Alla tycker vi olika
Jag har sett en annons på blocket. Där en uppfödare säljer nu sina frallor med nos. Inte trobbnosade. Och på Facebook blir hon anklagad av att valparna är blandras mm. Bara för att dom säljs utan stamtavla.
Men allvar är stamtavlan så jävla helvetes viktig så hundens hälsa inte går före?
Förlåt att jag svär men blir så arg
Varför har valparna inte stamtavla om de är renrasiga?
Jag tycker det inte spelar någon roll ifall de har eller inte har stamtavla. Tycker även att det är bättre att de inte är trobbnosade. De som är trobbnosade är extra värmekänsliga på grund av sina korta och trubbiga nosar. Men menar ni inte att det är något fel på de som är trobbnosade, har själv en hund som är det. Hon är en Pekingese med stamtavla.
För mig är stamtavlan viktig i hälsoperspektiv, man kan se bakåt i ledet hos en hund och se så att släktingar bakåt i ledet är hälsotestade. Jag vet att det inte är någon garanti att få en frisk hund bara för att hunden har stamtavla, men då har man ändå gjort vad man kan.
Många tror att stamtavla enbart handlar om utställningstitlar och meriteringstitlar, men det är väl ändå inte det viktigaste. För att få en stamtavla på en hund krävs det oftast att föräldrardjuren har genomgått tester, vilket gör att förutsättningarna blir bättre att få en frisk hund.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
SKK's definition på blandras är att hunden inte har stamtavla :) Om de har bra nosar är det lite synd att de inte blivit registrerade för då hade deras gener kunnat förbättra rasen
Idag är de så att om tex en Ridgeback inte får sin ål på ryggen får den valpen inte ha stamtavla :( I vissa länden avlivas valparna direkt när man ser detta.
De finns en hundras där dom valparna som inte får blåa ögon inte är godkända.
Hon med fralla blir uthängd då hennes hund har nos. Två pojkar. Men inte stam tavla. Jag har själv ringt och kollar på SKK om just detta. Utan att ha snackat med uppfödaren.
En fralla eller annan trubbnosad ras som får "nos" valpar. dom från inte stam tavla på den valpen. Då den inte är renrasig enligt SKK. För att den inte följer ras standard.
De finns papilon som inte är ens godkända för att dom är för höga mm. Där dom var stamtavla när dom var valpar och sen blev dom ikke godkända allt så då en hund med avels förbud.
Jag tycker inte att de är för på trubb nosade ras. Men jag personligen tycker att vi ska börja avla tillbaka rek nos på dom eller längre nos. Då dom far illa hälso mässit pga nosen. De blir en dyr operation och dom kan få hudproblem mm. Vilket jag inte anser vara humant mot hunden.
Idag är de inte rasen som gör hunden tyvärr. Utan de är dom ras kraven ras standard som sätts upp av tex SKK. Detta gör så ont i mig.
Att en hund som inte följer ras standard kan bli avlivad eller som nu. Hon får inte ha stamtavla på sina valpar pga att dom har rak nos.
Men det är ju något annat som ligger bakom att hon inte får stamtavla. Är Hanen och Tiken som är föräldrar åt kullen reggade i SKK och har inte avelsförbud? För det är klart att du får regga renrasiga valpar, vars föräldrar uppfyller alla krav som ställts för just den rasen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#5 - nänä, en ridgeback utan sin ridge får visst stamtavla. Det där är falskt.
Vad gäller övrigt så får hundar stamboksföras även om dom har diskvalificerande fel (fel hårlag, fel färg, avsaknad av rigde osv - undantaget vit schäfer)
Att en hund är för hög eller är felfärgad har med rasstandard att göra och inte med stamtavlan.
