Gud vad många
Asså jag har en blandras hund som jag vill försöka se vad de är för ras i henne.
Men nu när jag ser alla raserna som är förbjudna i Danmark. Så kan hon ha vilken jävla ras som helst i sig! Där är många "kamp" raser som ser ganska lika ut.
Och de är nog en "ovanlig" ras när man inte är van vid dom. Men omg!
Nu blir jag ännu mer osäker
Vad spelar det för roll när du redan har skaffat hunden?
Att vara nyfiken är en grej. Men oftast vet man vilka raser det är i sin blandras innan man skaffar hunden… 🐶
Haha nej inte i detta fallet! Jag har ingen aning om vad som är i henne.
Schäfer/Amstaff har jag hört. Men nu när jag kollar på alla dom raserna. Då jävlar blir jag osäker på om de ens är rätt
1. Lägg upp en bild om du vill ha hjälp med tips.
2. Vi kan omöjligen säga något säkert.
3. Det finns dna-test man kan ta för att avgöra hundens rasprocent :)
#2 Blandrase rkan se ut lite hur som helst oavsett om dom är 10raser elelr 2, min tik är orange med svart ansike, INGEN i hennes kull hade samma färg. Och dom var alla samma korsning, vet inte hur syskonen ser ut nu, men vet samma blandning som henne (schäfer labrador) som ser helt annorlunda ut jämfört med henne. Så man kan inte se vad en hund har för raser i sig, man måste veta vad föräldrarna var helt enkelt.
Jag läste i din andra tråd och där skrev du att förra ägaren sa det var:
sankt bernard, berner sennen, schäfer och labbe i henne.
Varför skulle de ljuga?
Varför bryr du dig så mkt?
Hunden är redan köpt. Man ska inte köpa blandrashundar om man vill ha allt på svart och vitt, speciellt inte omplacerings hundar vilket detta var fallet i sådana fall.
Blandraser kan se ut på många olika sätt, syskon osv som en annan skrev. Min hund är blandras och jämt får jag höra hon ser ut som en svart Howarth, även från ägare med Howarths.
Hon har inte ens den rasen i sig.
Så… #JustSayin
Anata: ber dig tänka på att inte svära i dina inlägg. Våra Skrivregler tillåter inte det // Sajtvärd Lina
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#7 tänker inte en på att de var en svordom.
#3, DNA-test är, som jag skrev i den andra tråden, inte särskilt tillförlitliga när det gäller att kolla vilka raser som finns i en hund.
För att få reda på varje ras behövs en specifik markör för just den rasen, det vill säga en DNA-sekvens som är unik för rasen.
Vi har i dagsläget inte den kartläggningen av olika raser, frågan är väl också om vissa raser verkligen HAR en unik sekvens med tanke på att de kan vara olika blandningar från början.
Det vill också till att hunden man testar har fått just den specifika sekvensen i sitt genom vilket inte alltid är fallet.
Det går, mig veterligen, heller inte att säga exakt hur många % av en specifik ras som finns i hunden, bara om den förekommer eller inte.
De flesta DNA-analyser som finns för att påvisa olika raser i hund är inte särskilt seriösa, det kryllar av DNA-tester på nätet som kollar ditten eller datten, tillförlitligheten brukar dock inte vara så stor.
/Lona, som jobbat med genetikforskning och DNA-analyser, dock inte på hund
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jätte fin hund är man nyfiken på vilka raser som finns visst kan man göra DNA annalys för kanske få lite mer humm om raserna. Det är ändå samma hund 🙂
Som sagt DNA kostar om man vill veta lite med exakt. Friends for ever tog innan. Men nu får man beställa själv och de kostar 885 kr
Spara en hundralapp i månaden så känns det inte som en lika stor summa.
Tror aldrig du får veta på annat sätt.
Fast DNA-test är inte exakta, bättre att spara de pengarna och nöja sig med att ens hund är en okänd blandning.
Jag har bara hört kille som jag köpte henne ifrån. Eller ja jag har inte betalat henne utan jag har fått henne.
Jag har aldrig snackat med uppfödaren
Nej, men oavsett, det är en omplacerings hund som är en blandrashund och du hade ändå kontakt med förra ägaren på något sätt för att kunna få hunden.
Du kan ändå inte tro att du kan få kontakt med en blandrasuppfödare och få veta exakta raser och sjukdomar i familjen eller längre bak i släkten. Det fungerar inte så med blandraser.
Då skulle du köpt en skk registrerad ren rashund.
Uppfödaren till hunden kanske inte ens är 100% vad mammans föräldrar är för blandraser eller vad deras hundars föräldrar var för raser. Kanske finns lite chihuhua längre bak i släkten… Man kan aldrig veta.
Jag vet min hunds raser samt föräldrarnas raser och deras föräldrar raser, men längre bak än så vet jag inte samt har ingen aning om sjukdomar i släkten.
Jag skulle också kunna ifråga sätta om de raser verkligen är dem som är i min hund, men jag vet med 100%. Man skulle aldrig kunna tro min hund har Berner Sennen i henne. Om man inte kan schäfer beteendet skulle man aldrig tro min hund har Schäfer i sig.
Hennes mamma skulle man aldrig kunna tro hade New Foundland i sig.
Blandraser kan se ut långt ifrån de raser de har i sig och kan likna vissa ren raser eller andra hundar med helt andra korsningar i sig.
Om ägaren sa till dig vilka raser det är i hunden så gå på det.
Bry dig inte om vad främmande människor säger!
Spara dina pengar eller spendera dem på något roligt som du kan göra med din hund. Älska henne och ge henne ett kärleksfullt stabilt hem istället med glädje och bus! Det är en vacker hund du har!
Jag tycker mycket en ser ut som schäfer/amstaff. Finns där fler raser, kan dom vara av så lite att det inte syns på utsidan.
Vad spelar det för roll vilka raser det är i din hund?
Då hon börjar bli äldre så kan man få en hum på vad framtiden har att ge.
Om nu hennes mamma är ren Amstaff och pappa ren schäfer då vet man. Eller om uppfödaren har gjort en medveten blaning. Gud vad. Så kan de hjälpa.
Plus om jag får veta raserna i henne så kan de förklara lite varför hon är på sitt sätt :)
Jag kommer alltid älska min bebis oavsett ras. För hon är helt underbar och bättre hund har jag aldrig kunnat önska mig
#19 Du får ju inte veta ett smack om framtiden för att du får veta raser. Och det är säkerligen mer än två raser eftersom det är vad "uppfödaren" sagt.
Jag tror inte din hund har amstaff i sig. Jag tror det är de raser som du fick veta.
Hur skulle det hjälpa menar du? Är hunden sjuk?
#20 Helt sant!
Hera! Du har inte läst ett skit av vad jag har skrivit märker jag! Varför ens hålla på om du inte tänker läsa?
O jo jag kan veta vad fram tiden har att ge! För om nu den killen skulle ha rätt så kommer de bli höft problem någon gånger efter 8 års ålder. Men uppenbart kan du jo allt och vet vad fram tiden har att ge med!
Och ärligt. Jag bryr mig mindre om vad du tror. Jag sa två raser som exempel!
Hej då för andra gången Hera
#7 hjälptaggar Sajt admin här nu
#20 hon har skrivit i en annan tråd att hunden gör utfall mot andra hundar.
Jag gissar på att hon vill veta raserna i hunden för att kunna träna hunden på rätt sätt.
Dock med blandraser är det en blandras, det fungerar INTE på samma sätt som med ren raser.
Jag trodde min hund var en JAKT hund och tränade och sysselsatte henne med det att gå på men sedan när vi var hos en hundpsykolog sa han, hon är en VAKT hund och en väldigt sådan också. Jag hade gjort allt galet! Blev att ändra allt. och det fungerade faktiskt!
Alltså om din hund har kamphund, jakt hund och vakthund i sig kan vilken somhelst av de tre slå ut i hunden eller kanske 2 av de 3. Sedan får du gå efter HUR din hund är, är din hund envis och stark i lynnet eller mkt underlägsen och lyhörd, blir hon lätt rädd eller bryr hon sig inte så mkt.
Bästa sättet om det är träning och beteende du tänker på så gå till en hundpsykolog, inte en hundinstruktör utan en hundpsykolog!
#24 att hon gör utfall eller vad man vill kalla de har jag slutat störa mig på!
Men de finns så mycket som kan hjälpa om man vet ras. Men som vanligt. Oavsett vad man än säger så är de alltid fel hos någon och de finns alltid folk som kan allt :(
Så tråkigt när de alltid ska bli så! Om jag nu hade stört mig på de hade jag bet om hjälp vilket jag inte gör! För jag vet om att hon slutar och jag vet hur jag ska undvika de mm!
Men men jag vet vad de skulle under lätta för mig om jag vet ras i min hund
#22 Nu får du sluta. Det finns ingen anledning att bli otrevlig för att man ställer frågor. Jag har läst dina inlägg i tråden och jag håller inte på med något. Så ta't lite lugnt är du snäll.
Och nej. Att en hund har en viss ras i sin blandning innebär inte att dem tex KOMMER få rasbundna problem.
Håller med Hera. Du kan inte gå efter raserna om det är sjukdomar du tänker på.
Min hunds mamma hade lätt att få eksem, det har min hund fått nu och veterinären sa det är oftast ärftligt.
Så om kanske din hunds mamma hade hudproblem kan risken finnas att din hund får det, eller om din hunds pappa hade cancer… alltså… men även med det att risken att din hund också får det… det får man ta om det kommer.
Man ska inte gå å oroa sig för onödiga saker.
Jag har bara väldigt svårt att förstå hur en blandrasägare av en omplaceringshund är så himla nyfiken på vad det är för raser i hunden när personen redan fått svar på det från föregående ägare. Om uppgifter om uppfödaren var så viktig skulle du tagit de uppgifterna från förra ägaren.
Om förra ägaren inte hade de uppgifterna och du ändå tog hunden så får du acceptera läget, allt annat är rena spekulationer om vad det kan vara för raser i hunden.
Det som kan vara bra att veta vad det är för raser i sin hund är BETEENDET, om de är vakt, jakt, sällskap, vall osv för man måste sysselsätta hunden med det behovet den har.
Detta gäller även blandraser.
Har du en hund med vakt som intresse måste du tillgodose det behovet, likadant med jakt och vall osv. Då är ändå en hundpsykolog det bästa sättet att gå, de ser och kan dessa grejer!
#22 fast du kan ju inte påstå att du VET att det kommer bli höftproblem efter 8 års ålder pga vilka raser hunden har… 🤔
#23 de var ett ex på en ålder! Då de ligger inte för långt fram i tiden.
Och många hundar med dom raserna som killen på stod får höft problem vid den åldern!
Sedan får de flesta gamla hundar problem med leder, höfter och en massa annat efter en viss ålder.
Hundar åldras precis som människor och får sina problem.
Tillhör åldern mer än raserna.
Jag skulle rekommendera DNA analys. Tyvärr är det ju inte 100% att man blir klokare på vad det är för raser i hunden och ja, det kostar lite.
Hoppas du hittar ett sätt att få veta mer om din hunds bakgrund :)
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
#31 Tusen tack snälla du
Fu kan alltid röntga hunden för att Få reda på höftstatus