hundval
behöver knuff i rätt riktning gällande mitt nästa val av hund, har spekulerat väldigt länge och kommer inte fram till något vettigt.
Söker en aktiv sällskapshund som är kontaktsökande men som inte kräver allt för mycket och kan ta det lugnt vissa dagar. Utöver promenader vill jag mest hålla på med drag samt klövja, agility och spår på en hobbynivå är också av intresse. Men mest fysiska aktiviteter än mentala då jag själv inte är så påhittig och tycker det är kul men kommer ändå köra nödvändig lydnad och lite till om hunden tycker om det. Har en Eurasier som är väldigt bra ras för mig men hade önskat lite mera will to please i henne.
har kollat på: samojed, sheltie och corgi cardigan.
sheltie och corgi är båda bra raser för mig i övrigt förutom storleken då jag vill köra drag. Samojeden tänker jag att den är lite för lik Eurasien med sin "dövhet" men annars något jag tror skulle passa.
om ni har andra raser som passar in i beskrivningen så skriv gärna ner dem.
Vad för drag syftar du på?
Jag vill prova de mesta dragformerna men håller på mest med Linkörning
Hej! Jag tycker att du har hittat passande raser. Eftersom du skriver att du har sökt efter ras länge har du säkert gått igenom de flesta raser, men tänkte ändå lägga in några exempel som du kan kolla mer på. :)
Jag tänker att du överlag kan se på spetsgruppens hundar med lagom aktivitet. Både svensk- och finsk lapphund kan lämpa sig för drag. Däremot 15 min per dag med lydnad eller annan mental träning blir ju nästan ofrånkomligt när man söker en följsam ras. Svenska lapphunden kan kräva mer motion än den finska lapphunden. Shiban är en liten kraftigt byggd urhund/spets som är sällskapshund och inte kräver mental träning men ändå är kan tränas i de flesta sporter med rätt träning och motivation. :)
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja