Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1064 ggr
crimson
0

Eurasier + Fyrvägskorsning

Hej där!

Min lilla fyrvägskorsning är nu 1 år och 10 dagar gammal, en väldigt pigg kastrerad hane som verkligen älskar livet. Tillsammans med honom tränar jag viltspår, rallylydnad, dog parkour och lite agility, och jag är jättenöjd med honom. Han är en sån fin kille och jag är glad att jag har honom, trots att jag ångrar rätt grovt att jag köpte honom, då det var ett impulsköp från vad som visade sig vara en väldigt oseriös uppfödare. Planerar att eventuellt köra drag och/eller weightpull med honom, beror på höftstatus osv. Han är pudel/cocker/cavalier/powderpuff

Han är min andra hund och den första valp jag har. Jag hade tidigare en australian shepherd som jag tog över när hon var nästan 6 år gammal. Hon var inte en lätt hund att ha att göra med, men vi funkade ändå väldigt bra ihop och växte tillsammans. Jag har även praktiserat mycket på hunddagis och varit hundvakt mycket sen jag var ca 12 år gammal.

Jag funderar nu på att utöka vår flock. Dante växte upp med en 2 år gammal pumitik och det märks tydligt nu när vi bor ensamma att han mådde bättre när han hade en hundkompis i hemmet. Jag kom nyligen i kontakt med en kvinna som nu omplacerar sin Eurasier tik, som är ca 2 månader äldre än Dante.  Tiken verkar lite osäker i sig själv och är en väldigt lugn individ. Hon omplaceras eftersom de andra i flocken inte accepterar henne riktigt.

Jag ska så klart träffa hunden både med och utan Dante med mig, och se hur vi funkar ihop osv, och tänkte att jag ska ha en provperiod innan vi bestämmer något konkret.

Jag vill gärna höra med er som har erfarenhet av att ha 2 unghundar samtidigt. Även andra, men i första hand de med erfarenhet. För- och nackdelar? Hur skulle ni göra? Jag tänkte att jag skulle vänta tills Dante fyllt 2, men nu såg jag den här hunden och blev lite kär, och jag tror att hon skulle passa in i vår flock väldigt bra!

Jag är beredd på att behöva gå ut med hundarna en och en, och att träna hundarna 1 och 1 med, och förväntar mig att det kommer bli typ dubbelt så mycket arbete med en andra hund.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

fridarebecka
1

Är du beredd att träna hundarna en och en och lägga tid på att arbeta med båda, och är beredd på att det kan bli dubbelt jobb så ser jag inget problem i att skaffa en till unghund. Generellt så brukar väl kastrerad hane och tik gå bra ihop, så jag tror inte det kommer bli något problem 🙂 Kör på om du är beredd att lägga ner tid och energi på båda unghundarna!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Ellen89
1

Jag tycker det later som det skulle funka, kanske ha tiken pa prov en vecka och lat Dante och tiken traffas ute pa en promenad forst innan du tar hem henne?

russin
1

Mina två äldsta skiljer det bara 11 månader mellan och det är en aktiv ras. Jag fick lite extra grå hår under unghundstiden, men dom fungerar bra tillsammans trots samma kön och en hel del temperament 🙂

crimson
1

Tack så mycket för era svar! 🙂

Nu blev det inte som planerat pga plötslig sjukdom i familjen, men pratade med uppfödaren och jag ska kontakta henne när saker har lugnat sig lite, och se om hon antingen har någon omplacering hos sig eller om hon planerar att ta valpar på någon av hennes hundar i framtiden :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"