Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10013 ggr
[BonzoandBonnie]
3

Hundar i samhället

Hej!

Jag har lite frågor om hundars/hundägares rätt i samhället där ni bor så skriv gärna med staden om ni vill svara på det här :)

Finns det en/flera hundparker i din stad eller i en grannstad?

Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?

Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)?

Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker?

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar?

Anledningen till mina frågor är för att jag har blivit lite less på Sverige gällande hundar, i de flesta andra länder så är hundar välkomnade på de flesta ställen.. 

Kom gärna inte med argument m.m, utan skulle bara vilja ha lite statistik :)

Tack på förhand :)

Wenniz
0

Finns det en/flera hundparker i din stad eller i en grannstad? Här där jag bor har jag för mig att vi har 4 hundrastgårdar, men ingen hundpark.

Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig? Byggvaruhusen upplever jag är väldigt måna om hundarna när vi har haft med våra, då vi har fått ställt oss vart vi vill (så länge vi ej var i vägen för någon) för hundens skull. De Har även bjudit på vatten. :)

Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)? Inga hundar är välkomna i butiker här jag bor.

Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker? Nej, dock vill de gärna att man kissar hunden innan man träder in på kyrkogården så hunden inte kissar/bajsar där. 

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar? Vi har EN liten badplats (vill knappt kalla det badplats) för hundar här,

• Nederlandse Kooikerhondje -
sasha_setter
1

Japp, i hala staden finns nog en hel del (GBG) men nära mig har vi två.

Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig? Nope… Eller inte vad jag vet…

Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)? Vissa har, andra inte.. Har man liten hund är det lättare då många tycker att det är ok om man bär vovven.

Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker? Vet ej.

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar? Ja och nej. Inga speciella för hundar, men ställen där hundarna får vara och bada året om. Och ja, flera privata pooler där man kan hyra in sig.

Håller med dig om att det är snålt om hundrelaterade grejer i städerna…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Herveaux
0

Svar för Knivsta (liten ort utanför Uppsala).

Här har vi 4 st hundrastgårdar i varierande storlek och terräng.

Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?
Nej.

Ja.

Vet ej.

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar?
Nej.

// Harley

panini
0

Vi bor i Sjöbo, Skåne :)

Nope, här finns inte en enda om inte möjligtvis en lååångt ifrån mig på typ 10x10m utan inredning.

**
Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?**

Nej.

Ja. Endast djuraffärerna och Granngården som tillåter här. 

Ingen aning, men förstår om svaret på den frågan är Nej då jag tror fler än  jag har hundar som ska markera ÖVERALLT.

Finns flera sjöar några mil härifrån som folk tar med sina hundar till och har aldrig sett någon som klagar, men finns ingenstans som det visar att man klart och tydligt får ta med hunden dit. Min egen hund gillar inte vatten.

Ravynsfair
0

I min stad finns det iallafall minst 2 stycken som jag vet om. 

De flesta sådana butiker håller till på ett speciellt "köpcentrum" utanför stan och där finns parkeringshus :) men inget specifikt för hund nej.

Mja, jag har faktiskt inte kollat upp det. Men jag antar det ja. 

**Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker?
**Ingen aning, är inte alls härifrån så jag har ingen anledning att gå till kyrkogården.

Bor precis vid en av de hundtillåtna stränderna så ja det finns sådana. 
Finns även hundsimhall men då måste man boka in besök.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

AnneN
0

Bor i Luleå.

Nej det finns inga hundparker alls i de närmaste länen ens vad jag vet.

Nej inte vad jag vet.

Ja.

Ja.

Nej det finns inga speciella badplatser, men i denna kommun finns det inget förbud mot att ha hund med på allmänna badstränder, bara förbud mot att ha dem lösa och förbud att rasta hunden på stranden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TrasselTroll
0

Jag bor i Norge men tänkte det kanske kunde vara intressant att veta hur vi har det här?

Nej, närmsta stad där det finns från mig sett är Oslo, 6 mil bort.

Nej, inte vad jag sett.

Ja, och dessvärre även många av djurbutikerna då de ofta ligger inne köpcentrum som då har djurförbud.

Vet ej.

Nej, men i gengäld verkar det vara större tolerans för hundar på vanliga badplatser här.

ChristineF
0

**Finns det en/flera hundparker i din stad eller i en grannstad?
**Det finns en hundrastgård.

**Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?
**Nej, inte vad jag har sett.

**Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)?
**De flesta har det, men hundar (som sköter sig) är välkomna in granngården, h&m, åhlens, en inredningsbutik, två kiosker/tobakshandel och en restaurang. Rätt bra för att vara en liten stad.

**Nej, jag har inte sett någon skylt iaf. Brukar ha med mina hundar, har kort koppel så att de inte kissar/bajsar nära gravar och om det händer plockar jag såklart upp.

**Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus pool.
**Nej, bara hundsim/rehab. Ägare tar med sina hundar till berg/stränder vid sjöar/i skärgården som inte är allmänna.

FridaR
0

Jag bor i Torslanda, Göteborg🙂 

Inte i Torslanda men i Göteborg finns det en del. 

Nej inte vad jag vet. 

Ja dom flesta. 

Finns ingen skylt om det men har inte kollat upp det heller, antar dock att det inte är hundförbud. 

Nej inte vad jag vet.

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Här finns några stycken lite utanför. 

Nej

Ja som tur är.

Ja som tur är.

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar

Här finns ett par stränder för hundbajs.

Ambrose
0

Göteborg/Västra Frölunda

**

Inom gångavstånd från min lägenhet har jag 4-5 rastgårdar. Dock är vissa av dem inte användbara p.ga. vissa andra hundar, eller t.om. förgiftning(någon har lagt ut gift)

**Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?
**

Frölunda Torg har ju parkeringsgarage om det räknas. Men jag känner inte till något varuhus som har parkering för specifikt hundar.

**

Ja. Nästan alla butiker har hundförbud, men det finns ett fåtal caféer som man kan besöka. Börjar dock bli bättre.

**

Inte vad jag vet. Har besökt ett par utan problem.

Det är snarare så att det finns flera badstränder/badplatser med hundförbud, och att hundar får vara där det inte finns förbud.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Tilde]
0

Jag bor i Danmark och svarar utifrån mitt område/Köpenhamnsområdet som jag känner till. 

Ja, jag känner till minst två inne i Köpenhamn. Hos oss finns det hagar till får som får användas som "hundpark" när fåren inte är där.

Nej inte vad jag vet om (men sen skulle jag aldrig ta med hunden till en affär där han inte får följa med in - då får han stanna hemma istället eller ha mig/sambon som sällskap utomhus). De enda skuggade parkeringarna är i parkeringshus/källare.

Ja och det kan jag förhålla mig till. Vore väldigt ohygieniskt om djur var tillåtna i mataffärer i alla fall - och varför ska man ta med en hund när man shoppar kläder? 🤪

Ingen aning… Kan tänka mig det då vissa hundar säkert skulle kissa mot gravarna eller gräva i marken, osv.  vilket i sin tur är respektlöst mot de döda. Det skulle förmodligen vara ok om man bar hunden men de skulle inte få gå lösa i alla fall. Men jag har som sagt ingen aning, hah.

Det vet jag faktiskt inte. Vi har en strand i närheten där hundarna är tillåtna off season. Däremot finns det en strand längre upp norr där man alltid får ta med sin hund. Känner inte till några badhus eller liknande dock.

Karmatarerskanise
0

Ts menar du att du vill ha med din hund i klädaffären och på tex maxi?

nashjamie
0

Nej, inte vad jag vet om. Däremot finns ju rastgårdar, små små rastgårdar med nedhuggna träd typ. En hund hinner inte ens få upp farten innan rastgården är slut, typ. Så små är dom.

**
Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig?**

Nej det har dom inte. 

Ja. Däremot så bryr jag mig inte så mycket om att hundar inte få vistas i mataffärer, för jag tycker helt ärligt inte att det är fräscht. Jag vill inte köpa mat som det kanske ligger hår på, eller dregel osv. I klädaffärer kan jag tycka hundar får vara (även vissa restauranger men att om man har hund får man sitta på ett särskilt ställe) så länge man som ägare tar sitt ansvar och inte låter hunden stryka sig mot kläder, lägga dregel loskor på dom eller skita ner kläderna.

Nej, det är det inte vad jag vet. Jag har gått runt på kyrkogårdar med mina hundar många gånger - och då är dom alltid rastade och skulle en olycka hända så skulle jag självklart plocka upp.

Det finns inga speciella badplatser för hundar. Alla stränder är strängt hundförbud på. Däremot finns det små små ställen där man kan låta sin hund bada, men det är inte avsett för hundar. Så svaret blir nej.

jenmjao
0

Jag bor i Västerås.

Hundrastgårdar finns det vad jag vet minst 3, finns förmodligen fler. Men i närheten av mig finns det endast 1 och det tar 1 timme att gå dit. Bor i ett område där det finns kanske 20styckna fotbollsplaner (där hundar förövrigt är förbjudna) och där varenda granne verkar äga minst en hund var, men ingen hundpark finns här fanns många öppna platser och "tillfällen" för en hundpark/rastgård skulle kunna byggas.

Nej, inte alls, det finns inga direkt skuggade platser för hundägare där jag varit och handlat.

Ja det har dom.

Det vet jag inget om, besöker inga kyrkogårdar.

Jag vet om en badplats för hundar, inget inomhus förutom på veterinärskliniker, men det är ju inget som du syftar på antar jag.

[Hästhoven]
2

- Enbart 1 hundpark i grannstaden vad jag vet. 

- Nej, finns dock krokar på väggarna för att binda upp hundar, men inget skuggskydd eller liknande.

- Ja, det är enbart häst & djuraffärer, granngården man får ta med hund. 

- Det finns flera kyrkogårdar som har hundförbud, vilket är ganska tråkigt, ska inte hunden få följa med?, det är ju också en familjemedlem.

- Finns inga badhus där de tillåter hundar, men finns faktiskt några anläggningar för bad för häst & hund, men mest i att "må bra syfte" för hundar & hästar med tidigare skador o.s.v…

- Hundförbud på badstranden i byn & hundförbud på flera badstränder, vilket känns trist! man behöver ju inte låta hunden göra sina behov på stranden, hunden har väl också rätt att få bada? 

Är också less på Sveriges regler gällande hundar, hundar har väl också rätt att få göra saker? Vissa människor har inte ens någon annan familj än sin hund & vad är det för roligt för en människa att gå till stranden själv? att besöka sina vänner/släkt/familj som ligger begravda på kyrkogården själv? 

Har varit med om folk som har varit riktigt stor i käften som har varit riktigt otrevliga mot våra hundar när vi åkte till en badstrand, det stod ingenting om hundförbud men enligt dem så får inga hundar vistas där & usch vad det är äckligt med hundar på badstränderna enligt dem! snälla ni, vad är det för äckligt med en vovve som vill svalka sig lite? vattnet blir inte smutsigare för det. 

Karmatarerskanise
4

#16 Jag vill inte ha hundar på kyrkogården.  Folk saknar vett och låter hundar pissa där inne. 

Likaså ska de som inte tycker om hundar kunna åka till stranden utan att behöva mötas av hundar. Därför är det bra att det finns hundstränder.

Att du inte tycker det är äckligt med hund betyder ju inte att andra inte tycker det. Och de har all rätt att tycka det.

JonnaCecilia
1

Bor i Varberg. Finns det en/flera hundparker i din stad eller i en grannstad? Finns en vid brukshundsklubben som jag vet om, kanske fler mer avsides? Sen finns vissa fårhagar där man får gå med hunden. Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig? Nej, vissa större mataffärer har parkeringshus dock. Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)? Ja. Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker? De kyrkogårdarna som ligger i stan har hundförbud, tror de runt om på landet är lite generösare. Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar? Av femtioelva stränder finns EN där hundar får vara hela året, en speciell hundstrand. Nu är den rätt välskyltad, men förr om åren klagade många turister på hundarna, den stranden ligger nära en stor camping och många gick dit utan att fatta att det var en hundstrand :/ Så det var en del diskussioner när vi fick säga åt dem som var mot hundar att det finns stränder på var sida om hundstranden och de kan faktiskt gå till en av dem! I det området finns fem stränder, hundstranden är i mitten ;) ligger några km utanför stan, de stränder närmre stan har hundförbud sommarhalvåret. Vid sjöarna är det nog inte hundförbud iallafall, så dit kan man ta med sin hund. Inga pooler vad jag vet.

Ambrose
4

#13 Det finns ju andra typer av butiker. Caféer, bokaffärer, smyckesbutiker, hobbyaffärer etc. Flera av dessa tycker jag att det hade varit trevligt att få ta med hunden till. :) I mataffärer och restauranger(där köksdelen är öppen mot serveringen) är det däremot olagligt för djur att vistas. Av hälsoskäl. Helt OK tycker jag!

//Ambrose

Kalli
0

Enligt Göteborgs kommuns hemsida finns det 13 kommunala rastgårdar samt några privata där jag inte har koll på antal. Hundpark tolkar jag mer som en öppen yta? Det finns det vad jag vet inga, men å andra sidan råder det inte koppeltvång förutom på utvalda platser:

• på platser där torghandel pågår
  • på badplatser (se specifika regler för vissa badplatser)
  • på kyrkogårdar
  • i parker och planteringar (1 april-30 september)
  • i Slottsskogen (förutom i den inhägnade hundrastgården)
  • på offentliga platser bredvid och i anslutning till skolor, förskolor, fritidshem och lekplatser

Här är det förbjudet att ha hund

• Lekplatser
  • Gräsytor tänkta för lek

Källa: http://goteborg.se/wps/portal/invanare/kultur-o-fritid/friluftsliv-natur-och/naturomraden/regler-for-hund%C3%A4gare/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fSw8nEz1wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigDkC_JF/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-2

Vet faktiskt inte, har inte haft bil tidigare så det har varit en icke-fråga för mig.

Har ingen statistik men det finns listor på ställen där hundar är välkomna bland annat NK och Åhléns. De enstaka gånger jag haft behovet att ha med mig hundarna har jag vid förfrågan varit välkommen. Det har då gällt platser utan förbudsskylt (då frågar jag inte ens).

Koppeltvång men inte hundförbud enligt ovan, har själv aldrig besökt en kyrkogård med mina.

Inte vad jag vet. Men  det råder bara hundförbud på 4 av 24 allmänna badplatser, på dessa ska hunden dock vara kopplad. Utöver det finns det en mängd sjöar där hundar får vara och havet är ju större än enbart de kommunala stränderna. Inomhuspooler finns i rehabsyfte men inte annars (vad jag vet om).

All and all tycker jag nog att Göteborg är en förhållandevis bra stad att ha hund. :)

Scorpio97
0

Nej, åtminstone inte vad jag vet. 

Nej.

Vad jag vet har alla butikerna (förutom vår enda djurbutik) djurförbud. På caféer brukar det vara okej att sitta på uteplatsen med hund. 

Ingen aning.

**Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar?
**Det finns en hundstrand, sen har vi många "inofficiella" badplatser, alltså icke-kommunala där man får ha hund eftersom det tekniskt sett inte är badplatser. Men ingen inomhuspool vad jag vet.

