Valp som spyr
Hämtade hem en liten 8veckors valp för 3 dagar sedan som idag börjat spy. Spydde en stor mängd för ca 3 timmar sedan o spytt mindre några gånger efter. Allmänt nere i humöret o för att tillägga väldigt mager från de vi köpte honom av.
Vår andra hund visar ingenting och är som vanligt.
Vad kan de bero på?
Du kanske skulle låta veterinärundersöka valpen om den var så mager när ni hämtade den. Den kan ha svalt något, den kan vara full med mask eller finnas annat problem.
Veterinären helt klart. Hade gjort det direkt, valpar blir väldigt snabbt uttorkade med, så boka tid imorgon bitti :)
Som #1 säger kan vara mask, annat magproblem t.ex
KOmmer ni anmäla den ni köpte hunden av med tanke på hundens skick?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alla valpar var tyvärr magra, men godkända på besiktning u.a, även avmaskade samt vaccinerade. Kan de va så att vi ska köra på en till avmaskning?
ja verkligen, man känner varenda kota på stackarn :/ så hela hjärtat brister. O valpar ska ju va sådär go tjocka.
Själv hade valt att veterinär titta på valpen.
Var alla valpar undernärda då? Inte bra tecken hos en uppfödare alls..
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Stoplskott till uppfödare som anser att magra valpar ska levereras.
Att valpen spyr kan vara lite allt möjligt, när vart den vacc och avmaskad? Har den ätit något ute kanske fått i sig något som magen reagerar på. Har du tagit tempen? Får den mat som den är van vid allså inte gjort foderbyte eller ätit sånt den inte van vid, godis eran vuxna hunds mat eller annat "hittat.
Har du annan vetrinär än den som besikta kullen? för jag tycker väl inte att detta skulle gå helt smärtfritt utan iaf stått i papprerna Tunn,Mager dåligt i hullet något iaf. Jag hade väl valt en annan vetrinär än den som besikta kullen.
#7 #8 vad jag kunde känna tyckte ja alla va undernära, kunde känna kotorna tydligt på alla o revbenen lika så. Har min andra tik o jämföra me o hon hade hull på sig när vi hämtade henne.
Han vägde ca 2.2kg när han kom till oss, vilket jag tycker är för lite! Dock är han en salig blandning mellan schäfer, samojed, lapphund o jämthund. Men vi kunde inte motstå honom o ville bara få bort honom därifrån!
Har blandat hans foder me vårat så han väjer sig av med sitt gamla o de har funkat fint till idag, han har vart pigg annars o ätit me god aptit.
Ute är jag inte säker på om han har hittat något, isånafall måste han vart riktigt snabb. Har alltid bägge lösa på baksidan men då står både ja o sambon o kollar så de sköter sig.
Vaccinerad o så den 3e dec.
#9 - den vikten låg flertalet av mina valpar på vid leverans och dom kommer väga 7-9 kg som vuxna……så det låter på tok för lite !
Jag skulle inte vara säker på avmaskning och tyvärr är vissa maskmedel inte längre så bra. Rekommenderar att köpa Welpan och avmaska med i två omgångar med 14 dagar mellan gångerna. Dock inte förrän valpen mår bättre, men jag tycker ändå du ska göra en egen veterinärbesiktning hos egen veterinär.
Jag kan säga att när min hund var liten vid 3-4 månaders ålder växte hon snabbt och hon hade dålig/känslig mage, ja hon var en spinkig flicka, även grannbarnen påpekade hur smal hon var och benen kändes.
Å jag höll med.
Men, hon var/är en stress hund med mycket energi, och hon som sagt hade känslig mage som valp. Vi var hos veterinären ofta med henne. Vi hittade äntligen ett foder som fungerade och vi höll oss till det, hon var mellan 10-12 månader.
Hon har alltid varit en smal hund även som vuxen, trots sin tjocka päls (vilket gör hon ser mer hullig ut), nu dock som 10,5 åring efter kastrering har hon lagt på sig o blivit knubbig, men innan dess alltid varit en smal slank dam.
Så.. kan vara att valpen är känslig mot någon mat, men kan också vara en dålig uppfödare.
Men bara för de kanske kräks eller har dålig mage betyder inte alltid dålig uppfödning, kan vara en tillfällig grej.
Men som andra säger, ta till veterinären, en liten valp ska inte behöva må så, men har det bara pågått 1 dag kan man nog avvakta till nästa dag, kan ju ha ätit något olämpligt, stressad eller så.
Den lille mår mycket bättre idag! äter o dricker som vanligt. Ringde jouren igår o dom sa att sålänge han inte verkar uttorkad el så kunde vi avvakta och se. Men vi fick tvingat i honom lite vatten igår. O blir han inte bättre i huller de närmsta dagarna blir de ett vet besök me!