Raka bort päls i hundens öra
Hejsan! Min veterinär har sagt att jag ska raka bort pälsen som växer i örat på min hund, han är en Amerikansk/Engelsk cocker spaniel och han har då en kronisk öronsjukdom samt allergi så hans öron behöver luft. Jag måste nu köpa en rakapparat för det är snart dax att raka bort pälsen igen (våran veterinär visade sist när vi var där) men jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Är det någon som har någon vet en att rekommendera? Sen så är jag lite rädd för att raka då jag är jätte rädd att jag till exempel ska göra så att han börjar blöda, någon som vet om man måste vara jätte försiktig när man rakar? Jätte jätte tacksam för svar :)
Jag rakar mina cockrars öron med rakapparat, både en som är till för människor och en specialköpt för just hundar. Jag sträcker ut örat på hunden och rakar slätt över insidan av örat. :=
Men det går ju inte att raka i hörselgångarna, det är ju där som det blir besvär med att det samlas fukt och vax i pälsen som orsakar problemen om man inte håller efter. Köp öronpuder och pudra i öronen och sedan ryck bort stråna med fingrarna, pudret hjälper även om hunden har svamp i öronen. Visst att man kan raka bort pälsen på öronlappen men gör det verkligen någon större skillnad?
På den tiden jag hade cocker så gjorde jag som #1 och rakade insidan av örat med klippmaskinen. Det funkade perfekt. Plockade aldrig inne i själva hörselgången eftersom det aldrig behövdes på min. Där klippmaskinen kom åt , där klippte jag med den, och i med att jag höll hela öronlappsinsidan klippt så blev det luftigt och svalt även inne i örat.
Tack så jätte mycket för era svar! Med att raka i örat menade jag ju självklart att raka bort håret i öronlappen och inte raka ner i hörselgången. Så som jag förstod det av våran veterinär så skulle jag endast raka öronlappen och inte röra håret som växter ner i örat men ska kolla upp det på en gång! Men får inte hunden ont när man rycker bort håret?
#2 Det gör faktiskt ganska stor skillnad att raka bort håret i öronlappen, eftersom han har stora tunga öron som hänger så blir det väldigt tätt och fuktigt inne i örat och då trivs bakterierna mer.
Ska ut nu och köpa en mindre rakapparat och se hur det går ikväll :)
Nu har jag ingen cocker spaniel men jag rycker bort håret i örongången på min långhåriga tik. Det gör man för att det inte ska samlas fukt och vax i det så att hunden håller öronen friska. Så har din hund problem med öronen bör du nog ta bort även det håret.
Codeavalone.blogg.se
#2 Nej man rakar inte inne i hörselgången på hunden. Man rakar insidan av öronlappen, där det är päls som täpper till ingången till örat. Det är denna päls som gör att det blir ett "lock" för örat, varmt och gosigt för bakterier. Rakar man öronlappen så blir det fritt fram för luft ner i hörselgången. :)
Jo jag vet ju att det inte går att raka i hörselgången var därför jag funderade över hur man kan få bort besvären med att endast raka öronlappen. Funderade eftersom att jag själv har en ras som får mkt päls i öronen och att endast raka öronlappen på dem skulle inte göra nån skillnad alls. Det är ju inne i hörselgångarna det blir fukt inte runt öronlappen. Även om det blir fritt med hår från själva öppningen så är det iallafall hår som sitter i vägen i gångarna som samlar fukt där svamp och bakterier trivs. Jag rakar öronlappen just för att bättre kunna se och rycka håret som sitter längre ner i örat.
Jo jag vet ju att det inte går att raka i hörselgången var därför jag funderade över hur man kan få bort besvären med att endast raka öronlappen. Funderade eftersom att jag själv har en ras som får mkt päls i öronen och att endast raka öronlappen på dem skulle inte göra nån skillnad alls. Det är ju inne i hörselgångarna det blir fukt inte runt öronlappen. Även om det blir fritt med hår från själva öppningen så är det iallafall hår som sitter i vägen i gångarna som samlar fukt där svamp och bakterier trivs. Jag rakar öronlappen just för att bättre kunna se och rycka håret som sitter längre ner i örat.
Har en engelsk cockerspaniel och vi rakar insidan av öronlappen för att minska tyngden på öronen. Han har nästan inget hår alls i själva öronen men ibland blir han skitig och då kör vi på en flaska vi fick utskriven av vet, att skölja örat med vilket funkar super! Den använder han cirka en gång i halvåret.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