//Jessie

Jamie+Engla
0

Fråga 2 tycker inte jag låter speciellt bra, om man ska iväg på ett byggvaruhus (eller liknande) varför tar man då med hunden? Fattar inte de. Om man vet med sig att man ska in i en affär i mer än 1 min varför då ta med hunden? Jag skulle aldrig lämna mina hundar i bilen (kallt som varmt) ensamma i mer än 1 min. Aldrig. Kan göra de i 15-20 min OM det sitter en person kvar i bilen med hundarna. Ska man handla, lämna hunden hemma.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

fridarebecka
0

**Stans första hundrastgård (i skogsmiljö) ska precis öppnas men annars sitter det skyltar att hundar ej får vistas lösa och förorena i mest varenda park…
**
**Vissa butiker har skuggade parkeringsplatser men inte speciellt anpassade för hund.
**
**Ja alla. Vad jag vet så är det bara ett fik och djuraffärerna som tillåter hundar.
**
**Nej men de får inte vistas lösa och förorena enligt skyltarna.
**
**Poolar är jag osäker på, men några speciella utebadplatser finns inte. Vi med hund får bada där andra inte badar för att inte störa/skrämma barn typ.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
ChristineF
0

Glömde nämna i inlägget att vi har ett hundfik också. Tycker det är bra att hundar inte får vara överallt och jag är emot shopping med hund, men som miljöträning är det ju toppen att vissa butiker tillåter. Har dessutom hänt att jag varit på torget och miljötränat och så har det kommit en ordentlig skur, då har jag kunnat gå in med vovven o tittat i en butik som tillåter tills regnet minskat. Tobakshandeln brukar jag få paket till om jag handlat på internet och då kan jag ta en hundpromenad dit och hem utan att behöva lämna hundarna utanför.

jenmjao
2

#22 Jag har inte egen bil och jag behöver handla ibland, på butiker som inte ligger i närheten. Då brukar jag åka med min pappa och vi lämnar hunden i bilen, varför inte? Vad skadar det henne att vänta 10minuter i bilen eller hemma? Dessutom älskar hon att åka bil och vara i bilen så jag tror hon föredrar det. Och vi brukar alltid rasta henne före eller efter på öppna platser, kasta boll och busa lite, så vi brukar köra allt på en gång när vi väl åker ut.

hemul
0

Inte vad jag vet. Men jag vet inte ens vad en hundpark är. Vad är det?

Nej.

Nej, inte enskilda butiker, förutom livsmedelsbutiker förstås. Köpcentra brukar dock ha hundförbud men ingen bryr sig om om man tar in en hund, ivf inte en liten som inte syns så mycket. Brukade ta med daghunden till 2 olika köpcentra. Blev avvisad en enda gång på 2 år, av en vakt. Vänligt och inte omdelbart utan "du kan väl lämna den utanför nästa gång". Affärerna bryr sig inte om det.

Tror jag inte.

Tror inte det men vad jag vet är hundar tillåtna på naturliga badplatser. Pooler finns nog på rehabställen, men inte allmänna sådana.

[BonzoandBonnie]
0

vad glad jag blir att det finns så många "hundparker", jag har aldrig sett en enda :p
#13 haha nejnej inte mataffärer, glömde skriva det, men som #16 säger i andra affärer, typ som harald nyborg, rusta m.m så kan väl vovven få följa med in, :)

#26, när jag tänker på en hundpark så är det typ en jätte stor inhägnad med stora öppna gräsplättar, träd, bänkar och "dricksplatser" för hundar :)
någon annan kanske vill förklara? för jag har ju aldrig sett en hehe..

[BonzoandBonnie]
0

taggade lite fel där, ursäkta #16 :p
#8 vad kul att de är välkomnade på så många ställen :)

Karmatarerskanise
2

#27 Så allergiker ska inte kunna handla i dessa affärer för att du prompt måste ha med din HUND i affären?

Hundar hör inte hemma i affärer.

[BonzoandBonnie]
4

Allergiker är oftast känsliga för kontakt med djuren, päls o sådant hamnar ju på oss hundägare med.. dessutom känner jag några stycken som är allergiska mot parfym, det kan jag tycka är värre än att en hund går förbi nere på golvet.
Men jag vill inte argumentera o så, jag respekterar andras åsikter :) skulle bara vara trevligt ibland att ha med sin kompis :)

Karmatarerskanise
1

#30 Allergiska mot pälsen och huden. Du tror inte pälsen på själva hunden är värre än lite hår på dina kläder?

Parfym på människor går inte att förbjuda. Det innebär inte att vi ska dra in hundar och riskera ännu fler allergiker hälsa.

En hund är en hund. Låt den vara det. Allt har sin plats så att säga.

Det räcker att servicehundar är där ibland. De utför nog viktigt.

Jamie+Engla
2

#25 För att, om något skulle hända. Tänk OM du och din pappa skulle råka ut för något i butiken, är det någon som har koll på att det sitter en hund i er bil på parkeringen? Hört flera som fått sin bil stulen, med hunden i bagaget. Värmeslag, nedkylning och att sitta i en bil är lika taskigt som för hunden att sitta i bur själv hemma. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om min hund/ mina hundar hade på något vis skadats på grund av att jag tvunget skulle ha dem med mig. Mina hundar är min familj, mina små barn som behöver mig. Och jag skulle aldrig lämna ett barn i bilen. Barn/hund, samma sak i mina ögon.

smellcaramell
0

Inte vad jag vet, och då har jag bott här i 18 år. De pratades om att det skulle öppnas en men tror det blev nedröstat p.g.a. rädsla för nedskräpning..

Nej men alla dessa varuhus ligger samlade på ett ställe(inte de lokala ICA handlarna då men alla större varuhus och affärer som Åhlens, Bauhaus, Ikea och likande) och det finns även ett hunddagis där man kan lämna hunden när man handlar :) Super för oss som bara åker dit för att göra flera ärenden och måste ha med oss hunden för att till exempel prova täcke! Känns onödigt att åka ut med hunden och prova täcke en dag och åka för att handla resten själv en annan dag när det är ett heldagsprojekt att ta sig dit, handla och sedan hem igen!

Ja, endast djurbutiker som tillåter hundar.

Finns ingen skylt och ingen har sagt något till mig/någon annan när vi har haft hunden med oss, dock har jag fått skynda mig därifrån innan det skulle ske en olycka en gång, tycker inte det är ok att hunden bajsar/kissar på kyrkogården, isåfall får man avbryta den och gå utanför kyrkogården ( vår kyrkogård har utgångar på väldigt många ställen så är lätt att gå ut och låta hunden kissa/bajsa).

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus polar?

Ingen aning, har en hund som hatar att bada så har aldrig undersökt detta. Vet en strandbit där man får bada med hästar men den är inte direkt allmän, ligger typ mitt ute i skogen och det är aldrig någon där så antar att hunden också får bada där.

[loveisall]
0

Det finns en, som vi fick efter många års tjat.

-Nej.  Möjligen Netto har lite skugga runt ett  hörn.

- Ja.

Rastning av hundar är förbjuden där iallafall.

- Ja vi har ett hundbad vid mälaren, men det är långt dit.

sasha_setter
1

#31 Har ingen statistik, men de jag känner som är (ganska mycket) allergiska mot hund kan fortfarande befinna sig i samma rum en kort stund. Och en affär är man kanske inte så länge i om den är liten. Är den stor blir ju utblandningen med luften större och därför inte lika intensiv. Jag t.ex är allergiskt mot parfym och om jag åker buss och sitter i närheten av någon med mycket parfym får jag väldigt rinniga och svullna ögon. Dock förstår jag att folk vill lukta gott och känner att det är  fler som vill ha parfym än det finns parfymallergiker. Minoriteten får ibland anpassa sig. Annars skulle man ju kunna utesluta nötter, olika frukter m.m. från alla butiker eftersom att många är allergiska mot de luftburna allergenerna.

Karmatarerskanise
2

#35 Jag har en väninna som kan dö om hon är i en lokal med en hund.

Och går jag och handlar vill jag inte ha hundår på det jag handlar. Sedan finns det MÅNGA hundrädda.

Att skaffa hund är ett eget val. De som valt att inte ha hund ska inte påtvingas dom heller i affärer som är till för människor. 

