Rashjälp!
Jag börjar gymnasiet nu nästa sommar och ska gå naturbruk med inriktning hund, vilket betyder att man får ha med hunden på lektionerna och till skolan. Jag ska bo på ett internat och kommer då alltså ha hunden med mig till skolan på internatet. Sedan på helgerna måste jag åka hem, då bör den gå ihop med våran kanin och undulat Hunden måste kunna gå ihop med andra hundar och nya/okända människor, finns massor med regler om vad som gäller när man ska ha hund på internatet. Men jag skulle behöva hjälp med vilken ras jag bör ha? någon som har något förslag? Gärna mellan storlek
Hur mycket motion vill/kan du ge hunden?
Hur vill/kan du aktivera hunden?
// Harley
Sheltie vet jag många som har med till Naturbruks skolor Men dom räknas väl som mindre hundras
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
det viktigaste att veta är vad du vill göra med din hund och vilka drag du vill att hundens ras ska ha. Sen är alla individer olika med hur den går ihop med andra hundar och människor, men oftast löser det sig bra om man miljötränar ordentligt. Men med vissa hundar sitter det mycket i rasen t.ex. reserverad mot främlingar (inte aggressiv men misstänksam) eller mycket vakt eller lätt för skall och det kan vara svårare att träna bort och kanske inte den ras du vill ha.
Men först och främst så beror det helt på vad för slags hund du vill ha, vilka aktiviteter du hade tänkt att göra med den osv.
en ras som kanske skulle passa, som är behöver mycket motion och hjärntänk men är ganska lugn i sinnet annars och mellanstor är t.ex. Tollare. har ingen egen erfarenhet av just den rasen men ska definitivt skaffa en vacker dag :)
I din situation skulle jag klura på vad hunden kommer erbjudas för liv (vilka aktiviteter i vilken mängd osv), vad du planerar att göra efter gymnasiet är också bra att ha ett hum om.
När det är klart, kolla bland lämpliga omplaceringar. Många gånger finns det riktigt, riktigt bra omplaceringar som går att hitta via rasklubbars hemsidor eller via uppfödare, de hamnar sällan på annons på blocket. Att ta med en valp till naturbruksskola har jag själv gjort, och det var en av de sämsta saker jag gjort under mina år som hundägare. Jag önskar verkligen att jag tagit med en äldre hund till skolan, för hundens skull. Det blir väldigt lätt för mycket och för förvirrande när hunden är ung.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det krav du nämner är sådant som nästan alla hundar klarar av med rätt miljö och social träning. Den stora frågan är vilka egenskaper du egentligen vill att din hund ska ha, eftersom det är dessa som skiljer de olika raserna åt.
Hur mycket motion är du villig att ge din hund varje dag?
Vilken typ av saker är du intresserad av att träna?
Är du intresserad av en valp, eller en omplacering där du vet precis vad du får för hund?
Ska hunden ha vakt eller jakt i sig? Ska den vara social med främlingar eller inte?
Vill du att den ska kunna ta det lugnt vissa dagar, eller träna andra? Eller vill du ha en hund som är en träningsnarkoman och hänger med på allt du ber den om och lite till?
Som du ser så finns det en hel del saker att fundera på innan man hittar den ras som passar just dig :) Har du några favoritraser som du kanske är lite extra nyfiken på?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
En bra och tålig alltiallo-ras är Australisk terrier. De har terrierns tålighet, men personligheten och läraktigheten är mer som en pudel (smått överdoserade på lyckopiller). Behändig storlek dessutom, inte för små, men går fortfarande att ha under armen.
En Aussieterrier bangar inte för att springa med ett slädhundsspann, de bangar heller inte för att jäsa på soffan några veckor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min första tanke var någon spaniel. Springer, welsh eller varför inte cocker?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Reglerna säger 3ggr om dagen, varav en lång promenad. Sedan beror de ju lite på vad vi gjort på lektionerna med hundarna. Jag e bog mest intresserad på, lydnad & agillity
#8 vad är du ens intresserad av för raser då? Du lär väl ha kikat lite på några som du gillar lite extra? Har du inte ens kollat så tänker jag att du nog inte är sååååå hundintresserad att du borde skaffa hund än, utan vänta tills du börjat skolan och fått testa och träffa lite andra hundar.
"På natten är alla katter svarta"
Jo jag har tittat på lite hundraser, dem som jag har tittat på och som kan vara något är lagotto, engelsk springer spaniel, field spaniel, prazsky krysarik, Australian kelpie och finsk lapphund
Av de raser du nämnt #10 så skulle jag ha valt en engelsk springer spaniel! Tror den kan passa perfekt. Min erfarenhet är att dom är lite mildare och lättare att ha att göra med än tex lagotto, finsk lapphund och kelpie(field spaniel och prazsky kan jag inget om). En kompis är uppvuxen med en springer spaniel, supermysig hund som varit en aktiv familjehund. Hängde gärna med på fjällvandringar och springturer och gillade att spåra och träna agility och var duktig på det, men funkade också som sällskapshund. Lagotto och finsk lapphund skulle också kunna funka men dom kräver mer aktivering än en springer spaniel. En kelpie skulle jag inte ha satsat på om jag inte ville ha en krävande träningshund.
En golden, labbe eller flatcoated skulle också kunna funka :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)