tips om foder
nu har jag skaffat mej min första allra egna fyrbening, och just nu så äter han Doggy (skitmat enl mej) och jag undrar nu om lite tips på olika foder då det är en mindre djungel med hundmat, vad ska jag undvika och vad ska jag titta efter ?
mer om min jycke, han är en liten/mellan hund (ca storlek som en JRT) med lite för mycket energi just nu, han är runt ett år gammal, och lite glupsk, så stora bitar är inte bra ifall han skulle sätta i halsen
tipsa på om alla typer av foder, men gärna ngt som inte kostar mer än mitt egna matkonto varje månad då jag har en lite tajt budget :)
You can't spell Bitchy without Itchy
Mush tycker jag personligen är bäst. Naturlig rå mat utan tillsatser.
Färskfoder om du kan ha det eller mush vaisto :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jag har helst torrfoder då han ofta inte äter upp maten direkt, flr att undvika att det blir dåligt
Acana
Orijen
Applaws
Taste of the wild
Svårare att hitta bra torrfoder tyvärr.
Men färskfoder kanske han äter upp allt? =)
Det är väl bara att stoppa in överbliven mat i kylen?
Eller inte ge mer än vad som går åt och ge oftare istället.
Mina hundar äter vom og hundemat köper i 5 kilos korvar då det blir billgare så 15 kg kostar 459 kr inklusiv frakt på det. Tycker det är billigt för att vara ett sånt bra foder. Annars tycker jag att standardts torrfoder är bra näst efter färskfoder.
Jag delar en 5 kilos korv i tre delar och tar fram en del i taget och det räcker i ca 3 -5 dagar och då ställer jag in det i kylskåpet så länge. Så i några dagar håller det faktiskt i kylen :-)
Rekommenderar Vom och Acana!
Min hund åt också Doggy när han flyttade in hos mig, jag bytte foder till Standardt.
Jag bytte till just Standardt för att min förra hund fungerade bra på det.
Det gör nu också Pitcher. Fin i hud, hull, päls och det är förvånansvärt lite att plocka upp trots hundens storlek.
// Harley
Carrier är toppen! Inga spannmål, svensktillverkat och hög kötthalt. Funkar toppen härhemma!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#10 Beror på vilket märke du har, alla är inte spannmålsfria.
#11 Tja, det är endast regular som innehåller spannmål, så 1/8 :) Men hur som helst tycker jag att det är ett toppen foder ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#10 är dock majs i Carrier (vet inte om det är det i alla, men på de jag kollat) och det undviker jag som pesten! Skulle aldrig i livet ge ett foder med majs i Så TS majs skulle jag se upp med :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#12, Det är väl bara Carrier grainfree som inte innehåller spannmål? Tycker att det verkar vara en hel del spannmål i de andra även om en del av dem inte innehåller vete?
Även de som är risbaserade innehåller andra spannmål än riset.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Instämmer med att bara Carriers grainfree är spannmålsfritt.
#12 av de 8 sorter Carrier som jag hittade så innehåller samtliga spannmål.
Alla innehåller korn och orginal innehåller både vete och korn
#12 Sett mer än en som har det. Finns bara en spannmålsfri däremot finns det glutenfri.

ngn som testat Hallas foder ?
googlade lite på bra svenskt foder och det kom upp
#18, Våra hundar (fem labbar och en borderterrier) äter Halla sedan något år tillbaks, oftast får de Medium eller Aktiv, har dock tänkt testa risvarianterna till Nikka nästa gång. Hundarna är pigga och glada, lagom i hull även om de börjar tappa lite nu i slutet på jaktsäsongen. Sätter muskler väldigt fint och ser för övrigt välmående ut. Jag var faktiskt lite skeptisk med tanke på att det innehåller rätt mycket spannmål men är positivt överraskad.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com