Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1226 ggr
Lia
0

Avföring i vulvan

Nu precis upptäckte jag att min 8-månadersvalp var mörk vid vulvan, så jag tittade noga och såg att något satt där. Jag blötte en tops och petade försiktigt ut den förvånansvärt stora avföringen som satt där inne. Sen tvättade jag henne med ljummet vatten.

Ska jag göra något mer? Jag har ju ingen aning om hur länge det suttit där, men förmodligen inte särskilt länge, och det var mjukt. Någon som har någon tanke om hur det kan ha hamnat där? För jag fattar ingenting! Till saken hör att hon för några månader sen behandlades för kolibakterier i urinen, så jag är rädd att detta ska leda till samma sak igen. Några tankar?

VildaVittra
0

Är du säker på att det var avföring? För det kan ju vara var, det kan ha alla möjliga färger. Eller kan det vara löpet? 

Exempelvis livmoderinflammation hos så unga hundar är väldigt ovanligt, men förekommer. Jag tycker du ringer ett nattöppet djursjukhus och rådgör med dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
0

#1 Ja, det går ju aldrig att vara riktigt säker. Hon har nyss löpt, det slutade väl 1-2 veckor sen. Avföring var det första rimliga jag kunde tänka mig, men såhär efteråt låter det ganska korkat, för ja, hur skulle det hamna där… Det var i alla fall riktigt mörkbrunt, nästan svart. Hon mår i alla fall precis som vanligt och är hur pigg som helst.

VildaVittra
0

#2 Då är det nog levrat blod.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
0

#3 Är det möjligt att det kommer från löpet som varit, eller är det troligast att det är sjukdom? (Ska självklart ringa och rådfråga ändå!)

VildaVittra
0

Ja, det är möjligt att det är en rest från löpet, men då jag inte kan se hur det ser ut, så kan jag inte svara på om vad det troligast är.

hemul
0

Lukta på det om det händer igen. Om det är bajs och händer ofta är väl en fistel en möjlighet också, även om det verkar långsökt hos en så ung individ. Lägg det också i en skål med lite vatten. Blod borde börja lösa upp sig.