Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2001 ggr
nashjamie
0

Hotspots - rakad hund

Nu har min hund haft 2 st hotspots på rumpan dom senaste veckorna, och nu när den andra kom så rakade jag bort rätt mycket på rumpan i hopp om att det ger med sig nu för hon har kliat mer och mer runtom. Hon ser dock hur skabbig och äcklig ut som helst och lär frysa som tusan - men hellre det än att hon lider av sitt kliande som hon tyvärr fått göra dom senaste dagarna när pälsen suttit där.. Sedan hade hon även ett litet sår (eftersom hon kliar så himla mycket) på magen som jag raka bort päls runtom. Så nu får hon ha regntäcke när det är plusgrader och sitt tunna vintertäcke när det är minus. 

Längtar till sommaren så jag får raka bort pälsen på henne helt eftersom det skulle hjälpa henne från detta, men spara på huvudet och svansen. Hon kommer se hemsk ut säkert.. men det är för hennes egen skull så hon slipper hotspots och klarar sommaren bättre med värmen. Kommer då inte raka ner så mycket jag gjort nu, ner till huden. Utan jag kommer spara 1 cm eftersom att pälsen ska ju även skydda mot solen. Men jag vet att det kommer göra nytta, särskilt eftersom hon är badgalen.

Hon är inte allergisk mot någonting. Det vet jag för vi har vart hos veterinären och kollat upp det. Hon äter bra foder och det är inget annat heller. Men ändå hudproblem (schäferblandis) Hon har en sådan konstig päls, tjock och tät som tusan. Veterinären sa att det tyvärr lätt blir problem i huden då, särskilt om hon inte hinner torka efter hon vart ute vilket är så svårt på henne, att få henne torr (kör på täcken och overaller men ibland fuskar jag).😟 Sen när hon kliar så är det ständigt blött = hotspots tillslut. 

Ville bara skriva av mig lite haha.

Herveaux
0

Skulle det kunna vara till nån hjälp att investera i en hundfön så det är lättare att få torrt efter promenad? 

Önskar er lycka och välgång i kriget mot hotspot´s! 🌺

// Harley

Karolina-H
0

Usch hotspots är inte kul! Vet så väl hur viktigt det är att se till att hundar med en tät päls torkar ordentligt. Jag har kört så att jag tagit fram hårtorken när vi kommit in och bara blåst av i botten så hon har torkat till och sedan täcke på, då har vi sluppit hotspots.

Hoppas det blir bättre för er!

Codeavalone.blogg.se

nashjamie
0

Det har jag tänkt på att göra, men det skulle väl ta en evighet att få henne torr haha. Fast om jag INTE torkar henne, så tar det (utan att överdriva nu) ett helt dygn, minst, för att pälsen ska torka på hundstackarn.. Och då är det ändå fuktigt i huden hela tiden, bara det ytliga som torkat. Så det är ju absolut ett alternativ faktiskt. ☝️

Karolina-H
0

Är lättare än man tror att få dem torra i botten med en fön! Investera i det och testa är jätte bra!

Codeavalone.blogg.se

Shamall
0

Då måste jag få låna din tråd lite.. Hoppas det är ok! :) Vi tog över vårt gull i höstas, förut har han bara varit här på avlastning. Han hade till o från stora kliande fläckar, är det hotspots? Det låter som det du TS beskrev. Jag rakade runt om "exemet" och smorde in med en salva vi haft på hästen med mugg och då blev det bättre efter ett tag. Tycker det blivit mindre nu när vi fått det svinkallt ute

Shamall

russin
0

Du kan ju faktiskt klippa ner hela hunden ändå även fast det är vinter. Täcke på ute, så klarar den sig. Hellre det än att riskera mer fukseksem då vädret är fuktigt och trist hu och inte speciellt vintrigt (beroende på vart man bor då)

russin
0

#5 - hotspots/fukteksem blir kladdiga sår mycket snabbt. Är såren ej kladdiga, så är det inte hotspots.

hemul
0

Vad är det för skillnad på en hundfön och en vanlig fön?

russin
0

#8 - starkare blåst och blir inte lika varm luft.

hemul
0

OK, tack. Fast då är det nog en hundfön jag har till mig själv. Man kan sätta den på typ stormvind och kall.😃

Rebornlady
0

Vi hade det på en hund för många år sedan men jag har för mej att vi fick medicin.

Shamall
0

#7 Men oj då, då var det något annat.. Inget kladd bara kli och fläckar.

Shamall