Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2090 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Fyverkerier

Tips för att lugna en fyverkeri rädd hund??

Kallaterrier
0

Vi testade Adaptil-halsbandet i fjor och ska ha det igen. Tyckte att det gjorde att hunden inte reagerade lika stort om det smällde när vi var ute.

Smäller det när vi är ute vill vår hund fly hem. Jag har gjort så här de senaste gångerna och jag tyckeratt det funkar ganska bra: Jag vänder ALDRIG, jag försöker ta mig hemåt kortaste vägen, men vänder aldrig. Jag kortar kopplet så hunden inte har något annat val än att gå precis bredvid mig, då klarar hon av att vara ganska lugn. Ger jag henne minsta koppellängd kan hon inte motstå impuls att försöka fly hem och tokrycker, men med superkort koppel klarar hon av att hålla ihop sig och kan gå utan att tokdra.

Om det handlar om att hunden reagerar inomhus så se till att hunden har ett lugnt, lite mörkt ställe att vara på, ha gärna musik eller annat ljud på i bakgrunden och visa inte det allra minsta att du bryr dig om det smäller.

hemul
0

Är det någom som provad den där CDn med fyrverkerier och skott? Funkar det att öva med den?

Frida B
0

#2 absolut. Om du börjar träna från 1 januari… Det tar lång tid. En bekants väldigt skotträdda hund ligger nu och sover till fyverkeri-cd:n tack vare träningen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
0

Tack. Jag bor mycket nära där det mesta skjutandet går av stapeln. Min tidigare hund lyfte inte ens ett ögonbryn, inte min katt heller. Men efter att ha läst så mycket om problemet är jag rädd att nästa ska vara annorlunda, så hjälper skivan kan det ju vara värt att försöka förebygga. Har ingenstans att fly om det skulle bli ett problem.