Enligt SKK nej! Inte om valpen inte håller måtten
Fast nej nu är du lite fel ute här Anata. En avvikelse från rasstandarden gör inte att man inte kan registrera sin hund med stamtavla i SKK. Så där har du fel. Det är väldigt svårt att se om en 8 veckors valp blir enligt rasstandarden. För att inte få registrera valparna i SKK brukar det handla om att man inte gjort dom hälsotesterna som krävs eller något annat.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag vet uppfödare som utan problem reggar sina ridgeback utan ridge utan problem hos SKK, så det ligger annat bakom om valpar inte kan reggas.
Långnosade mopsar, frallor mm får reggas och få stamtavla hos SKK och föräldradjuren är registrerade i godkänd kennelklubb.
Även valpar som föds med fel registreras, jag tror mer på att annonsen rör sig om blandrasvalpar.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Förresten så kan du registrera en nyfödd valp första dagen den föds här (och alltså få stamtavlan några få dagar senare) och då kan ingen säga än om den håller måtten eller ej. Det är bara bullshit om någon skyller på utseende att en hund inte kan få stamtavla - det har med föräldradjurens registrering och ev hälsoresultat att göra.
Sen vet jag en bekant. Hon tog ras valpar och registerade kullen. Men tog inte stamtavla på dom
Kan du inte länka till annonsen? Jag skulle gärna vilja se en fralla med nos. De är säkert jättefina! Mer som de var förr.
#13 - du kan inte registrera en kull hos SKK utan att få stamtavla.
Jag är själv uppfödare, så jag vet hur det fungerar
Min ena hund håller inte måtten om man ska se efter rasens standard då hon har icke godkänd färg men nog allt är hon både registrerad och har stamtavla. Inga konstigheter alls. Tycker det verkar lite skumt om denne uppfödaren inte har stamtavla på sina om dom nu är renrasiga? Hade ju isåfall varit toppen för rasen.
Intressant diskussion, följer! Skulle också gärna se frallor med nos, aldrig sett en sån :)
http://www.blocket.se/dalarna/Fransk_Bulldog_64168759.htm?ca=19&w=3
Där är annonsen. Jag har inte snackat med uppföderan! Men hennes valpar är dö söta
Jätte söta. Men har de inte stamtavla beror det på något annat än deras långa nosar. Vad kan vi bara spekulera om, kanske är de renrasiga, kanske inte.
Jättesöta! Tack.
Varför säga att dom är renras om dom inte är de?
Tror inte de. Inte på denna!
#23 Varför inte?
#21: Det kan finnas många skäl. Hen kan tro att hundarna är renrasiga även om de inte är det. Hen tycker att de är så lite inblandning av andra raser att hundarna i princip är renrasiga. Hen tycker att ser hunden ut som en ras är den nog den rasen. Hen vill tjäna mer pengar. Hen tror att de är lättare att sälja hundarna om de påstås vara renrasiga.
Det kan väl knappast komma som en överraskning för dig att folk ljuger?
Kalli. Jag litar inte på någon
Så länge valparna inte har stamtavla räknas de som blandras oavsett hur renrasiga eller ej deras föräldrar är. Det finns många renrasiga hundar som inte är enligt rasstandard och trots att en uppfödares mål bör vara att föda upp rasenliga hundar så händer det att valparna inte blir enligt rasstandard… Så länge föräldrarna har stamtavla kan valparna reggas och är därmed renrasiga oavsett deras utseende… Inom cocker är en viss färg "felaktig" men hunden anses inte vara mindre cocker för det. Den är en renrasig cocker spaniel enligt SKK trots sin färg som är "fel". Alltså finns det ett bakomliggande fel hos dessa valpars föräldrar eller enligt uppfödarens val, INTE hos valparna.
Oavsett anledningar. Så är jag så trött på att översittare ska pika och ha sig när de kommer till folk som säger att hunden är renras men ägaren uppfödare inte har stamtavla som faktiskt. Är ett val om man vill ha även om valparna är reggade. Man kan inte taa förgivet att alla ljuger och alla håller på men fufens. De kommer från någon som inte litar på någon utan för min säkra zoon
#28 det har mindre betydelse vad Du anser är rätt och vad Du tycker i frågan. En hund utan stamtavla räknas inte som rasren utan får helt enkelt vara en blandras!
