Angående skällande hundar
Hej. Hemma hos oss har vi blivit sugna på att skaffa oss en liten hund. Det enda problemet är att jag gärna vill ha en Chihuahua men vi bor i lägenhet och har läst om dom och haft kompisar som haft chihuahuor och dom skäller väldigt mycket. Om man skaffar en Chihuahua som valp, kommer den redan då att skälla? Är det något som alla chihuahuor gör eller krävs det bara att från grunden träna dom att inte skälla?
Jag har två Chihuahuor och min syster har ytterligare en.
Den äldste av dom har aldrig skällt förutom att han har gnuffat när han har sett sin egen reflektion i en spegel eller ett fönster. Aldrig mer än så. Dom yngsta som det bara skiljer någon vecka mellan kan skälla till då och då. Vår egen skäller när man kommer hem, om något plötsligt händer och han inte är beredd och på vissa hundar, det räcker dock med att säga till honom så tystnar han, det samma gäller min systers. När dom var små sa dom inte ett knyst utan det har kommit senare.
De flesta har en stor flockinstinkt vilket gör att de säger varnar sin flock med skall mot "faror", och som med allt annat så är det en träningssak.
#2 Först måste dom ju skälla om man ska lära dom att inte göra det, det går inte att lära av något som inte finns ;)
Om dom börjar att skälla så ska man självklart lära dom att inte göra det om det är ouppskattat, se får man ju komma på ett sätt som fungerar för en själv och ens hundar. Om dom inte "förstår" så är det inget fel på hundarna eller dom som är olydiga, då är det ett ägarfel och inget att skylla ifrån sig på.
#2 Det förstår jag, det är en helt underbar ras och dom är så himla lättlärda och öppensinnade! Med min store så ska vi bl.a börja tävla i Agility och Rallylydnad! 👍
Skickar med två bilder på mina, först en bild på min store (hela 5,5kg väger han) och dom två små. Det är tiken (den svarta) som är min systers!
Dom var otroligt söta!! Vad kul att komma ut på tävlingar! Men asså, skäller en Chihuahua mer än en fransk bulldog? Haft fransk bulldog innan och den skäller ingenting när folk knackar.. Är rädd att chihuahuan ska göra det. Men med träning från att den är valp så ska det inte vara några problem eller? Finns det hjälpmedel för en skällande hund? Vill inte ha något hjälpmedel som gör att hunden skadas eller blir rädd.
För att förhindra att hunden börjar skälla så finns det flera saker att göra. Först och främst belöna att den är tyst, berömma med rösten kan räcka långt med vissa hundar. Att låta hunden få utlopp för sina behov och se till att den aktiveras väl är även det viktigt. Många hundar skäller mer när de fått för lite mental träning (lydnadsträning, spår osv) jämfört med när de fått pyssla med sådant och blivit nöjda och glada. Ger du hunden en uppgift istället för att skälla så kommer den nog inte skälla så mycket heller. Värt att veta är att Chihuahua är en ras som behöver en hel del både motion och mental träning. Att de är små betyder inte att de kräver mindre än en större hund, det betyder bara att de tar mindre plats och äter mindre ;) Själv skulle jag tippa på att tex en bichon av något slag är både lugnare, lättare att träna och tystare än en Chihuahua. (Nu säger jag inte att du som skapat tråden är ute efter en så lätt hund som möjligt, men det är bra att vara medveten om sådana här saker)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag bor också i lägenhet och det är inga problem alls. Min har aldrig skällt på ljud i trapphus, lägenheten brevid osv. Han är helt enkelt van.
Chihuahuan är, som någon redan skrivit, väldigt mån om sin flock men tränar man dom aktivt att inte skälla, berömma när dom är tysta, skvaller, mycket miljöträning osv. borde du inte få så stora problem med det. :)
Ang. ringklockan tror jag många raser kan ha problem med skällande. Neo skäller inte vid dörren utan blir istället väääldigt glad och sprallig. Lärde honom som valp att det bara är kul när det ringer på dörren. Annars kan det vara bra att lära hunden att den ska vänta med att hälsa på gästerna tills du hälsat klart. Då har den en aktiv uppgift (väntandet) och hinner lugna sig samtidigt som du indikerar att gästerna är där för dig och inte hunden. Luddig förklaring med finns att läsa i Kontakt kontraktet. ;)
Förövrigt: VÄRLDENS BÄSTA RAS! Neo kan skälla ibland när han ser något som sticker ut eller blir skrämd. Det är en aktiv ras och lättlärd ras. Jag tränar Agility med Neo, vilket han älskar! Och ska även börja lite smått med Rallylydnad och Freestyle och så får vi se vilket vi satsar på. Hoppas kunna tävla så småningom. :)
Kolla även ifokus chihuahua om du inte redan gjort det. :)

Han älskar att busa och att bära saker i munnen. ;)
Du har inte så snälla kompisar i den här tråden! Det du behöver tänka på rent generellt är att det är en larmande ras, den är alltså länge avlad för att skälla när den hör/ser något. Fostran gör förstås skillnad, men det är absolut inte hela sanningen kring vad som avgör om hunden kommer vara en skällande individ eller inte.
Om skallet är avgörande i ditt hundköp så se över raser som inte är avlade för att larma eller vakta, eller fundera över hur viktigt det är för dig. Du kan få en tyst individ, men du kan också få en ljudlig med ganska stor sannolikhet.
Väldigt söt hund! #7 Har ju fastnat för denna rasen. Gillar chihuahuor och tyska spetzar och andra olika sorters spetzar. Vet ni några andra små hundar som inte är en så vaktande ras? :)
#9 Tack Anna! 🙂
Majoriteten av de vavvor jag känner skäller mycket, trots aktivering och uppfostran.
Norwichterrier är känd för att vara väldigt tyst. Sedan finns ju italiensk vinthund, kromfohrländer.
Skulle även rekommendera bolonka, dock fått uppfattning om att de är väldigt ljudliga vid lek, annars har jag uppfattat de som rätt tysta.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund