Provrörsbefruktning på hund
Har ni hört om första provrörsbefruktningen på hund som de gjort i USA?Valparna i kullen har tre olika föräldrapar, fem är renrasiga beagle medan de övriga två är beagle-cockerspanielkorsning.
http://feber.se/vetenskap/art/340173/frsta_valparna_frn_provrrsbefr/
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Jag personligen tycker det är fel med insem. på djur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hoppas att det inte är något fel på valparna så de kan få ett vanligt hund liv. Eller de kanske skall fortsätta att övervaka och "forska" på valparna?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Antar att de fortsätter följa valparna.
Jag tycker det är bra för då kan man rädda djur som det finns risk att de dör ut annars.
#3 Ja på väldigt sällsynta eller så, men på hundar, katter, kor mm tycker jag det är fel.
Det här är ju inte insemination.
Ja, på hundar och katter kan man ju tycka att de är onödigt med provrörsbefruktning. Men som sagt på utrotningshotade djur är det ju bra :)
Jag var inte ens och kollade vad som stod i länken, men provrörsbefruktning på hund? Vad är det för dumheter? Det finns tillräckligt med hundar och raser så det räcker och blir över.
Jag kan försvara det om det handlar om utdöende raser eller djur, men bara för att det går liksom - nej tack!
Är det så dom tänker "rädda" de raser som inte kan föda fram valpar utan kejsarsnitt? Jag menar, så dom inte behöver förbättra fysiken på dessa raser, utan de får fortsätta se ut som de "ska göra".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tror främst det är för att kunna rädda utrotningshotade arter och inte för att avla osunda raser.
Det är knappast billigare med provrörsbefruktning, så att ge sig på det för att slippa kejsarsnitt är ganska långsökt. Hundar har doc använts i forskning under lång tid, så att det var hund dom använde för provrörsbefruktning är inte för mig konstigt. Vad jag sedan tycker är en annan sak.
#8, Fast de måste ju födas oavsett om de är gjorda med IVF.
Däremot finns det säkert de som i vissa länder (USA?) kan tänka sig detta som en lösning för de raser som har svårt att para sig på naturlig väg 😕.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Syftet står ju i artikeln.
"Man hoppas nu på att man i framtiden kan använda provrörsbefruktning för att rädda hundraser som håller på att utrotas, till exempel den Afrikanska vildhunden som ni kan kolla in på bilden nedan."
#11 Surrogatmamman måste inte vara av samma ras.
#10 Man får inte göra en sådan tik dräktig enligt vår lagstiftning och detta blir ett sätt som man kan gå runt den lagen.
#9 I länken stod det utrotningshotade raser.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13, Du tänkte steget längre än jag :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 ingen större skillnad. Påtvingat oavsett
Det handlar om flera saker. Först och främst att kunna rädda utrotningshotade arter, men också ovanliga hundraser. Dessutom hoppas de kunna ta bort genetiska sjukdomar, etc.:
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/12/151209183500.htm
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#8 - varför skulle man göra provrörsbefruktning på raser som har svårt att föröka sig naturligt ? Då används säkert insemination.
Används inte också provberörsbefruktning för att bevara o importera olika linjer? Rätta mig om jag har fel
#18 - nej, du tänker nog på fryst sperma. Där är det vanligt med import och för att spara vissa linjer. . det används ju för insemination, vilket är ganska vanligt och befruktning sker som vanligt i livmodern. Inte i ett "provrör"
#15 Det är skulle jag vilja säga väldigt stor skillnad. Varenda ko, gris, höna och kalkon som inte finns i väldigt småskalig uppfödning insemineras. Och att det fungerar, oavsett art, är inget att skriva tidningsartiklar om.
#17 Och hur tänker du dig att insemination ska hjälpa mot det faktum att tiken inte kan föda fram valparna naturligt i vissa raser? Med provrörsbefruktningar kan man plantera in befruktade mopsägg i en husky, som inte alls skulle ha svårt att föda fram dom.
Tyvärr lever vi i en värld där det finns folk som definitivt skulle göra så.
Jag hade inte opponerat mig om forskningen enbart var för att rädda utrotningshotade djur, utan jag opponerar mig emot att de i artikeln tog upp hundraser. Ingen ras är så pass viktig att vi inte kan skapa en ny med samma funktion om det skulle behövas.