En människa med 2 stycken renrasiga (SKK-reggade) hundar som väljer att ta en kull på dessa två och sen väljer att INTE registrera valparna har INTE rent mjöl i påsen! Det finns liksom INGEN anledning att göra så.
Så antingen är hundarna inte renrasiga, eller så har föräldradjuren fått ett sk avelsförbud pga exempelvis sjukdomshistorik.
Som sagt, det handlar inte om vad man tycker, det är bara så det är!
Även om en rasren valp inte följer rasstandarden så får den registreras i SKK, det är skitsnack att dom inte får det!
#13 Man får alltid stamtavla när man registrerar valpar i SKK.
MEN, många okunniga tror att man har registrerat valpar i SKK när det står i annonser "registrerad i Jordbruksverket". DEN registreringen är något helt annat, då det handlar om att registrera Id märkningen (ägarregister).
Sedan tycker jag inte att man ska skylla allt på rasstandarden utan det handlar mer om utställningar och vilka hundar som vinner. Många är så utställningstokiga så att om de ser en viss "typ" av rasen vinna så börjar de sträva i aveln efter just den typen. Det är alltså utställningarna vi ska skylla på, det är för många raser av ondo. Titta bara på schäfer vad som har hänt med den sedan -70 -80 talet. Alltför många har den så kallade räkstjärten och så ska INTE en schäfer se ut. Finns många andra raser som förstörts pga utställningar och vinnarsugna uppfödare… Tyvärr!
Som flera har nämnt redan så kan man registrera alla valpar. Beroende på ras och om det är för allvarliga fel så kan de behäftas med avelsförbud redan vid registreringen.
Det finns flera orsaker till varför inte "renrasiga valpar" registreras. Förutom det som nämns ovan så kan en orsak vara att uppfödaren har varit SKK ansluten men av någon anledning blivit utesluten. Dvs. gjort något riktigt dumt. Jag skulle personligen och om jag inte känner personen ifråga vara väldigt misstänksam mot en så kallad uppfödare som inte registrerar sina "renrasiga valpar".
Därav väljer jag alltid uppfödare som är SKK anslutna och föder upp renrasiga hundar och som jag kan lätt kolla upp. En blandrasvalp som de faktiskt ska benämnas som även fast båda föräldrarna är av samma ras kan bli en otroligt dyrköpt historia, för man vet inte mycket om föräldrarna, inte mer än det "uppfödaren" sagt faktiskt. Det finns ingen kontroll över att de följer RAS osv.
Och för att ingen ska misstolka mig nu så har jag inget emot blandraser, men jag är helt emot den medvetna blandrasaveln.
Att inte registrera pga utseende känns mer som bullshit. Jag är riktigt nojjig att köpa sk renrasiga hundar utan ssk registrering/stam. Låter som man försöker dölja något. Antingen har föräldrarna inte papper/stam och kan då inte bevisas va renrasiga. Kanske är ena föräldern stulen. Vet många frallor som försvunnit senaste åren. Eller nått hälsofel på föräldrarna som försöker döljas, kanske inte ens får gå i avel. Men ägaren försöker komma under radarn från fel blickar med att inte ens ge ut nån stamtavla på dom.
För suspekt och oseriöst att inte styra upp skk papper på dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det finns många renrasiga valpar som säljs utan stamtavla -men frågan är varför. Oftast för att den som föder upp valparna inte har lust att göra hälsotester, utan avlar på enbart söta hundar. Om dom sedan bär på genetiska fel är liksom inte viktigt….. men man tjänar pengar på dom. Och man kan aldrig bevisa att dom är renrasiga.
Tyvärr trist och tråkigt, för hundar kan bära på genetiska fel även om dom själva är till synes friska. Anledningen till att stamboksföra hundar, är för att ha kontroll över vad som finns i släkten bakåt - både vad gäller individer och hälsa.
