Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 5407 ggr
IngridSvensson
0

Ögonfärg, färg- genetik

Hej! Jag håller på googlar runt lite om hundars färger på kroppen och ögonen och blir inte riktigt klok på det hela.. Har en sheltie och en lundehund och blev intresserad av att läsa på om färger helt enkelt. Min sheltie är blm och har ett mörkbrunt öga och ett grönt just för tillfället. Är bara 9 veckor ännu så mycket kan hända Vad jag blir fundersam över är hur lundehunden ser ut. Lundehundar ska ha ljusa ögon. Min hane har bärnstensfärgade ögon. Men till den ögonfärgen är han inte brun, vilket ska vara en gen för de hundarna. Jag tycker hans teckning är sobel men jag vet inte. På skk står det brun med vita tecken och även min uppfödare har skrivit det i stamtavlan. Men jag vet andra lundehundsuppfödare som skriver sobel m vita tecken. Typ alla lundehundar har ljusa ögon dessutom.. Aldrig sett en lundehund med mörka ögon.. Men jag undrar om lundehunden är sobel eller ej? Mest av nyfikenhetens skull. Vill veta vad ni tycker! https://www.instagram.com/p/67zVEHSX9E/ Länk på min hund.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

russin
0

Jag tycker han har ljusa ögon - om jag jämför med t ex mina hundar som har mörkt bruna 🙂

IngridSvensson
0

Ja eller hur! Tycker jag med. Tycker många hundar har mörkbruna ögon men jag vet inte jag.. Men ögonfärgen ska tydligen inte gå ihop med färgteckningen tydligen enligt vad jag läst någonstans.. Oftast leverbruna som ska ha ljusa ögon tydligen. Vet inte alls vad han har för färg faktiskt! På kroppen då XD #1

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

russin
0

Han kan nog räknas som sobel - fast jag vet inte hur färgbetäckningarna är hos lundehunden 🙂

Det stämmer även att diluterade hundar (lever, choklad, blå och) har ljusare ögon. Inte direkt för att dom "ska" utan för att det följer med färgen helt enkelt 🙂 Jag har 3 hundar varav en är livet and tan och två är black and tan. Den leverfärgade har ljusare ögon än dom svarta.

IngridSvensson
0

Okej, ja det tycker jag med utifrån vad jag läst om sobel. Nä tyvärr finns lundehunden bara i sobel så alla säger olika.. Finns ingen officiell färgbenämning. Fanns trefärgad förut men den genen är borta.. Vad intresserant! Älskar allt det här med genetik alltså. 😊 #3

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

VildaVittra
2

Modellerna för nedärvning av färger som används inom aveln, är enormt förenklade, de är precis som "sanningen" om att blåögda inte kan få brunögda barn inte helt korrekta. 

Eftersom du älskar genetik, så kan du läsa lite här om varför blåögda kan få brunögda barn: http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngridSvensson
0

Kan jag tänka mig. Tack för länken! #5

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

HerrMoro
1

Om du vill ha mer att läsa och inte sett :)
Den här sidan är väldigt pedagogisk och tydlig med bra bilder - http://hundgenetik.blogg.se/index.html
Även den här är väldigt bra, dock på engelska - http://www.doggenetics.co.uk/
Och till sist Schmutz, lite tyngre men samtidigt lite mer uttömmande - https://homepage.usask.ca/~schmutz/dogcolors.html

Din vovve är sobel/sable, eller fawn som det kan kallas på andra raser. Det är agoutigenen (A) och allelvarianten y, det kännetecknas på många hundar av ett tydligt V i pannan (precis som på din) där det ljusa möter det mörka. Vissa Ay kan dock ha svart mask (Em), vilket döljer V:et.
När det gäller ögonfärgen så finns det flertalet gener som kan påverka, här kan du se tydliga exempel - http://www.doggenetics.co.uk/eyes.html
En brun/lever hund (genetiskt bb), t.ex. en brun labbe, har ljusare ögon, men deras nos är även den brun, inte svart. Eftersom din hund har svart pigment på nosen så är den helt enkelt sobel (Ay) med en lite ovanligare, för rasen, variation på ögonfärgen :) Precis som att vi människor har olika blå färg tex. Förmodligen finns det släktingar till din som har liknande färg. I min ras önskas det mörka ögon på Ay, så där selekteras mörka ögon. Men ibland kommer det ljusa ögon, och vissa linjer har generellt ljusare ögon.

IngridSvensson
0

Tack så hemskt mycket för länkarna! Aha då förstår jag mera. Men de flesta lundehundar har ljusa ögon, finns nästan ingen lunde med mörka ögon. Hur hänger det ihop med sobelgenen? Blir inte klok på det hela.. :) #7

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
0

Åh, det var ingenting. Läste om det nyss på en av länkarna som du skrev. :) #7

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

HerrMoro
1

#8 Genom selektion i flera generationer :) Enkelt och kort sagt: Tänk att själva sobelfärgen/-genen inte är kopplad till "ögonfärgsgenen/-erna" alls, utan ögonfärgen styrs av andra självständiga gener. Grundläget är brun (mellanbrun), men med hjälp  av "modifierare" så kan fenotypen/genuttrycket (det som syns på hunden) ändras.
Det finns något som kallas allelfrekvens, hur vanlig/ovanlig en viss typ är. Jag kommer inte ihåg var jag läst det, så citera mig inte, men ljusa modifierare är mer dominanta, emedan mörka är mer recessiva. Eftersom det i lundehunden är önskvärt med ljusa ögon, väljs de hundar med ljusa ögon. Det innebär att allelfrekvensen för ljusa ögon ökar, de ljusa modifierarna blir vanligare, och de mörka ovanligare. Men eftersom de mörka är recessiva, kan de "ligga kvar" i genen utan att de uttrycks. När två bärare av något recessivt paras kan slumpen göra så att en individ får båda recessiva och det uttrycks. I min ras är det istället de mörka modifierarna som har hög allelfrekvens, de är vanligare.
Riktigt så enkelt som ovan är det inte dock utan det finns förmodligen många andra modifierare som också ingår i bestämmandet av en hunds ögonfärg. T.ex. lite som pälslängd, det finns ett fåtal gener för kort, krullig och lång päls. Därutöver finns det andra gener/alleler som kan påverka hur lång en lång päls ska vara.

Hoppas det blev tydligare och inte mer rörigt :)

HerrMoro
0

Äsch då, såg inte ditt andra inlägg…

IngridSvensson
0

Ingen fara, intressant att läsa det du skrev. Blir mer lättförståelig för mig iaf! Då är jag med att de är självständiga gener. Fick för mig att de var beroende av varandra! Tack ska du ha för dina braiga svar! :D #10 #11

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Turast
0

min blm aussie hade ett mörkbrunt och ett grönt öga som liten men nu (6 mån) är det ena mörkbrunt och andra ljusbrunt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

IngridSvensson
0

Åh vad fint. Är så svag för blue merle och även red merle.. #13

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Turast
0

#14 jag med! Red merle är supersnyggt! Valde dock mellan en svartvit och min blm i kullen.. men min blm var den mest galna så tog henne ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

IngridSvensson
0

Ja verkligen! Lite synd att Shelties inte finns i den färgen ;) lät som ett klokt val! :D #15

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor