitbull på stan så… vad vet jag. 😇

Tror dock ändå inte de är vanliga i Sverige.

Kalli
1

#22: Det kan nog vara svårt för vem som helst eftersom APBT kan se rätt olika ut och blandraser med "kamphundsinslag" kan se ut hur som helst de också. Vill man vara säker på att det verkligen är en APBT ska hunden inneha stamtavla.

Och jag håller med dig om att de inte är överdrivet vanliga i Sverige.

Mischa
1

Det är ingen vanligt förekommande ras, uppskattningsvis har siffran länge legat runt 3-500 individer, men det är ju bara spekulationer. American staffordshire terrier är ju en avknoppning från rasen, och har från början haft en avelsinriktning mot utställning. Där ligger den största och främsta skillnaden utöver att de vanligtvis stamboksförs i konkurrerande register. Det är inte heller en superenkel ras att sätta sig in i. Saker som; alla olika register (seriösa som oseriösa) , närbesläktade raser som påstås vara samma sak och ibland är falskreggade, populärnamnet "pitbull" som i media och i olika shelters appliceras på allt som liknar rastypen i USA gör att der kan bli förvillande.

≧◔◡◔≦

komigentammie
2

Har lärt mig att pitbull är ovanliga i Sverige, de har dessutom ingen rasstandard så att man kan se på en hund att den är pitbull eller har pitbull i sig är BS. Amstaffen är däremot tagen ur pitbullen, så att säga, men de är två skilda raser. 🙂

De där amstaff/pitbullarna är för det mesta hittepå för att tjäna extra cash. 😉

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Mischa
1

#25 Rasstandard finns både inom UKC samt ADBA.

≧◔◡◔≦

Lona
0

Jag tänkte på namnet, _American_ PBT, finns det någon annan (seriös, med stambok mm) pitbullras som inte är amerikansk? Sen har jag en annan fundering, jag förstår mycket väl tanken med att ta fram amstaffen, men oftast när man avlar på utställning i en ras så barkar mentaliteten åt fanders. Hur har man lyckats med att inte hamna i den fällan?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mischa
3

#27 Det finns endast en ras med "pit bull" I namnet.

≧◔◡◔≦