Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1138 ggr
navarro
0

Ta upp hundbajsen!

Har just kommit till Sverige och Karlstad. Det forvanar mig att en del hundagare inte tar upp efter sina hundar. Varje morgon ser vi flera jyckar med sina agare ute i de vackra omgivnarna med promenad och cyckelvagar vid Vanerns vatten och som latsas att dom inte ser nagot nar hundarna smutsar ner. Min spanske make tycker att dom borde fa till straff att ga in i hundtoaletterna och ansvara for att de halls rena. Vad tycker ni?

Karmatarerskanise
0

"Min spanske make tycker att dom borde fa till straff att ga in i hundtoaletterna och ansvara for att de halls rena"

Hundtoaletter? :)

SaraC
0

Kan inte annat än hålla med.. Ibland skäms jag över att vara hundägare, när man ser en massa högar. Usch! Så svårt är det inte att plocka upp!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hazelnut
0

Tycker verkligen man ska plocka upp efter sig!

Annars blir det väl hundförbud överallt snart!

Alex
0

Jag brukar faktiskt inte plocka upp för det mesta. Men det beror också på att min hund ska bajsa inne i snårig skog, buskar eller nere i diken. Blir det på en mindre lämplig plats nån gång dock, så plockar jag självklart upp det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Jag plockar överallt där det kan tänkas gå människor eller andra hundar. Många verkar tycka att bara för att det ligger på sidan, i en snödriva eller på skogstigen så behöver man inte plocka upp.

Karmatarerskanise
0

Jag plockar alltid upp, om det inte är någonstans där jag inte kommer åt det.

SaraC
0

Ja, en buske är ju lite överkurs att ge sig in i :)

Karmatarerskanise
0

Mm :) Sen är det ju ingen annan som kommer in där heller, eller det får man hoppas ;)

Rommel
0

Plockar också upp. Tycker det är en självklarhet att man tar sitt ansvar och plockar upp efter hunden om den sätter sig där folk ska gå, barn leker o dyl. Hunden vet ju inte var den får/inte får bajsa. Trycker det på så sätter de sig mitt på gångbanan.

Men det var en annan hundägare som sa: Så länge folk krossar flaskor, och slänger matrester och skräp omkring sig, så tar jag inte upp efter min hund. En bajshög är ingenting i jämförelse med att min hund skadar tassen på krossat glas.

Hmm, intressant förklaring. :-P Han hämnas alltså på en minoritet av oförståndiga människor, genom att låta hunden bajsa, inte ta upp det och låta någon oskyldig stackare trampa i det..

Karmatarerskanise
0

#9 Haha, skulle alla tänka så kan jag bara tänka mig hur världen hade sett ut ;)

De som inte plockar upp hoppas jag trampar i hundskiten :)

lena1
0

klart att man plockar upp efter sig,det enda stället jag struntar i det är i skogen…

SaraC
0

#9 Two wrongs don't make a right! ;)

Påminner mig om förra vintern när en hundägare skickade in en bedjan på vår lokaltidnings debattsida. Hon bad alla att skjuta raketer, men hålla sig till att göra det på nyårsafton enbart och inte varje dag två veckor före och två veckor efter. En rimlig begäran kan man tycka. Hon fick ett svar från en person att så länge vi hundägare lät våra hundar skita i sandlådor där hennes barn skulle leka så tänkte inte hon bry sig om det…

Rommel
0

Alltså det är ju rena rama kriget! Jisses säger jag bara!

Kan de inte tänka längre än till sig själva, dessa, dessa….jaaa jag finner inte ord!

SaraC
0

Ja, vuxna människor kan vara värre än 5-åringar ibland…

Karmatarerskanise
0

Håller verkligen med!

Alex
0

#12 Åh, känner igen det där.. Har vart en evig debatt i våran lokaltidning om hundar.. Allt från hundbajs, folk som gör saker pga att hundägare inte plockar upp, och hundägare som vägrar plocka upp pga att folk gör vissa saker… Om lösa hundar, folk som tycker att de inte ska få vara lösa nånstans, och hundägare som tycker att man ska sätta koppel på katter i så fall (vilket jag iofs kan hålla med om, för inte f*n finns det nån kattägare som tar nåt ansvar om dens katt kissar och bajsar på min tomt, eller om den skulle riva/bita mig…). Sen så har det vart en hel del om raketer och sånt också.

Det tråkiga är bara att det nästan inte finns nån vettig människa som skriver, men vettiga åsikter och med objektiv syn på det hela… Utan det är hundägare mot icke-hundägare. Så det är ju inget som får oss hundägare mer populära direkt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

navarro
0

Anledningen till att jag tog upp amnet var att jag under 20 ar i Spanien tjatat och tjatat om hur rent och fint det ar i Sverige. Han tycker fortfarande att hela landet (det som han sett under en manad) ar som en stor gron park. Ang. hundtoaletter trodde jag att det ocksa fanns kvar. I Borlange fanns det forr en stor ingardad äng dar man släppte hundarna!

SaraC
0

#17 Menar du rastgårdar? Jag bor i Borlänge och har aldrig hört talas om hundtoaletter, men rastgårdar finns det. Och därinne plockar man också upp efter hunden

camilla85
0

Något som jag kan störa mig på när jag är ute med hund är att det är så långt mellan soptunnorna på vissa ställen. I skogen finns det ingen soptunna alls. Man ser ofta att folk har plockat upp bajset men de orkar inte vänta på att sopen kommer så de kastar påsen på marken istället. Gör man så tycker jag det är bättre att låta bajset ligga för de bryts ju iaf ner medans påsen ligger kvar.

Karmatarerskanise
0

#17 Såvitt jag vet har det aldrig funnits hundtoaletter i Sverige.
Överallt där man släpper sin hund lös, i inhägnader( eller fritt), ska man plocka upp efter sin hund!!

Låter ju jäkligt mysigt att man skulle släppa sin hund där ingen plockat bajs på år och dag … örk

lena1
0

Jodå visst har det gjort det…närmare bestämt i Västerås,där fanns det små inhängnade rundlar med grus i där det var tänkt att man skulle rasta hunden, helt sjukt :-))))))

SaraC
0

Va är det sant? Vilken stackare var det som skulle städa där sen?

lena1
0

kvarters värdarna skulle städa dom, men dom togs bort efter några år, det blev en sanitär olägenhet hahaha…konstigt va?

SaraC
0

#16 Ja, vad ska man säga? Vi kanske ska starta ett krig här eftersom de krigar i andra länder. Det är ju otroligt hur människor resonerar ibland.

Själv har jag en hund som är skräckslagen inför raketer. På själva nyårsafton kan jag åka med honom ut på landet, men när det ska skjutas varje dag två veckor före och efter blir det problem.. Det är knappt så jag kan rasta honom. Och jag plockar upp bajs överallt och låter honom inte göra sina behov överallt heller. Ändå ska vi tydligen straffas för de som inte plockar.. Sjukt.

#23 Nähe, blev det? ;) Inte så konstigt att de la ner den idén..

lena1
0

24  ja eller hur hahahaha…

Rommel
0

lena1: Åh det kan man kalla ett "skitjobb" gud så äckligt.

lena1
0

jodu rommel, jag kan tala om att jag rastade aldrig våran samojed i dom dåförtiden :-)))

Wikstr_m
0

Jag plockar upp för det mesta, men ibland så kan jag ha glömt ta med bajspåse. Om hunden är i snåriga buskar eller mitt ute på en myr så brukar jag inte göra mig besväret att kravla mig in i busken eller simma ut på myren för att plocka upp det.

Och som jag sa, att om jag glömt påse så brukar jag gå och plocka upp det efter att jag lämnat hundarna hem. Om det nu inte är en bra väg till min hunds skithög vill säga.

Sina
0

Jag plockar alltid upp , förutom om det är inne vid en buskkant så det blir ner och in med huvudet för att komma till det. Och ibland är jag med mitt huvud så smart att jag glömmer påsar då leder jag in henne vid kanten vid buskar så bajsar hon där , så ingen kliver i det.

Men vårt bostadsområde är under all kritik måste jag säga, INTE EN PAPPERSKORG vid oss , trots det bor ca 10 hundar vid oss , men på andra ställen har dom, dom säger att dom inte tänker sätta upp någon heller, allt för dåligt kan jag tycka .

Soprummet är deras svar, men nycklar för att komma in , inte alltid man har med sig det , så de flesta gör nu en protest och lägger påsarna i en liten hög vid en buske , ingen som går där mm . Just för dom ska sätta upp . :P

AnneN
0

Gör en namninsamlig och ge den till hyresvärden så får dom se att det antagligen är rätt många i området som vill ha hundlatriner uppsatta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sina
0

Jo det är hur många som helst som ringt och sagt till men deras lama ursäkt är att dom tas sönder men sen sitter det ändå vid lekplatser ÖVERFULLA med hundpåsar och ja , det handlar nog mest om att dom inte orkar/vill tömma dom , för denna korgen har varit såhär i månader nu .

Men ska försöka med namnlista !