Lydnad, nybörjare
Jag har mest flummat med lydnad med mina hundar bara som aktivering för dom och för att det är kul.
Fotingång kan bägge, och där tar det typ stopp haha! Nä men jag skulle vilja tävla med herdehunden någon gång, det är rena drömmen och hon har absolut potential till det. Problemet är ju på mig för att jag inte vet hur sjutton jag ska träna. Jag har fått instruktioner av instruktörer och gått kurs (dock allmänlydnad men har fått massa tips därifrån till lydnad ändå) men det var länge sedan nu så jag har helt ärligt glömt bort det mesta. Där fick jag tex lära henne ligg under gång och ställande under gång och hon kan det sååå grymt bra, enligt mig. Och det är vad jag trodde skulle vara SVÅRAST och därför tränat som tusan på det, så nu när vi tränar fritt följ (vet att man ska träna med koppel också, linförighet, men nu i början kör jag utan koppel) så saktar hon in redan efter två steg och stannar ibland utan att jag ens säger något eftersom hon är ju van vid att ett kommando alltid kommer när vi börjar gå.
När vi tränat ställande/läggande under gång har jag gått ca 2-3 steg - kommando - vänta några sek - gå tillbaka - sätta hunden och massa belöning!
Så, hur jag har försökt göra på egen hand? Jag har satt henne fot, kommenderat fot och gått som vanligt och när hon saktar in så kastar jag fram en godis eller leksak framför mig (för att få fram henne) och ibland så får hon belöningen framför mig fast i handen, förstår ni? (det gör inte ens jag haha) Hon förstår tyvärr inte detta, eller så har jag inte vart tillräckligt tydlig med henne så hon förstår vad jag vill. Sen för att hon inte ska smyga så himla mycket, för att hon vill ju stanna på direkten och det är ju suveränt när vi kör det andra, så har jag nästan halvsprungit lite, lattjat och grejat men ah - det går inget vidare men vi har ju kul iallafall. 😂 En fråga till! Hur får jag bort hoppandet vid start av fot? Hon sätter sig bra oftast (ibland är hon uppe i ansiktet och knäppar sig), men sen när vi ska börja gå skuttar hon till och sen går hon och det är ju inte särskilt önskvärt.
Klossträning har vi börjat med och hon är superduktig på klossen, följer mig bra med rumpan och sätter sig när jag stannar men sen tar det stopp även där. Och ja, jag går nog lite fort fram hehe.
När hon saktar in under fotgående så kasta inte leksak eller godis för då belönar du att hon saktar in. Fortsätt bara gå och be henne följa med beröm när hon går där du vill ha henne. Är det svårt att få med henne så sätt på ett kort koppel och håll henne med dig saktar hon in så fortsätt bara gå och när hon går med så beröm henne. Beröm aldrig när hon saktar in utan bara när du har henne där hon ska vara i fotgåendet.
Börja sedan träna läggande/ställande lite när som under fotgående. Det gäller att de inte kan räkna ut när det kommer för då får man det problemet som du fått nu.
Att få bort hoppandet är svårt om det är befäst men en ide är att om hon hoppar när du går så stanna och börja om, gå helt enkelt inte om hon hoppar utan bara när hon inte gör det.
Codeavalone.blogg.se
Det låter som att du går lite fort fram, ja :)
Det låter också som att du belönar din hund trotts att hon inte har gjort det du bad henne om? _"Jag har satt henne fot, kommenderat fot och gått som vanligt och när hon saktar in så kastar jag fram en godis eller leksak framför mig".
_
I hennes värld så kan detta alldeles säkert tolkas som en belöning. "Jag går med matte en liten bit, sedan saktar jag av, och då får jag en godis. Yay jag gjorde rätt!"
Jag tror att du behöver börja bli lite mer konsekvent. Om hon inte gör det du ber henne om, så gör ni om. Ingen belöning när hon inte gör rätt.
Låt oss säga att ni går fot, hon saktar in, säg då nåot i stil med "Nej nej tjejen, vi gör om" Och gör om. En hund behöver lära sig skillnaden mellan att göra rätt, och att göra fel. Och det kan man visa så milt som med helt utebliven belöning :)
Sedan tycker jag att du ska börja med väldigt korta fotgåenden. Sätt henne i position, ta 1 steg, vänta på att hon sätter sig i position igen, beröm. Skulle hon sitta kvar så gör ni om. Ta bara 1 enda steg ett par gåner tills hon fattar, utöka sedan till 2 steg. När hon fattar det, 3 steg. Etc.
Hon verkar vara en väldigt lättlärd hund, som provar det hon redan känner till, så om du har tålamod och inte går för fort fram, så tror jag inte att du kommer ha några problem :)
Jag brukar se fotgåendet som att "Hunden ska sitta brevid i fotposition". Om jag då tar ett steg framåt så måste hunden följa med, eller hur? Och om hunden har som mål att sätta sig i fotposition så fort du stannar, så kommer den att följa efter dig tills du står still, och setan sätta sig rätt.
