Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1475 ggr
exitingsvillemo
0

Valp nyår/skott

Får hem en valp om 4 dagar, av bruksras som jag kommer träna/tävla med. Hur skulle ni tänka om valp runt nyår?
vara hemma och undvika skott/raketer, eller tvärtom, låta valpen vara med där det händer, utan att för den delen "fjolla" med valpen?

Kan en sådan liten valp bli "förstörd" om man utsätter den för oljud i tidig ålder, eller är det bra att den får vänja sig omgående?

Våra andra hundar har alltid varit med, vilket absolut inte gjort ngn skada på dom, men det här är första gången vi har en så pass liten valp under nyår, bör jag tänka annorlunda?

Fridaaaa
0

Roxy var 3-3,5 månad vid nyårsafton. Vi var hemma men betedde oss som vanligt.
Anser att alla hundar ska vara inne, van som ovan, och att man gör ingen grej av det utan är helt som vanligt :) Här har det fungerat på alla hundarna vi haft i alla fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majken!
1

Ska du tävla bruks med den bör du undvika att hunden blir skrämd redan som valp. Naturligtvis behöver de inte lindas in i bomull, men onödiga risker tar jag inte med mina valpar. Ju äldre hund desto större belastning, det är min filosofi.

Ambrose
0

Jag är egentligen en sådan som är för att man utsätter en valp för precis allt och lite till, men att ta med den ut när det smälls fyrverkerier i närheten på nyårsafton när det är som värst gör nog i 9 av 10 fall mer skada än nytta.

Däremot tycker jag att du kan vara ute med den som vanligt på dan och leka och busa även om det smäller någon gång ibland på långt håll.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Michiis
0

Ett tips är att sätta på ljud från fyrverkeri och vänja innan tex via youtube.
Det är ju också ett sätt att se hur valpen reagerar på ljudet. 
Jag testade så med min hund innan nyårsafton förra året då det var min hunds första nyår då och hon var ca 5månader då. Hon brydde sig ingenting från fyrverkeri ljudet från youtube och inte heller på nyårsdagen. Nu var vi ju inte där dom sköt raketer men vi var ute och hörde/tittade på dom på avstånd (nån 1-2km bort) men hon brydde sig ingenting och inte vi heller. :) Så länge man inte gör någon grej av det så tror jag hunden inte gör någon grej av det heller, speciellt inte en valp, lär den sig från början att det inte är nå farligt så kommer det inte vara något farligt. Det tror jag i alla fall.

// Michis

Sugar Mist
0

Jag fick hem min valp av bruksras 4 dagar innan nyår, inte ens 3 månader gammal och jag som egentligen bor på landet mitt ute i ingenstans där det inte skjuts fyrverkerier i större grad åkte iväg till en mindre förortsby i ett radhusområde där det sköts extremt mycket med valpen och firade nyår med en vän, och det funkade fint, men valpen fick hålla sig inomhus han. 

Det är ju inte direkt något jag rekommenderar för man bör ju inte belasta en valp mer än nödvändigt, skott- och ljudträningar kan komma senare i livet :)

-

[HundochKatt]
1

Jag skulle dra ner för fönstren så att inte valpen kan se ut när raketerna far upp, en del reagerar mer på det än själva smällandet, men kopplar ihop det. Sätt på TV på ganska hög volym alt. musik så det överöstar lite. Inte ta ut valpen när det är som värst och helst undvika ta ut den (låte den göra olyckor inne) om det finns risk för att det kommer att smällas i närheten. Och skulle det ske så försök att inte låtsas om någonting. Var hurtig i rösten. De hundar som blir rädda är ofta, men inte alltid givetvis, ägarens fel då den börjar tycka synd om hunden och ojjar sig för mycket med ömkande röst. Alltså, man gör mer skada om man är ömkande, så tänk på det.

Lek också gärna med valpen när det är som värst (om den inte sover just då) runt 12 slaget.

exitingsvillemo
1

Tanken var ju att vi skulle åka hem till släktingar, käka god mat och umgås. Dom bor dock mitt i stan och smällare/raketer kommer bli ett faktum. Min tanke var då att sambon och sonen får gå ut och kolla raketer vid 12-slaget medan jag är inne med valpen och passar på att "träna" lite (nu pratar vi alltså enklare övningar som sitt ;-)) och leker med den. Inget sitta i knä och bli "fjompad med".

Vi själv bor mitt i skogen och på nyår kan vi, om vi har tur, få se lite raketer på långt håll och höra lite dova knallar. Själv brukar vi köra på tomtebloss ;) då sonen var rädd för höga, plötsliga ljud som liten (är 11 nu och tycker att det är roligt, så länge de inte tjuter).

Dessa två alternativ finns.

russin
1

Valpar brukar inte reagera så mycket när dom är små på just smällare/raketer - MEN just därför ska man vara extra försiktig, för händer något och den blir skrämd kan det sitta i för tid och evighet.

fridarebecka
0

Håll er inne och gör inget stor sak av det hela. Om det smäller så ignorera det, om valpen hör fyrverkerierna så kommer den antagligen kolla på er och regerar ni så bekräftar ni för valpen att det faktiskt var nått obehagligt som hände. Är ni lugna och trygga så kommer valpen förhoppningsvis lita på er att det är lugnt 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wellcraft
0

Jag satte min valp men min trygga gamla labbetik i köket när fyrverkerierna sköts.
Han hörde smällarna & visst lös det in lite genom fönstret.
Han var en cool valp, så jag lämnade honom själv med den äldre.
Han är numera inte ett dugg rädd för fyrverkerier eller smällare, trots att han vid ett års ålder fick en smällare skjuten på sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund