Vilken storlek?
Behöver lite hjälp då de står still i huvudet på mig..
Ska köpa den uppdaterade vadderade y-selen från hurtta. Men vet inte vilken strl jag ska ta. Kan inte ta med hunden heller då de är en bit vi ska åka samt gå i andra affärer.
Hans bröstmått är 44cm och halsmått ca 29-30cm nått sånt.
Man ska ta en strl mindre än gamla y-selen. Någon som kan räkna ut vilken strl han ska ha? Funderar på om de är strl 35? Eller blir det för litet?
Han är en chinese crested dog (större modell).Enligt hurtta ska en chinese ha 60/24.
Hemsida: Nivinas kaniner
Ta med gamla y-selen till affären och jämför.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Har ingen y-sele.
Jag har 35 till Roxy, dvs den minsta.
Den nya är lite större än den gamla yselen från hurrta.
Men 45 är nästa storlek tror jag, låter som att din hund är mellan dessa två storlekarna men såklart svårt att svara på: Roxy har på yttersta runt bröstet, och hon är under 44 cm bröstmått.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker inte de verkar vara särskilt mycket större i storlekarna. Däremot är bröstbandet kort i förhållande till halsöppningen och längden på selen.
Jag har den uppdaterade modellen i storlek 35 till Ester, den är lagom runt halsen och lagom lång(45 är för stor, bröstbandet hamnar bakom revbenen), men man måste spänna ut den så mycket det går för att den ska sitta bra runt bröstkorgen (hon är ca 38 cm runt bröstet). I den gamla modellen hade hon också 35, men där fanns det mer marginal på bröstbandet.
Samma sak med Leias sele, hon är 48 cm runt bröstet, storlek 45 är lagom runt hals och i längd (55 är för stor), men det är precis att den räcker till runt bröstet (men det finns lite mer marginal än på Esters sele, kanske 4 cm istället för 1 cm).
Så storlek 35 lär bli för liten runt bröstet, men 45 borde fungera.
Tack! Så strl 45 borde vara lagom till han?
Kollade på vanliga y selens storlekar och då skulle strl 35 vara lagom för halsen men strl 45 för bröstmåttet.
Svårt detta :P
Jag tar med mig måttband och måtten på hunden så får dom i affären hjälpa mig.
#4 Jag har både den förra och nya, och 35 på båda men halsen är större i denna nya :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köpte strl 45 igår. Nästa strl 55 skulle bli alldelles för stor! Provade när vi kom hem o tycker den sitter lite tajt runt, kanske liite stor runt halsen, och tycker inte den sitter längre bak än en vanlig sele :/..
Tipsar om Zero DC om du vill ha en sele som sitter längre bak. Finns ingen sele som sitter så bra på min ena hund - min andra är dock för kort och för knubbig i kombination, så till henne passar dom inte helt bra.
Har en Zero DC Short till Leia också. Köpte den från början för att ha när vi cyklar, men har börjat använda den som vardagssele också eftersom den sitter bättre än hennes hurtta- eller metizosele (hurttaselen glider en del i sidled på henne, och metizoselen sitter tätt intill armhålan, även om hon inte får skav, och hon har lyckats backa ur den ett par gånger).