Dog defense spray
Någon som har sån och har behövt använda den? Känner du dig säkrare när du har en sån med dig?
När tycker du att det är ok att spraya en annan hund ?
Läs mer om sprayen här: http://www.dogdefense.se/
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Jag har, men ännu inte behövt använda (än) - men kommer inte att tveka nästa gång vi blir påflugna av någon av dessa staffkorsningar som finns i området. Jag har slagits tillräckligt många gånger för att skydda mina hundar.
Okej. Ja, här har jag mest problem med schäfrar. Funderar skarpt på att skaffa en sån spray för att kunna skydda min lilla hund på 5 kg. Biter en stor hund henne är hon ju så gott som död…
Det är samma här just med tanke på skaderisken. Mina väger 5-8 kg och vi har problem med ungdomar som har tuffa bakgårdsavlade amstaffkorsningar, som inte är det minsta trevliga runt andra hundar. Har slagits med både en och två hundar samtidigt för att skydda mina och det är otroligt svårt. Nu har jag dessutom 3 hundar och det är inte lätt då att försöka hålla dom bakom mig och samtidigt försöka mota slå väck en hund som vill åt dom 😕
Har provat dog defense sprayen på min ena hand för att kolla hur det luktade och den stinker mycket skarpt av menthol. Förhoppningsvis får den en hund att stanna till och tänka sig för, så man får någon minut extra på sig.
Nej, jag/vi har ingen sån spray. Här finns i princip inga lösspringande hundar, och vi har aldrig varit med om att en hund har försökt attackera så i nuläget känner jag inte att vi behöver en sån spray.
Däremot tycker jag att man självklart får använda en sån spray om en hund kommer emot en och försöker skada en själv eller ens hund. Det verkar dessutom inte som att den är farlig eller ger skador, utan mest är obehaglig. Det är ju bättre än att man eventuellt sparkar hunden i självförsvar och faktiskt skadar den, eller blir skadad själv/ens hund blir skadad.
//Jessie
#4 - och det är inte alltid lätt att sparka. Jag slogs mot två staffkorsninga förra hösten och efter 5 minuter var jag helt slut av att sparka/parera mellan de båda hundarna som turades om att gå på. Hade dom hållt på några minuter till hade det gått illa, för jag orkade knappt alls längre när dom beslutade sig för att dra iväg.
#5 Jag har ju aldrig varit i situationen själv, men jag kan helt klart tänka mig att det är väldigt svårt att försvara sig mot en hund, och ännu värre då om dom är två eller fler. Så om jag skulle bo i ett område där det finns risk att det händer skulle jag också vilja ha en spray eller något annat skydd.
Borde ju gå att anmäla till någon om ni har mycket lösspringande hundar som attackerar..?
//Jessie
#6 - problemet är att just dessa två hade rymt och jag hittade ägaren till slut som skulle se till att det aldrig hände igen. Han skulle fixa högre staket osv……men inget har hänt. Ser jag någon av hundarna utanför staketet igen så kommer han polisanmälas omedelbums, för han struntar tydligen i allt vilket jag inte trodde.
I övrigt är jag nog för snäll då jag klarat mina hundar utan skador, men troligtvis beroende på mitt agerande (jag är inte nådig mot den hund som försöker ge sig på mina hundar) - men det kommer bli anmälningar i fortsättningen då andra råkat väldigt illa ut. med rejält skadade hundar till följd
Men fy vad obehagligt. Känner samma sak, skulle inte tveka att sparka iväg en aggressiv hund som försöker ge sig på mina hundar (Har också 3 st) och det gör det inte lätt att försvara alla hundarna mot hundattacker heller.
Har bara en liten hund så henne plockar jag upp under armen när det kommer lösa hundar, men låter rätt bra med en försvarsspray till de med fler hundar/mellan hundar man inte bara kan ta under armen, så länge den inte används fel d.v.s. Häromkring är hundägare(+vissa hundar) bara socialtinkompetenta och låter okastrerade hanar gå lösa ( ja jag gav ägaren en rejäl utskällning när han sa "men han är ju snäll" när min tik löpte..), eller släpper fram sin kopplade hund till min tik som tydligt visar att hon är rädd/osäker och skäller som en galning.. Den gången hann jag inte skälla ut ägaren innan hon hade försvunnit iväg med en jäkla fart.. Kan inte tänka mig hur obehagligt det måste vara att möta en lös och aggressiv hund
#9 - det är vad en bekant med en liten sheltie gjorde för två månader sedan, men den anfallande hunden slet ner den ur armarna på dom 😕 rejäla skador blev det (magen rejält sargad på hunden), så det är tyvärr inte alltid det räcker att lyfta upp sin hund.
Dom flesta hundar som kommer rusandes mot en kan man stoppa genom att ta sin/sina hundar bakom sig och kliva fram ett steg själv och se lite lagom stor och ilsken ut - de flesta hundar stannar då och börjar tveka. Det räcker oftast för at kunna säga åt den att "ge dig iväg" i barsk ton. men tyvärr hjälper det inte alltid och framförallt inte om det är fler hundar som triggar varandra i gemensam attack.
Att lyfta sin egen hund triggar ofta den anfallande hunden, så det ska man undvika! Det bästa enligt mig är att rycka in sina egna hundar bakom ryggen, och försöka skrämma iväg "fiendehunden". Vråla något otrevligt så högt man kan medans man springer mot hunden brukar funka. Annars sparkar jag så hårt jag kan i ansiktet på hunden. Nu har jag inte längre någon aggressiv hund, men det är bättre att den anfallande hunden får lite ont i nosen än att hunden blir biten av min hund och åker in akut till närmsta djursjukhus.
OnT: Jag har inte någon sådan spray, men jag funderar på att köpa en eftersom det springer runt mindre trevliga hundar här.
Har hört att man kan ställa upp sin hund (liten då såklart) på ett biltak om man är rädd att en hund ska attackera. Går ju såklart inte i skogen men bara ett tips.
Vart har ni som har sprayerna köpt dom?
#12 - jag köpte min på Grizzly Zoo
#13 Grizzly zoo har ju bytt namn till Arken så då borde ju arken sälja såna nu?
Jag fick lyfta upp min 25kgs schäfer korsning förut när några människor hade sina 4små hundar lösa :) Dom sprang emot oss för att attackera, och hade jag inte lyft upp min tik hade dom varit döda, väldigt störande för jag fick snea irriterade blickar när dom inte ens kudne kontrollera sina små monster…
Jag har en sån spray, fick den av djuraffären som ligger här i närheten efter att det härjat en aggressiv hund i området. Dock aldrig behövt använda den ännu.