Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2135 ggr
ipopuma
0

Framåtsändande

Framåtsändande i ipot, hur har ni lärt in det och har ni några tips på det?

Majken!
0

Dela upp det i en miljon smådelar och mängdträna, det är så jag gör. Kör inte IPO men bruks och principen är lite liknande.

ipopuma
0

Men hur vilja övningar :-P

ipopuma
0

Vilka övningar. Tänker nu koks framåt som en del.

Ambrose
0

Jag har inte lärt in framåtsändandet på min Rottis än, men tänkte göra det i mellandagarna.

Då ska jag låna en godisautomat av min tränare och börja med att skicka fram hunden dit och belöna. Öka avståndet. Sedan skicka fram, kommendera ligg, belöna. Sedan tror jag att jag kommer flytta automaten ytterligare längre bak, skicka fram. Kommendera ligg innan hunden kommer fram. Belöna… där belönar jag antingen med automaten, eller ännu troligare.. gå fram och belöna med boll, varvat med att belöna med boll hos mig.

När det funkar och man bara vill träna skick så kan man lägga ut en boll i smyg ibland och sedan skicka hunden och hämta.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
0

Tack 😃

Ambrose
0

En viktig sak med framåtsändaden i IPO är att aldrig belöna utanför planen. På en tävling så lägger man ofta ned hunden 3-4 meter från bortre kanten på planen. Om en hund på tävling springer utanför planen så är man diskad!

Lär heller inte hunden att "belöningen" bollen eller vad man nu lägger ut.. ligger i ett fotbollsmål. Dessa mål flyttas utanför planen på tävling… om hunden springer bort till målet för att hitta sin belöning så är man… diskad!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se