Vad gäller hoppandet, så belöna det inte. Så fort hon hoppar, börja om.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Ah okej, det har du rätt i.
Ja jag har försökt börja med det, i början när vi träna i läggande/ställande så vart det ju väldigt precis i starten så hon går ju hela tiden och väntar på kommando. Får fortsätta med det, dra ut med på gåendet innan kommando - men det är lite svårt när hon knappt kan det haha.
Det är inte alltid hon hoppar, det är bara när hon är supermega taggad verkligen, så det är inget problem än.
Har du något tips för hur man får henne att titta upp mot mig då? För just nu fuskar jag massor vilket kommer bli extra arbete för oss bara - jag går med armarna böjda vid magen och hon följer liksom godiset och inte mig.
#3 Ögonkontakten kommer, lär henne att gå vid din sida först, och att titta på dig när du står still. :) Om hon skulle Kolla på dig när du går, stanna direkt och beröm. Belöna inte medans du går(förutom kanske med rösten), utan stanna alltid först. :)
//Ambrose
#2 Aha jag såg det inte som belöning faktiskt hehe. Jag brukar ändå tänka mycket på sånt, att belöna rätt hela tiden och inte fel så hunden lär sig nåt annat vilket jag nu gjort då.
Okej, konsekvent. Hon blir inte uttråkad då eller tröttnar eftersom hon lär ju göra fel ett par gånger? Är rädd att hon kommer tycka det är tråkigt då eftersom jag antar att hon kommer sakta in massor i början. Får göra en kalasbelöning när hon gör rätt för sig och hoppas att hon tycker det är kul även fast hon lär tycka det är segt i början. 😊
Korta fotgåenden är vad jag har kört på, trodde jag. Har dock aldrig satt henne ner sådär utan har gått ett steg, belönat med leksak (som jag släpper ner från armhålan) eller godis och sen börjat om igen från början. Så ska absolut köra på det du skriver för det låter riktigt bra.
Hon är otroligt lättlärd bara jag är på rätt humör (så klart) så detta ska vi absolut testa.
En fråga till! HUR belönar jag henne RÄTT så hon inte kommer för långt bak, för långt fram, fel med huvudet m.m? 🙂
#3 Bra att det inte är något jätte problem men om du inte jobbar med det så finns risken att det blir ett jätte problem och då är det jätte svårt att få bort.
För att hon ska titta på dig så måste det finnas en förväntan på att om hon tittar på dig så kommer det belöning. Börja i korta pass att få fort hon tittar på dig så får hon godis, här är en klicker jätte bra för då fångar du precis ögonblicket när hon tittar upp. Sen när hon fatta det så vänta längre och längre med belöningen. Börja bara när hon sitter bredvid dig och inte när ni går, när hon kan det vid din sida stilla så börja gå och gör på samma sätt
Codeavalone.blogg.se
#6 Det finns jättemånga olika sätt att belöna på, och det beror helt på vad hunden gör. Om man t.ex. har en hund som går för långt fram, så brukar man belöna den bakåt. Man kastar en boll bakåt, håller en hand med godis långt bak som hunden får ta ur när man säger varsågod, etc.
Går det för långt bak så kan man istället t.ex. försöka få in mer energi i fotgåendet, springa ifrån hunden när den inte är med, backa med hunden framför sig och sedan snabbt vända sig om och vänta på att hunden kommer in på vänster sida, och slänga belöningarna framåt.
Har man en hund som man tycker går i fin position så kan man belöna uppåt, eller variera sig och slänga godis/leksak åt alla håll och kanter, även åt din högra sida så att man inte får en hund som hamnar för långt ut.
Enligt mina erfarenheter så kommer saker och ting efter hand. I början kanske hunden följer med dig, men inte går i perfekt position, nöj dig med det för tillfället, sedan kanske man vill börja få lite mer attityd och motivation i fotgåendet, så lägger man till det. Därefter så kanske man vill börja millimeterpilla med positionen, då gör man det. Tänkt bara på att jobba med en sak åt gången, för om du vill ha allt 100% perfekt från början, så kommer du inte kunna belöna din hund, och då kommer motivationen bli låg, och hunden går som en hösäck bredvid dig. Se även till att inte gå för fort fram, gör det som hunden klarar av, då slipper den göra fel för ofta.
Beroende på vilket sport man vill tävla i så är olika saker olika viktiga. I IPO så vill man ha en glad och taggad hund, samma sak i Rally. I Lydnad handlar det mer om en korrekt position, men Lydnaden ska göras om 2017, och då kommer man att premiera attityden. Vilket jag tycker är på tiden!
Ett tips för att få till en bra position är att inte gå rakt fram, utan istället gå i en vid vänsterbåge. Då måste hunden hamna lite längre bak(Om man har en hund som går för långt fram) annars går man in i den. Hunden lär sig då även att automatiskt vika in bakdelen vid svängar.
//Ambrose
#7 körde lite nu med henne och att titta upp är inga stora problem så det kommer nog med tiden bara så det är inget jag tänker fokusera på :)
Körde som sagt med henne nu, och hon vart frustrerad som jag förstod och tappade gnistan lite när hon aldrig gjorde rätt. Hon följer efter bra MEN när hon ska sätta sig så sätter hon sig en bra bit bakom (?) även fast hon gick i rätt position först, och sedan så lägger hon sig ibland bara för att hon tror att hon ska göra det. Och nu körde jag bara ett steg. Så fot - ett steg - sitt. Och hon gjorde väl rätt typ 1 gång av 10. Hur får jag henne att sluta sätta sig så långt bak? Hon är som sagt rätt först och sen när jag stannar så backar hon och sätter sig. Nu förde jag fram henne med handen bara tills hon satt rätt.
#9 Prova med att ha godis i handen och för den framåt, när du tar ditt steg, och sedan rakt upp på den plats där du vill att hon ska sätta sig. Hon tror säkert att det hon gör är rätt, och såhär i börjar kan hon säkert vara helt övertygan om att det är där bak som hon ska vara, men kör bara på! Hellre små minikorta pass flera gånger om dan än att ni går och tragglar för länge :) Fortsätt öva, och om du känner att träningen blir för negativ, så ta ett steg tillbaka och be henne bara gå in i en fotposition, eller sitta och kolla på dig :)
//Ambrose
Okej så hon följer den liksom? För då gör hon det skit bra. Men jag får väl köra med handen tills hon verkligen förstår ordentligt innan jag ställer högre krav - är väldigt duktig på att förhasta mig i allt. Gud vet hur många tricks jag påbörjat men inte avslutat haha. Haha vad sött det låter "hon tror säkert hon gör rätt" - det tror hon garanterat för hon börja pipa dessutom precis som "men vadfasen håller du på med?"
Ja precis! Det är vad vi kör på. Någon minut åt gången bara. :)
#11 Jag har börjat tävla med min hund och kör fortfarande med handen ibland i fotgåendet, det är inga problem, men så småningom kan man börja använda sig av omvänt lockande där, men det tänker jag inte berätta mer om.. för då kanske du börjar med det alldeles för tidigt ;)
//Ambrose
#12 Hahaha det har du alldeles rätt i 😂
Om hon inte följer med i början o sackar efter låt henne inte sacka efter :-D. Ha henne i fotposition när hon är koncentrerad på dig belöna tills hon fattar. Om hon inte hänger med framåt kan du alltid börja gunga när hon är på väg eller ja gungar med dig belöna. Sen när du tar första steget belöna. Där bör hon fatta ganska snabbt ;-) samt hunden får en belöning innan den snackar efter o jag tror den är med mer på vad den ska göra. Jag hade ff belönat framåt några gånger så det förstärks ;-)
Kul med lydnad. Fritt följ är mitt favoritmoment. Det sätter känslan för resten av programmet, därför är det värt att lägga ned mycket tid på fritt följ.
Till att börja med, hur ser din målbild i fria följet ut? Det blir enklare att träna om man har en målbild.
Jag har använt mig av ett x antal olika metoder i inlärningen av fritt följ. Min absoluta favoritmetod är stolpning. Den är enklast och det FF:et blir fruktansvärt snyggt.
Vad har du för belöningsplacering? För att få en snygg huvudposition brukar jag ha leksak/godis i armhålan. Då får hunden förväntan i armhålan= får en, enligt min målbild, önskvärd position.
När du startar i fritt följ, hur gör du? Startar du alltid från utgångsposition? För att få bort skutten skulle jag rekommendera flygande starter. Träna en sak i taget!
Du kan till exempel låta hunden gå slalom mellan benen och när hen är på vänstersida ger du ditt fotkommando, alternativt att du kastar godis bakom dig, går sakta framåt för att sedan låta din hund sluta upp på vänster sida.
Hur menar du med att det tar stopp i klossträningen? Vet du inte hur du skall ta dig vidare?
Det är väldigt svårt att ge tips när man inte sett er. Men jag hoppas att det hjälper er lite på vägen.
Lycka till!
Medarbetare på brukshundraser.
Belöningsplaceringen är olika men ofta ger jag bara ur handen, höger hand. Händer att jag gör som du, har bollen i armhålan.
när jag startar fritt följet så sitter hon alltid först, då är det hon skuttar, annars skuttar hon inte till om jag spontant säger fot o går.
Ja precis, jag vet inte hur jag ska gå framåt i träningen. Hon vet att hon ska röra sig mot mig o sätta sig, thats it.
Tack så mycket!