Ska renrasiga frallor verkligen ha så "lång" svans? Vet att den kan vara lite längre än en kota men den ska ju vara kort och skruvad. Jag är all for långnosade, men undrar om dem verkligen är 100% fransk bulldogg? Det som är så svårt att bevisa utan stamtavla.
@adventuresofnavi | instagram
#34 Finns uppfödare i USA som avlar på långa nosar och långa svansar, så det är möjligt! Ska se om jag hittar en länk, riktigt söta är dom!
#34 - nej, deras svans ska inte vara skruvad, men är tyvärr ofta det. Samma med engelsk bulldogg som ska ha en svans som en morot…..hur ofta är dom det !
Ahh sedär! Läste bara på om rasstandarden: "Svans: Svansen skall vara kort, lågt ansatt och skall bäras tätt mot bakdelen. Den skall vara tjock vid roten och skall vara skruvad eller med medfödd svansknyck samt skall smalna av mot spetsen.
Även i rörelse skall svansen bäras under rygglinjen. Tillåtet, men inte önskvärt, är en relativt lång, skruvad och avsmalnande svans (som dock inte får nå nedanför hasleden)."
Man lär sig enormt mycket i dessa forum, ni är så kunniga! ✨
@adventuresofnavi | instagram
Jag som sagt har inte snackar med ägaren. Utan bara SKK. Och de är vad dom sa till mig. Ärligt jag är så in i helvetes stolt över att mina är blandras. Slippa oroa mig för allt med rasstandar och ärligt. Ras folket. Jag har blivit så på körd av sånt folk. Nu är inte alla så och tacka gud för de. Vi alla kommer alltid tycka olika. Vi kommer inte tycka lika i allt. Så vem som har rätt eller fel i nu med hennes frallor. De vet bara dom. Men är så jävla trött på översittare. Sånaa som inte ser andra för dom är så kåta på sig själ. Tänker inte acceptera vad någon annan säger. Om den inte säger samma som dom.
Och det är väl bra… att alla tycker vi olika :) Det är dock skillnad på fakta och åsikter.
TS, din frågeställning var följande: " Men allvar är stamtavlan så jävla helvetes viktig så hundens hälsa inte går före?"
Anledningen till att stamtavlan dvs registreringsbeviset är viktigt är för att den borgar för seriös avel (undantag finns men avarter utesluts ur SKK). Den är beviset för att valpen man köper är av renrasiga föräldrar och man kan följa generationer bakåt för att kolla upp diverse hälsoproblem. Faktum är att seriösa uppfödare är noggranna med hälsobiten och rasklubbarna har tagit fram hälsoprogram för sin ras för att motverka diverse allvarliga sjukdomar. Så din frågeställning stämmer inte riktigt. Blandrasuppfödare (här inbegriper jag även rasrena hundar men saknar registreringsbevis) gör sällan de hälsokontroller som krävs för rasen. Tyvärr är det den bistra sanningen, så köper man en blandras så finns risken att man köper grisen i säcken.
Jag gillar frallor som tråden handlar om och jag tycker givetvis att det är synd att de fått så platta nosar med åren och att det emellanåt blir problem med andningen. Givetvis borde uppfödare sträva efter att avla på lite mer normalare nosar, för rasens bästa. MEN, det är heller inte allt. Nu vet jag inte riktigt vilka sjukdomar frallorna har och vilket hälsoprogram de har, men generellt så kan det finnas andra allvarliga saker som man måste ta i beaktning i avelsarbetet. Det kan tex. finnas hjärt och njurproblem för att nämna något.
Så även om en blandrasuppfödare avlar på bättre nosar så kanske de inte har tänkt på de andra sjukdomarna som ev. kan finnas i rasen. Som nämnt, det är få blandrasuppfödare som följer rasens hälsoprogram.
Så ja, stamtavlan/registreringsbeviset är faktiskt väldigt viktigt för de flesta. Det borgar för att valpen är efter de föräldrarna, att valpen är renrasig och att uppfödaren följer de hälsoprogram som finns = du har en mycket större chans att få en helt frisk valp än om man köper en oregistrerad/blandrashund. Uppfödaren har gjort sitt bästa och det är mycket värt fastän det inte är några fullständiga garantier.
Och åter igen så har jag inget emot blandraser, utan den medvetna blandrasavel.
Ja, vi alla tycker olika. Många tycks tro att en stamtavla ger något typ av kvitto på att hunden kommer bli bra, men det är ju långt ifrån sant. Letar man efter riktigt oseriös avel är det hos FCI-anslutna uppfödare som man hittar den. Varför? För att de avlar efter en ideologi och inte vad som är bäst för hundarna i det långa loppet.
Det värsta som har hänt hundraserna var när adelns lilla fritidssysselsättning, dvs utställningarna, började poppa upp hos vanligt folk och det blev det man avlade för.
#29 "En hund utan stamtavla räknas inte som rasren utan får helt enkelt vara en blandras!"
Där har du faktiskt fel. En hund utan stamtavla anses inte vara rasren av FCI-anslutna organisationer, nu är det ju inte dom som bestämmer vad som anses vara en ras, för det finns många raser som inte är erkända av FCI och de blir ju inte mindre raser för det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#42 Inte för att vara elak eller göra påhopp men enl. vilken ideologi går en person som parat tex. En Tax tik med Rottweiler hane tex… Jag håller dock med om att vissa raser tyvärr blivit förstörda oxo därebland trubbnosade o Schäffern. Extemporee. Men sista stråt i stacken blir nog att man kan vara oseriös som uppfödare av renras som av blandras. MEN jag upplever att vissa rasers stamtavla är en "garanti" för ev. önskade beteenden tex. Bland jakt metiterade jakt hundar.
Med tanke på att franska bulldoggar är en av smugglarnas favorit hundras så hade jag aldrig vågat köpa en utan stamtavla. Tycker inte annonsen ser så seriöst ut heller. Citerar ''vid flytt är Rambo & Rocky ny bes och försäkrad och har dolda-fel & avmaskad x3 '' Avmaskad 3 gånger?? Inga vaccinationer? Någon som inte ens kan skriva en ordentlig korrekt annons ger varnings signaler hos mig..
#43 "Inte för att vara elak eller göra påhopp men enl. vilken ideologi går en person som parat tex. En Tax tik med Rottweiler hane tex..."
Ingen ideologi alls, men något som kommer "buskavlarna" till gagn utan att de ens behövt att läsa nått om avel är heterosiseffekten. Och jag kommer alltid att anse att det är värre att medvetet avla på defekta djur, än när någon av okunskap vill ha en kull med valpar på sina hundar. Ta bara mopsringen som ett exempel som stoppar huvudet i sanden när det gäller dessa hundars höfter, trots urusla resultat hos de som röntgats. Motiveringarna var: "De lägger tyngden fram", "Vi har så många problem att ta i tu med, så vi kan inte ta det också". En enkel lösning på problemen? Lägg ner aveln.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#45 - det som verkar glömmas bort är alla dom raser där det finns mycket få hälsoproblem. Mycket tack vare hälsoprogram där tester mm genomförs. Detta skulle vara svårt att genomföra om inte rasen vore stamboksförd.
#46 Du tror på allvar att det inte går att hålla koll på hundars hälsa utan SKK?
#47 - det gör det nog, men oerhört mycket svårare utan SKK Hunddata. Hur ska kunna ha koll på 5 generationer tillbaka t ex när det gäller hälsoprogram ? Utan SKK:s databas så blir allting mycket, mycket svårare att ha koll på. Nu är det visserligen bara ett verktyg, men det underlättar massor i dagens läge.
Absolut kan rasklubbarna föra egna register, men går du till blandrasavel så är det nästintill omöjligt att ha koll.