I detta fall är hund ägare som vill ha hund i affärer säkerligen en minoritet.

Kalli
0

Jag är av den chockerande åsikten att ägaren till affären själv får bestämma huruvida hundar är tillåtna eller inte.

sasha_setter
0

#36 Oj! Det hade jag ingen aning om, att man kunde vara så allergisk mot hund…  Men som jag sa innan finns det många fler allergier som är lika starka, men de är inte prioriterade. 

Tycker inte heller att hundar ska vara i mataffärer, men ställen där det inte är ohygieniskt…

Att många är hundrädda är en grej som man självklart måste tänka på, men samma här så förstår jag inte varför den rädslan ska prioriteras över andra rädslor och fobier.

Jovisst är hundägandet ett eget val, men det är också t.ex att skaffa barn. Barn är i många fall mer störande/förstörande än en vanlig hund (som ej är väldigt ouppfostrad). 

Tror faktiskt inte att det är så många människor som har en välgrundad motstridighet mot hundar i samhället..

#37 Håller med dig till 100%

Karmatarerskanise
1

Såvitt jag vet bestämmer affärer och kedjor själva bortsett från ställen där det säljs och tillagas mat.

ChristineF
1

Restaurangägaren får själv avgöra om hundar tillåts ute/inne på restaurangen, dock får de aldrig vistas i själva köket.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2684549-ta-med-hunden-ut-har-blivit-inne

I mataffären där jag jobbar kommer det då och då in vårdhundar, så om man är extremt allergisk så antar jag att man bör skicka någon att handla åt en eller köpa matkasse via internet?
Vi har också nötter i lösvikt, parfymer att provspraya och hästägare/bönder som kommer in i stall/lagårdskläder. Tyvärr kan allt inte anpassas efter allergiska, även om man skulle önska det!

Karmatarerskanise
1

#40 Det beror på hur lokalerna ser ut gällande restauranger. 

Just hundar är ju lätt att inte tillåta.  Parfym och födoämnen inte samma sak. Dels tjänar dom pengar på det och dels kan man inte förbjuda folk från att ha parfym.

Nötter däremot kunde man gott sålt i förpackningar och parfymer i ett eget rum.

Kalli
0

#39: Så är det men vissa beter sig ju som att det är en dödssynd att ta med sin hunden till affären även fast det är tillåtet.

Karmatarerskanise
1

#42 Jag ser det inte som en dödssynd. Jag kommer bara aldrig förstå det eller respektera det.

Ambrose
2

#29 Konstigt nog så är det nästan enbart i Sverige som hundar är så ovälkomna i samhället. I andra länder så får hundar följa med överallt. Undra vad det beror på?

Har vi fler människor i Sverige som är hundallergiker, eller har de i andra länder insett att man inte kan, eller bör, anpassa sig efter varje enskild individs behov? Hmmm….

//Ambrose

thea_thea
0

Finns det en/flera hundparker i din stad eller i en grannstad? Ja, det finns över 10 hundrastgårdar. 

Har matbutiker/andra varuhus typ biltema, ikea, byggmax speciella skuggade parkeringsplatser där de med hund i bil kan ställa sig? Nej, inte vad jag vet. 

Har de flesta/alla butiker i er stad hundförbud (förutom djurbutikerna)? Ja tyvärr. Finns några man får ha med hund i, och det är jag mycket tacksam för!

Är det hundförbud på kyrkogårdarna ni besöker? Besöker nästan aldrig kyrkogårdar, men det är hundförbud på alla kyrkogårdar.

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar? Nej, men det finns rehabpool på några veterinärkliniker.

Jag bor i Lund🙂

Karmatarerskanise
0

#44 Jag är ofta i olika länder och jag ser aldrig hundar i affärer. Så nej det är inte bara i Sverige.

Ambrose
1

#46 Även jag är ofta ute och reser. Har varit i mer än 15 olika länder. Jag har ofta sett hundar i affärer. Inte mataffärer då självklart(även om det har förekommit, men det tycker jag är ohygieniskt).

//Ambrose

Karmatarerskanise
1

Märkligt att båda varit i många länder och di ser hundar i affärer och jag inte.

Ambrose
1

#48 Jadu. Mycket märkligt. Du är väl inte ute och ser dig omkring, eller går på caféer tillräckligt mycket. Eller så har du bara haft otur ;)

//Ambrose

Kalli
3

#43: Så du tycker egentligen inte att det bör vara upp till butiksägaren ? Eller att det ska vara tillåtet men att hundägare ändå ska lämna sina djur hemma. Eller ännu värre, när butiksägaren är djurägaren. Nu har jag sällan med mig mina hundar i butiker men jag har inga problem med att sätta mig in i andra människors situation och se att det ibland finns ett behov och om det är tillåtet, varför inte. :)

[Majbot]
0

Ingen hundpark men finns en rastgård 10 min utanför stan med bil 😕

Nope, har inte sett en enda.

Inga vovvar är välkomna här utom i djurbutiker :)

Så vitt jag vet, ja.

Nja, finns en mini strand på typ 4-5 meter vid ett ställe vid en av sjöarna, dock ockuperas den alltid av nudister på sommaren 😭

ChristineF
1

Ja, har lokalen t.ex. buffé i samma rum som borden så är det ju som ett kök och där får hundar förhoppningsvis ej vistas.
Ser heller ingen anledning att ha hund med sig in i just matbutiken eller på stora åhlens, men vårdhundar tycker jag är ett undantag eftersom de gör ett fantastiskt jobb och det är inte så många som har dessa. Skulle alla hundar få följa med in skulle det bli ohygieniskt och rörigt.
I en kjosk eller inredningsbutik i en liten stad där ägarna själva har hund bakom disken tycker jag det är trevligt att kunna gå förbi på promenaden, för att hämta ett paket, köpa en blomma eller bara hälsa på ägarna och träna miljön som omväxling till skogen.  Allt måste inte vara svart eller vitt, djävul eller ängel 🙂 Som tur är finns det oftast skyltar på dörrarna så man vet vad man går in i.

jenmjao
0

#32 Chansen att något skulle ske både mig och min pappa är så liten så jag skulle nog inte ens räkna med det.

Och när jag var barn satt jag hellre ensam i bilen och vänta oavsett väder för jag hade socialfobi och ville inte följa med och handla. Jag tyckte det var mysigt i bilen.
Det enda jag skulle oroa mig för min hund är just stöld, nu är hon inget stort fan av främlingar så motstånd skulle det bli, annars finns det väl inga större risker som skulle kunna ske. Inte på så kort tid, och inte i "vädret" vi åker i. Så det är inte så sjukt dåligt att lämna hunden i bilen som du säger i ditt första inlägg, min hund är min familjemedlem också, och jag älskar henne mer än det mesta här i världen. Men att lämna henne i bilen i 10minuter eller hemma ensam i 25-45minuter, då väljer jag bilen.

Frosstis
0

Bor i göteborg på hisingen :)

Det finns massor med hundrastgårdar. Vet inte vad en hundpark är. Närmsta från mig ligger 5 minuter med bil eller 30 minuter walk. 

Ingen aning!

Jag vet faktiskt inte. Jag tror faktiskt det finns något cafe där man kan ta med sig djur.

Vet ej.

Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus polar?

Tror inte det är förbud på så många ställen, speciellt inte på öarna. Jag brukar ta med min hund när vi åker båt på somrarna och då går vi med honom på ön och låter honom bada i havet (fast vi brukar inte bada med honom där massa folk är av respekt utan går dit man t.ex sjösätter båten eller där det är folktomt). Det är alltid massor med hundar på öarna :)

Tindris30
0

Ja nu bor ju vi i en väldigt liten stad men här kommer mina svar xD

1. finns typ 1 här och den är jätteliten och då menar jag jätteliten 

2.nepp

3. det står typ inte att man inte får ha hund men alla typ uppfattar det som om man inte får ha det  så man ser aldrig hundar där inne

4.japp

5. vår stad är vid en sjö så antar att dom får la vara där men på vissa stränder är det hundförbud och nej inget badhus

Portie
0

**Jönköping
**

**Det finns 4 rastgårdar i staden vad jag vet

**Ikea har haft vet jag, vet dock inte hur det är med det numera. Tror Ikea är dom enda som har det i staden.

**Det finns en hel del caféer där hunden får hänga med men det är hundförbud i de flesta butiker

**Nej men rastningsförbud.

Ja det finns ett antal. Det har funnits ett hundbadhus men det stängde för några år sen, lite synd. Nu finns det bara inomhusbassäng på smådjurskliniken vad jag vet.

Dentaku
0

Inte på orten där jag bor(liten) men tydligen i en grannstad.

**Nej.

**Ja.

Ja, står i kommunala ordningsstadgan.

Ja, finns en liten hundstrand.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Cixx
0

Bor i Stockholm

Ja, det finns många olika, finns även speciella rastgårdar för små hundar.

Aldrig tänkt på det faktiskt, men ofta finns det garage som man kan stå i där det är svalt.

Tycker de flesta tillåter hundar. Är mest matbutiker och restauranger som inte tillåter hundar. Men i de flesta butiker är man välkommen. Speciellt om man frågar. Finns även stora gallerior som välkomnar hundar med öppna armar. Samma med vissa restauranger :)

Nej

Badplatser, ja. Inomhuspool, ja. Fast det är ju mest rehab hundar som går dit :)

Övrigt:
Där det inte finns skyltar om hundförbud traskar jag in med min hund. Jag tycker att det är upp till butikerna att skylta om hundar är ok eller ej.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Karmatarerskanise
2

#58 Jag tycker det är ganska självklart att man inte går in med en hund.  Som tur är gör de flesta inte det heller. Krävs unga skyltar för att visa respekt.

Cixx
2

Det beror nog på vart man bor. I Stockholm är det såpass hundvänligt överallt.

Cixx
2

Varför är det så hemskt att ta med en hund in i butiker? Alla jag träffat som jobbat på HM osv har hälsat glatt och velat gosa med min hund.

[Daniela1983]
0

# 61 Oj har du fått gå in till butiker med hund? Jag går bara in till djuraffärer med hund, så mest in i köpcentrumet en gång där han fick vänta ett par min när jag utförde ett akut ärende, och även då var jag hispig att nån skulle säga till.

Kista galleria i Stockholm får man gå med hund i. Men de enskilda butikerna bestämmer nog också själva.

Karmatarerskanise
1

#61 Därför att alla inte älskar hundar?

indra-bus
3

#61 Alla gillar inte barn häller. Hundrädsla går att bota. Varför skall inte hunden få följa med till kyrkogården? Tänk en gammal människa som vill besöka sin avlidne livs partner o de enda sällskap hon har är sin hund. De är väl inte hela värden om de skulle hända en enstaka kiss olycka de är utom hus.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
0

En bra bit att köra.

Enbart skugga hjälper inte ändå. Men nej det har de inte.

Japp vilket jag tycker är toppen!

Besöker två. På ena ja, på andra nej

Enstaka ja. Men inomhuspool nej. Ett svindyrt hundsim

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cixx
2

#63 Jag älskar inte barn och andra människor, ska jag bli sur över att dom är i samma butik som mig då? Jag tvingar ingen att älska min hund bara för att jag behöver springa in och köpa nått nånstans när jag råkar ha hunden med mig.

Fridaaaa
0

#64 All hundrädsla går inte att bota.
Och finnas massa anledningar till att inte ta med sin hund i affären.
Och man kan inte jämföra barn med hundar heller anser jag.

Cixx
2

Jadå, HM, Cubus, Lagerhaus, bodystore, mediamarkt you name it! Har bara blivit nekad 2 gr och båda var Lindex butiker. Då accepterar jag det och går såklart ut :)

Cixx
0

Du får gärna ta upp anledningarna till varför det är så hemskt med hund i butik 🐶

indra-bus
3

Djurpäls på människor är ju tillåter överallt . # 67 Jo de går att bota om man vill.

Fridaaaa
3

#69 Dock aldrig sagt att det är hemskt att ha hund i butik.  Sa att det finns massa anledningar till att inte ta med sin hund i butiker, defintivit inte samma sak.

• Finns absolut ingen anledning till att göra det (om du inte har tjänstehund)

• Allergiker

• Rädda personer

• Hundarna kan håra ner

• Inte hygiensiskt i mat/livsmedelsbutik anser jag

Bland annat.
För mig är det respektlöst att ta med sin hund in i affären om det absolut inte kräver det dvs t.ex ledarhund. "jag har ingen hundvakt" eller "jag skulle bara ha något snabbt" är ingen anledning för mig att göra det

Cixx
3

Så om jag behöver nytt schampoo och jag kan gå in på HM på vägen hem och köpa det för att hundar är välkomna där, ska jag då istället tänka på allt de du skrev och istället gå hem och lämna hunden först? Folk med äkta pälsjackor lär ju orsaka allergier hos pälsallergiker med? Hundar kan håra ja, men har man en ras som inte hårar då? Tror faktiskt folk blir räddare av hundar som är okopplade ute än en som tassar snällt bredvid i en butik.
Matbutiker får man inte ha hund i så varför ens ta upp det exemplet?

Fridaaaa
0

#72 Man kan inte hårdra exakt allting. Då kan ingen gå ut till slut.
Man får göra så gott man kan, och jag anser att saker i affären kan vänta istället för att ta in hunden där. men är min åsikt. Planera. 
Sällan pälsallergiker reagerar på päls på jackor. I regel är det inte pälsen i sig folk är allergiska mot. 
I en affär kan man i regel inte ta sig "Undan" på samma sätt ute.
Och okopplade hundar där det är folk tycker jag inte heller är lämpligt oavsett hur lydig hunden än är. 
Nämnde det då det finns de som "smugglar" in sina hundar i såna butiker och tänker "det gör ändå inget, ingen ser hunden" typ

#70 Nix får inte att "bota" alla och man kan inte tvinga folk att bli "Botade" heller, deras egna val om de vill försöka eller inte, inget vi hundägare kan "tvinga" dem till. Inte dem som valt att ha hund utan är vi.
Och djurpäls på människor dvs hundar & deras päls är inte jämförbart enligt mig.

Cixx
4

Då får folk tycka att jag är respektlös då, för jag kommer fortsätta ta med min hund i affärerna 😃

indra-bus
2

# 73 Nej man kan inte tvinga folk men då får de leva med de. Skulle vilja veta varför du tror att inte rädsla går att bota.

Fridaaaa
0

#75 Jag skrev all rädsla går inte att bota. Så simpelt fungerar det inte. Inte med någon rädsla.  Vet personligen själv med rädslor/fobier. Det är inte bara "till att bota", som om det vore en sjukdom eller nått.

Fast det där är extremt egotänk. Att ta med hit och dit "Bara för att", när det absolut inte kräver det. Ego på hög nivå anser jag. Men min  personliga åsikt. Man kan inte enbart främst tänka på sig själv.

#74 Ja alla har vi olika åsikter.

indra-bus
1

# 76 De går att bota om man vill. Vill man inte är de ett val o då får man leva med de.  Kan du förklara varför de inte skulle gå att bli av med en rädsla ? Lätt behöver de inte vara men vill man så går de.

hemul
4

Har svårare att förstå varför man INTE skulle ta med hunden in i en affär där det är tillåtet.

Dessutom och som Cixx redan påpekat blir livet ganska besvärligt om man alltid ska gå hem med hunden först för att sedan återvända till butiken man passerade på promenaden. Alla bor inte mitt i city eller har bil så de snabbt kan ta sig kors och tvärs. Inte heller har alla obegränsat med tid och ork. Fast sådanda människor kanske bör avstå från att ha hund hellre än at ta in dem i butiker där det är tillåtet.😎

FjantYoda
0

Skellefteå, Västerbotten

Det fanns en hundrastgård men den revs i somras pga dåligt skick och snål kommun, så har en privatperson byggt en stor inhängnad där man kan släppa hundarna och träna, men det är 1-2 mil utanför stan, hon har även byggt en "rambobana" typ miljöträningsbana. 

Nej

**Vad jag vet ja.

Brukar inte besöka så många men senaste så var det hundförbud

**Finns det speciella badplatser för hundar? Eller kanske till och med inomhus poolar?
**Nej, det finns en strand som det inte är hundförbud på där många är en bit ifrån stan men ingen specifik hundstrand. Det har funnits hundsim men vet inte om dom är igång fortfarande.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Anibaz
1

#31 Så servicehundar är alltså inte lika allergena som andra hundar? Mycket märkligt.

Karmatarerskanise
1

Är ju rent löjligt att säga åt folk att bota sin rädsla för att ni ska kunna ta med hunden dit den inte hör hemma. 

Indrabus precis. Hundar pinkar och kyrkogården är en viloplats. Just därför tar man inte med hunden dit.

Kalli
1

#81: Dit du inte tycker att den hör hemma.

hemul
1

Jag tror nog butiksinnehavarna själva kan bestämma vad eller vilka som hör hemma i deras butik.

Karmatarerskanise
1

#82 Hundar hör inte hemma i affärer. Dom är till för människor.  Hur man än försöker vända och vrida på det.

Ut med hunden i skogen istället.  Det är ett djur.

Anibaz
1

#84 Undrar fortfarande ang huruvida servicehundar inte påverkar allergiker.

Kalli
5

#84: Återigen, du tycker inte att hundar hör hemma i affärer. Du tycker inte att hundar hör hemma på kyrkogårdar. Men det är och blir ingen generell sanning hur mycket du än upprepar det. De affärsinnehavare som tillåter hundar, eller till och med har med sina egna och de kommuner som tillåter hundar på badplatser, kyrkogårdar m.m. håller bevisligen inte heller med.

Ditt sista argument vet jag inte ens om jag orkar bemöta eftersom det är så löjligt. Det finns ingen motsättning mellan att ta med hunden ut i skogen och på vägen dit besöka en affär och det förhindrar absolut inte någon från att förstå att hundar är ett djur. Jag utgår från att du med det också menar att hundar överhuvudtaget inte hör hemma i stadsplanerat område? Att alla hundar ska bo på landet och nåde den som tar med hunden på en promenad på en gata i stan för lite miljöträning.

Karmatarerskanise
1

#85 Vem har påstått det?

indra-bus
3

#81  Jag säger inte åt någon, men gör man inte något åt sin fobi får man leva med den. För man lär träffa hundar på stan.  De finns hundar i samhället så är de. Ja har ep alla blinkande ljus överallt kan framkalla ett anfall men jag gnäller inte för de. Tror inte de döda bryr sig i att de går hundar på kyrkogården. Så löjligt att de inte skulle få vara där. Tror ingen rastar hunden där de gör man innan. Skall skrikiga barn inte heller få följa med? Vilken ålders gräns?

Karmatarerskanise
1

#88 Det finns många idioter där ute. Det är tyvärr inte självklart att folk rastar hunden innan. Din kommentar om att de döda inte bryr sig är bara respektlös. Totalt smaklöst!

Vad skrikiga barn har med saken att göra förstår jag inte. De går inte på dass vid gravarna.

indra-bus
1

Kom o tänka på jag såg ett reportage om gat hundar som gick ner o åkte med tunnelbanan ingen hade något i mot de trots att de egenteligen inte fick så lät folk dem åka med. Så hysteriskt kring hundar i Sverige finns många länder där de finns gat hundar.

Karmatarerskanise
1

Gathundar är något negativt.  Så det är tur vi inte har sådana här.

hemul
4

Men herregud Hera, vad ger dig rätt att bestämma vad som ska få förekomma och inte förekomma? Som jag sa så tror jag butiksinnehavarna är fullständigt fömögna att göra det själva.

Karmatarerskanise
1

#92 Jag bestämmer inget. Har jag aldrig påstått.

indra-bus
3

Hera de finns idioter överallt o såna som klagar o gnäller på allt. Du vet små barn kan kissa ner när de precis slutat med blöja. De sig skrika springa runt. Nej ja tycker inte de är respekt löst att ta med hunden på kyrkogård de är en familje medlem får många den ende.

hemul
4

#93 Nej, du gör ju gu ske pris inte det. Men du talar om för oss hur det ÄR. Hundar hör  inte hemma i affärer - punkt.  Hade du sagt att du inte tycker hundar ska få vara i affärer hade det varit en annan sak, men du uttrycker dig väldigt kategoriskt.

Karmatarerskanise
1

#94 Du jämför alltså ett barn med en hund som pissar på kyrkogården? 

Tror jag avslutar den diskussionen med dig.

Har inget att tillägga. Vi är oense och kommer så förbli.

indra-bus
1

#95 Ja precis. Allt är inte svart vitt här i världen.

Karmatarerskanise
1

#95 Jag tror alla vet att jag inte bestämmer. Att jag skriver mina åsikter.

Har hittills inte sett ett enda bra argument till varför man ska ha med hunden. 

#97 En del saker är just det. Svart eller vitt.

indra-bus
2

#70 I din värd . Här finns en spelaffär som de är med hundar i ibland. Jag har inte hört en enda gnälla utan de tycker de är trevligt.  Den som äger butiken bestämmer passar de inte så får man gå någon annan stans för där hör dom hemma.

Karmatarerskanise
1

#99 Gissar att det var ett svar till mig trots att du skrev 70.

Min värld med flera.

Du kallar det att gnälla. Det gör inte jag.

Och du är säkert i butiken alla öppna timmar och hör vad varenda kund säger ;)

hemul
4

Du verkar ha en väldigt snäv syn på omvärlden och din egen roll i den.

Eller också är det en språklig fråga. Du anser att du bara skriver dina åsikter. Det är inte så vi tolkar det du säger. Så är det en ödmjuk åsikt det du vill framföra bör du nog överväga att omformulera dig eftersom ingen utom kanske en person förstår vad du försöker få fram.

Det är stor skillnad på att säga t.ex. "Personligen tycker jag inte hundar borde få vistas i butiker alls därför att […]" och "Hundar ska inte vara i butiker".

Dessutom tror jag inte den här diskussionen var avsikten med tråden.

Jamie+Engla
0

Jag skulle inte vilja handla mat i en livsmedels affär om där fanns hund. Alla människor bryr sig inte om hundens hygien och kan lätt bära på parasiter och sjukdomar. För att inte prata om när hunden fick ett bad sist. Så, okänd hund bland min mat? Nejtack Även när vi kommer hem till någon med hund är det sällan jag klappar dem, håller mig ifrån hundar som jag inte vet något om.

indra-bus
2

# 100 Nej jag är inte i butiken  jämt, Men de är ett liter samhälle då skulle jag hört  om någon gnällde. Alla känner alla här.

I den butiken får hundar vara. Den som äger den bestämmer. De livar upp stämningen . DU låter som en gnäll tant i alla som vill att allt, alla skall vara millimer rätt alltid efter vad du tycker. Måste vara jobbigt. Före omgivningen oxå.

hemul
1

Nu är ju inte hundar tillåtna i mataffärer, men det är nog större skäl att oroa sig för de andra människorna i butiken som överför smitta till t.ex opaketerad frukt och grönt som du kanske köper och äter.

Borde vi inte förbjuda hundar på hundcaféer också? Så folk med allergier, hundfobi och bacillskräck kan fika där menar jag. De är ju utestängda nu!😎

indra-bus
3

¤104 Ja tycker inte att hundar skall vara i djur mat affär, Man precis man blir inte smittad av hundar. Men en massa luftburna smittor från människor finns o de fastnar bakterier o virus om man tar i en vara . De flyger ut baciller när folk hostat o nyser,

Själv kan jag inte gå på stan nu för de blinkar överallt,  Borde man inte tänka  epileptiker oxå? Man behöver inte pynta med blink ljus, De är inget ja valt eller som går att bota får anfall trots medicin,  De finns en hel del som reagerar på  äkta päls jackor, förbjud dem parfym nötter oxå de behöver ingen. Men en hund kan betyda så mycket för vissa ensamma människor, Många gamla.

Träffade en äldre dam på mina hundpromenader. Hon o hennes man hade en dalmatiner de fick inga barn. Macken dog före hunden varje dag tog hon sin hund o gick o hälsade på sin man på kyrkogården. Den historien fick jag höra säker 100 gr Hera skulle du säga till henne den gamla människan att fört gå en promenad med hunden o sen till graven?

Karmatarerskanise
1

#101 Nu har du kommit helt på villovägar. Återgå till ämnet och skriv pm om du vill prata om mig och mitt sätt att skriva.

Karmatarerskanise
1

#105 Med din logik så är det ju bara för dig att inte gå dit lamporna blinkar. ;) 

Och du har nu tjatat om hund och kyrkogård i ett antal inlägg. Du kommer aldrig få mig att ändra åsikt vilka historier du än hittar på. Så känn dig fri att lämna det nu.

indra-bus
1

De är inte så lätt de blinkar överallt, varför skall inte vi kunna gå o handla överallt? Denna  jul pyntningen gör de omöjligt att vara på stan ja mår illa blir yr riskerar att få ett anfall. Samma logik du använder med allergi o hundar," Varför skall de inte kunna handla överallt", Hittar på? ge dig jag hittar inte på. Vilken värd lever du i? De går inte att forma en värld som är perfekt för alla, Vi har olika behov alla är inte stöpta i samma form. Ödmjukhet är inte fel.

Karmatarerskanise
1

#108 Om du inte själv ser dubbelmoralen så får det vara.

indra-bus
1

Nej jag har inte dubbel moral, för som jag skrev så gnäller jag inte.  Ja får leva med blinket, Ja påvisar din dubbel moral o att de går inte att anpassa allt efter alla.

Karmatarerskanise
1

#110 Min dubbelmoral? Snacka om att du antingen inte läst eller så har du inte förstått det jag skrivit. Avslutar med dig nu. Slutar alltid på samma sätt med dig. Förstår inte hur det är möjligt.

indra-bus
1

Jo jag har läst de du skrivit o jag förstår. Jag ser din dubbel moral.

Anibaz
2

#87 Du anser att hundar ej ska vistas på bland annat affärer och andra allmänna platser, dels pga allergier men servicehundar är okej. Skrev du inte något om en väninna som dör om hon är i samma byggnad som en hund eller vad det nu var. Men är det en servicehund så är hennes död okej då eller? Hund som hund. Det gör verkligen ingen skillnad om hunden är i tjänst eller om det är någons sällskapshund. En hund är en hund. Så varför skulle det ena vara okej när det andra inte är det?

Karmatarerskanise
2

#113 Servicehundar är ett måste. De utför ett viktigt jobb. Därför är det skillnad på sällskapshund och arbetande hund. Den ena behövs i affären!

Och det säger ju sig självt att det inte är mer ok om hon skulle dö av en servicehund. Men hon har aldrig stött på en Servicehund. De är inte så vanliga.

Marieangelica
1

Jag bor i Stockholm och är riktigt nöjd med hur hundar bemötts av samhället här. Självklart kan det alltid förbättras men jag är helt klart nöjd. :)

indra-bus
2

113# är viktigast då servis hundens ägare eller din kompis? Jag o min outbildade hund som faktiskt varnar mig för anfall då jag har några känningar innan, tex En massa blinkande jul pynt behövs inte men de tycker du är ok?

Karmatarerskanise
0

#116 Läs 111 igen och och påstå inte saker jag aldrig har utryckt!

hemul
3

#106 Håll dig till ämnet själv.  Det är framför allt du som skapat denna avvikelse från TS syfte med tråden och ditt sätt att uttrycka dig som skapat den otrevliga stämningen. Man kan diskutera och ha olika åsikter om man gör det på ett respektfullt sätt. Att klubba folk i huvudet med vad man sälv anser är rätt och fel leder inte till något konstruktivt.

hemul
0

#114 Men en dag kanske hon gör det. Och då dör hon ju. Det vore väl tråkigt?

Karmatarerskanise
0

#118 Jag pratar om hundar i samhället.

Fler OT inlägg kommer tas bort.

Cixx
2

Vadå fler OT inlägg kommer tas bort? Det är väl ändå inte din ensak att rensa vad folk skriver i tråden bara för att du inte gillar vad folk har för åsikter, eller hur?

Om jag var du skulle jag utbilda min hund till epilepsi hund så man kan ta med hunden ÖVERALLT :)  Tycker det är toppen att man kan ha servicehundar överallt. Läste igår att det till och med finns hundar som varnar folk som får kraftig migrän.

Hiro
0

Bor i ett litet samhälle med typ 10k invånare
Inga

Nej

Alla

Tror inte det?

Nej

[Annamaja27]
1

Bor i Halmstad

Vet tyvärr inte då jag slutat gå till sådana.

Nej inte vad jag vet.

Jag brukar ofta ta med mig min hund när jag går i affärer. De är inte ofta ngn säger något.

Inte vad jag vet. Jag brukar ha med mig min hund

Ja det finns en fin strand sommartid. (Västra stranden) Fullt med hundar.  Resten av året får hundarna bada var som helst. Pool finns också (Rehab)

zickan
0

Västerås

6 stycken komunen fixar med och 1 som jag hört om som har asfaltmark och sköts inte om. 

Hundar ska inte med i en bil till affären  när det behövs skugga. Så det tänker jag inte ens ta reda på. Isf kan man åka med flera varav en stannar i bilen eller tar en promenad med hund. 
Men stora erikslund köpcenter har en parkering under marken och stan har ett parkeringshus. Om man verkligen måste en snabbis in i affär på resande fot. Annars bör man låta hunden va hemma. Olyckor sker för fort. 

Kläd och matbutiker ska ha förbud mot hund i alla städer. Det är pga allergi och hygien. Men här får man ta med hund in på köpcentrena, men inte in i själva affärerna. Även varit okej på en del häst och lantbutiker. Men å andra sidan varför släpa med en hund när man ska shoppa. 

Osäker hur det är här. Är det tillåtet är det definitivt koppelstvång och hård koll på sin hund.

Finns en inomhus pool för hund. Även minst 1 veterinär som har vatten löpband. Flertalet badplatser är allmänmark som inte sköts om och därmed  tillåtet med hund. 

Ende som jag tycker är tråkigt med västerås. Är att jag inte vet nån ute servering man får ha med hunden på uteserveringen. Den måste knytas utanför staketet av serveringen. Flera kaffer är dock helt okej med hund på ute serveringen. 
I övrigt anser jag inte att man ska ha med hund i affärer. Dels respekt till allergiska, rädda. Men även ohygeniskt. 
Och hundar mår bättre hemma än att lämnas i en bil i skuggan. Skuggor har en tendens att flytta på sig. Så jag tycker sverige är helt okej med hundregler. Vissa platser är hårdare, vissa inte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jenmjao
1

Jag tycker det är respektlöst om man inte har t.ex en blindhund att ta med den i klädbutiker och andra butiker där hundar inte BEHÖVER följa med in. Sen om det är tillåtet eller inte är en annan sak, fine om någon äger en frisörsalong och tillåter hundar där, deras val. Men själv skulle inte jag vilja gå in på H&M med min hund oavsett vad. Såg någon kommentar vet inte vart att "folk med pälskragar ifrån djur då, hur reagerar allergiker på det?" Förlåt, men det är som att jämföra en hamster med en katt i beteende. Ett dött djur, på en krage som förmodligen inte fäller och som inte har alla "allergimjäll" i botten, för pälsen är förmodligen väldigt behandlad och inte direkt avslitet för 10minuter sedan för att sedan sättas på en krage. 
Och att service hundar "inte framkallar allergi" har ingen sagt, men det är väl lite skillnad på om en service hund för en blind människa går in i en butik eller om en "service hund som varnar om migrän" som någon skrev ska fjanta med överallt bara för att någon saknar respekt för allergiker.
Påtal om allergiker så dog mitt ex kompis som var jordnötsallergiker av att han gick in i en resturang där dom tillagade mat med jordnötter, en sann historia. Och rädsla? Ja det kan jag tycka att folk ska arbeta på, själv har jag grov socialfobi jag kämpar med dagligen, men jag hade t.ex inte kunnat gå på toa om det stod 3 människor i toaletten, det jämför jag med att vara hundrädd och gå in på en matbutik för att få se en hund, en chock, och något man inte är beredd på att hantera.

Cixx
1

Varför skulle inte en migränhund vara lika viktig som en blindhund? 

Allergener sitter inte bara på hunden, den följer med på våra kläder. Så oavsett om hunden är med eller ej så kan folk i våran omgivning påverkas. Har aldrig märkt att någon klagat eller nekat folk som struttat in på Ica med hästkläder som verkligen stinker häst (och med det menar jag inget negativt mot hästar för jag älskar dom).

hemul
0

De kanske inte hann klaga innan de drabbades av anafylaktisk chock och tvärdog.😛

[Annamaja27]
2

Jag tror att det är otroligt ovanligt att någon är så känslig att de absolut inte kan vistas i exempelvis samma affär som en hund. Jag tror oftare att man är rädd eller helt enkelt inte vill ha hundar nära sig. Jag som oftast tar med mig hunden överallt träffar mest på folk som kommer fram för o hälsa på hunden. Många stannar och pratar. Jag tror att hundar på bussar, på kyrkogårdar (även där kommer folk fram o pratar, tror inte att de hade gjort det om jag var ensam) mm tillför mer än vad de eventuellt skadar.

Cixx
3

Samma här! Träffar bara folk som är positiva och vill hälsa osv. Sen kanske jag missat att folk springer åt andra hållet för att jag kommer med en hund, vad vet jag?  Men hittills har jag aldrig hört någon klaga på att jag har med min lilla hund.

hemul
2

+1

Vet inte om förhållningssättet på uteserveringar ändrats, men jag tog ofta med mig min berner på sådana. Ofta blev vi medelpunkten. Eller vi och vi, han blev det. Barn ville klappa - en stor, snäll och lugn hund som ser ut som en nallebjörn har den effekten. Vuxna började prata med mig och ställde frågor. Personalen verkade uppskatta den gratis underhållning vi stod för och mer än en gång frågade de om de fick ge honom rester från köket. Sen kom nästa begivenhet när folk fövånades över hur fort jätteportionen försvann. Tiderna kanske har förändrats, men jag tror inte folk i allmänhet är negativa mot hundar och är de det beror det nog ofta på rädsla. Märkte det aldrig med daghunden heller, modell liten och söt. Frågade alltid i mindre butiker om det var OK att ta in henne. Fick aldrig nej.

jenmjao
0

"Varför skulle inte en migränhund vara lika viktig som en blindhund? "

HMM, ja jag UNDRAR varför en hund som varnar över migrän skulle vara något annorlunda emot en hund som LEDER EN BLIND MÄNNISKA. Ja hmmmm komplicerad och inte alls uppenbart att förstå skillnaden……

Cixx
1

#131 Jag vet vad en blindhund gör och att det är ett viktigt jobb den utför. Men nu handlar detta om hundar i butiker och varför skulle blindhunden vara mer accepterad än en annan hund ex migränhund, epilepsihund eller vanlig hund? Alla hundarna fäller allergener och hår. Tycker det är löjligt att folk klagar på hundar och att folk är allergiska när blindhundarna är minst lika mycket hundar som våra hundar som inte utför ett jobb när de går med oss och handlar.

jenmjao
3

#132 fast om vi istället jämför det här med t.ex H&M då och att hundar inte ska vara där inne, får blindhundar vara där inne kanske det är max 10hundar per stad som varav alla inte vill in på H&M så vi säger att det blir 5hundar som går in där, 5blindhundar. Och om vi sedan säger att ALLA andra kan ta med sig sin hund på H&M då blir det redan där en j*kligt stor skillnad väldigt fort, att en privat hund eller ett husdjur följer med in i en butik som den inte behöver vara inne i, så då blir det flera 1.000 hundar helt plötsligt, istället för 5. Är det inte lite skillnad på mängden och tror du inte den mängden gör något alls för allergiker?

Cixx
1

Fast det där är ju bara en gissning och det är ju inte 1000 hundar i butiken samtidigt. Folk har allergier för allt möjligt så att klaga på hundar är trist när någon lika gärna kan få en allergichock av att gå in i en butik med nötter. Som många sagt tidigare så är det fler som uppskattar en hund i en butik/café/restaurang som tillåter hundar än de är folk som klagar på dom🙂

jenmjao
2

#134 Det är dock fler oblindhundar som går in i en butik än blindhundar eller hur?

Cixx
1

#135 Ja, för att de är tillåtna.

[Annamaja27]
1

Det är redan tillåtet med hund i en mängd affärer men inte är det fullt av hundar när man är och handlar där ändå. Likaså på krogen/restauranger/caféer. Visst kan man träffa på hundar på ställen där de får vara men det brukar ju inte krylla av dem precis.

[Daniela1983]
2

Kom på en sak, svenskarna uppleverjag som ganska toleranta mot hundar, hhundar ingår liksom i vårt samhälle. Medan diskriminerad känner jag mig främst utav muslimer när man åker buss mm med sin hund. De har nolltolerans mot hundar och visar det tydligt.

thea_thea
2

#138 Hur ser du på folk att de är muslimer?🙂

jenmjao
0

#138 #139 Det jag tror hon menar är öht utländksa med den där bakgrunden att hundar lever på gatan och har rabies. Det är hemskt att uppleva sådana människor på bussen/tåg. Men sen gör dom själva ofta valet (dom är hundrädda) att sätta sig på tågets hundvagn,….

[BonzoandBonnie]
0

Oj har inte varit inne och kollat tråden på länge.. Var inte meningen att skapa bråk :( Ville bara ha lite statistik o så.. men kul att endel håller med mig lite :)

[Daniela1983]
0

# 139 Eftersom du frågar, kvinnor som är beslöjade är muslimer. Men deras reaktion vittnar om det. Och mäns reaktioner, inkl utstirrande med hatiska blickar. De inklusive barn står upp och sätter sig längre bort från en hund då i islam är hundar *smutsiga*, *orena* som de kallar det. De kan skrika av rädsla och rygga undan rejält om man går förbi dem i bussen, eller skratta åt honom om han skäller till. Det senare kan IQ befriade svenskar också göra förstås. Min kristna syrianska kollega var först med att berätta det för ett år sen men då tog jag ingen notis om det. Så nu vet du det.

Dentaku
3

Kvinnor som är beslöjade är inte nödvändigtvis muslimer, det finns grenar inom både kristendom och judendom där kvinnor bär slöja.
Hundar i sig är inte nödvändigtvis haram i islam, däremot räknas deras saliv som oren och man bör tvätta sig om man kommit i kontakt med hundsaliv. Det är inga problem för en rättrogen muslim att äga en hund, framför allt inte om den används till jakt eller vakt.

Anledningen till att en del människor som flyttat hit från andra människor är rädda för hundar beror snarast på att hundar i många länder sprider sjukdomar, inte minst rabies.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.