Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2460 ggr
CayKantos
0

Kromfohrländer

Hej! Jag undrade om någon känner till rasen Kromfohrländer då jag inte känner någon som känner denna rasen. Hur är rasen i temp? Vad är olikheten på dom två pälstyperna? Bra på att använda till agility? annan nyttig information?..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Wenniz
0

Det enda jag vet att de är jätte trevliga hundar men något reserverade mot främlingar och att det finns väldigt duktiga Kromisar i Agility. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Josefiinee_]
0

Puttar/lämnar tassavtryck då jag också är intresserad av rasen! 🙂

Wellcraft
2

Inte träffat många individer men fått en bra intryck i helhet av rasen.
Sunda, energiska & gillar arbete, men är även duktiga på att slappa när det behövs. Har även uppfattat dem som djärva & modiga små hundar.
En lättsam hund som är enkel att ta med sig överallt och brukar funka med det mesta.
Min högst personliga erfarenhet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Malina_H
0

Puttar upp den här tråden igen då jag också blivit intresserad av rasen! Har ju tidigare varit mest inne på kooiker, någon som kan jämföra? Hur aktiva är kromisarna? Det som tilltalar mig hos kooikern är att det är en aktiv ras som vill och orkar hänga med överallt, och lättlärda!

Lona
0

De jag har träffat - vilket visserligen inte är så många - har inte gett mersmak tyvärr. Reserverade med snudd på sociala rädslor, lite egensinniga, nästan tjuriga (och då är kag ändå terriermänniska, jämför inte med labben) och två av dem var väldigt svåra att ha lösa, den ene för att han jagade, den andre för att han helt enkelt struntade i att komma. Det är klart att man inte skall döma hela rasen på grund av en handfull individer, men jag upplever nog att bilden som målas upp om dem på forum och andra ställen är lite VÄL positiv vilket även styrks av några kromisägare jag pratat med. Rasen håller väl även på att trilla i popularitetsfällan, suget verkar rätt stort efter kromisar och det är inte alltid positivt. Alltså: kromfohrländer är säkerligen en trevlig och käck hund när de är som de SKA vara, men se upp med hur en del ÄR :-) ! Men det gäller ju de flesta raser, i högre eller mindre grad…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Malina_H
0

#5 Ja jag har läst så väldigt mycket positivt och många som tipsat om dem i diverse rasval-trådar! Har själv aldrig träffat någon själv så alltid bra att få både det positiva och negativa.

CayKantos
2

Det är en tjej härpå som nyligen fått Kromis! (SashaSetter heter hon)

Har också bara mött otrevliga individer tyvärr och ja dom är mera ensamhund än familjehund då dom gillar att göra starka band med en eller två personer. Dom är aktiva sällskapshundar som är väldig populära inom agility  :D Dom vill jättegärna vara med på allt och är väldigt uthållande hundar, om du letar efter en släthårig individ ska du vara uppmärksam på att dom inte rigtigt avlas i Sverige och du nog kommer behöver adoptera från Tyskland istället :)

Jag är definitivt inte avskräckt av dom två individer jag har mött för jag tror på bra miljöträning och stimulans. Samt så vill jag gärna ha en hund som inte är allt för intresserad av massa andra människor, jag har dock ändrat til Aussie pg.a. min önskan för mer drivande, lust att försöka valla samt jag gärna vill utbilda räddningshund, men efter det bliver det helt säkert en Kromis till mig! :D

BTW, tycker det var lite roligt att jag som skapat denna tråd kommer med råd ang min egen fråga efter all denna tid ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography