Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1820 ggr
Alexandra.S
0

Lagotton

Vi har en hund idag och ska i framtiden köpa en till, och är intresserade av rasen Lagotto. Är det någon här som har en och kan berätta lite om rasen? :) Tips om bra uppfödare (är speciellt intresserad av spår, så uppfödare med meriter inom spår är högst intressant) är varmt välkommet.

nadilda
3

Jag har en lagotto på tre år som jag bl.a spårar med. Hon är ofantligt social och vill helst bo i någons knä, hon ska alltid vara med och är därför lätt att ha lös. Hon är väldigt lättlärd och snappar snabbt upp vad jag är ute efter. Däremot har hon en hel del egen vilja och är oerhört envis! Det är dock en fantastik egenskap om man väl lärt sig hur man ska få henne att vilja samma sak som man vill. Finns inte på karta att hon ger sig om hon inte förstår utan då försöker hon igen och igen. Hon har aldrig någonsin gett upp när vi spårar hur svårt det än är, hon kämpar och kämpar. Att spåra är nog bland det allra bästa hon vet!

Hon hänger med på allt så länge vi gör det ihop! Spelar ingen roll om det är något fartfyllt är bara är att ligga och slappa på en gräsmatta.

Har nu några andra specifika frågor så får du gärna ställa dem!

Wellcraft
1

Elviz är otroligt aktiv, ca lika aktiv som min kompis BC.
Det är en ras som verkligen kräver meningsfullt arbete för att fungera & må optimalt.
Min hund är ung, men vi kör lydnad (han klarar än så länge klass 1), agility, dogparkour, spår (med pinnar), person & föremålssök, rallylydnad och har även testat på rapport.
Vi apporterar även i vatten och på land.
Intelligent & lättlärd som få, ett enklare trick som rulla runt & skall tar fem minuter att lära in.
Han är väldigt energisk och kan tyvärr bli utåtagerande när han blir stressad eller överasskad, men skulle aldrig vara dum.

Det skiljer sig grovt mellan olika linjer och uppfödare, vissa lagottägare & uppfödare hävdar t.ex att vattenpassionen och apporten är bortavlad hos lagotton, vilket inte alls stämmer.
Min är från truffelnose, där mentalitet & hälsa kommer i första hand. Jag kunde inte vara mer nöjd även min lagotto.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

claravincent
0

Nu är min valp bara 15 veckor men har redan märkt att han är väldigt lättlärd, bara man är tydlig lär han sig snabbt! När vi träffar andra tycker dom att han är ovanligt lugn valp ,så hur mycket energi dom har beror nog på gener också :). Har annars hört att lagottos är väldigt energiska. Han gillar att hänga med på saker och ÄLSKAR alla människor ;) Både på gott och ont, måååste hälsa på alla! Sen är han väldigt söt och go också ;). Nu är jag verkligen inte expert på rasen men detta är vad jag har fått för uppfattning på 1.5 månad :).

[Teddies matte]
0

Kika in på Lagotto Romagnolo i fokus! Skicka mig gärna ett PM så kan jag hjälpa till med uppfödare.

Lagotton är en aktiv ras och väldigt allround, de brukar älska att få jobba och ställer upp på det mesta, så länge de får vara med är de väldigt glada. Dock kan det finnas lite envishet och beroende på vad det handlar om för uppfödare och kombination kan uthålligheten variera, men då tänker jag främst på andra grenar (ex. tävlingslydnad), spår brukar inte vara några som helst problem, det är något som den största delen av hundarna inom rasen älskar, eftersom det ju är en ras som är framtagen för att arbeta med nosen.

Pälsen kräver sitt, men vill man göra det enkelt för sig kan man klippa den kort något så när regelbundet, på det viset slipper jag all övrig pälsvård med min egen.

Något särskilt du vill veta om rasen?

Alexandra.S
0

#1 Det låter som en otroligt härlig hund du har! Viktigt för oss är att vår nästa hund ska vara mer öppen för människor, då vår nuvarande hund är väldigt reserverad. Han blir mer social med sociala hundar och mer reserverad med reserverade hundar så vill inte bygga på den egenskapen ytterligare! Hur är din hund i energinivå? Har hört blandat där - vissa säger att Lagotton är en väldigt energisk hund och vissa säger att det är en relativt lugn ras. Vi vill inte ha en slö/seg hund då vi hittar på mycket men vet heller inte om vi klarar av en hund med en energinivå som en BC. Förstår att det är olika från individ till individ men vill få ett hum om hur folk uppfattar rasen :) #2 Härligt med en kompis som hänger med på det mesta! Det verkar vara stora skillnader i energinivå mellan olika individer inom rasen. Det sista jag vill är att ta mig vatten över huvudet. Spår, svampsök och agility är av intresse här hemma, och vi har nära vatten som vi brukar gå till (även om vår nuvarande hund bara doppar tassarna). Klarar din Lagotto sig med bara promenader och enklare mental aktivering vissa veckodagar eller är det varje dag som gäller? #3 Vad härligt med valp, grattis till tillskottet! Det låter verkligen som ni hittat en underbar valp. Såsom du beskriver din valp låter perfekt för vad vi letar efter :) #4 Tack, jag ska kolla in den hemsidan och skickar dig mer än gärna ett PM angående uppfödare! Tack igen! Att rasen är envis verkar som ett typiskt drag, tror inte jag hört en enda ägare som inte sagt att Lagotton är envis :) Jag gillar den egenskapen när det kommer till spår. Lydnad är vi inte så insatta i, annat än vardagslydnad och enklare tricks, så förhoppningsvis blir inte envisheten alltför krävande för oss. Pälsvården verkar OK, alltid skönt att kunna hålla hunden kortklippt om man anser att det behövs. Nu tycker jag att det är väldigt kul att pyssla om hunden så en del pälsvård är inget problem:) Hur anser du att energinivån är? Det är egentligen den största frågan vi har. Givetvis kommer vi att besöka och ta kontakt med uppfödare, men det är alltid skönt att höra flera ägares uppfattningar. Hur mycket aktivering skulle du säga att din Lagotto kräver för att må bra?

nadilda
0

#1 Hon är väldigt härlig❤️Hon är absolut inte seg! Hon kräver en hel del, men får hon det så är hon väldigt lugn och harmonisk. Hon behöver någon form av aktivering varje dag (behöver inte vara jätte stor) och sedan kanske 3-5 ordentliga urladdningar per vecka.  T.ex. spår, kurs, ett besök på bhk. Sedan uppskattar hon väldigt mycket att få jobba fysiskt med exempelvis drag.  En normal vecka hos oss innefattar ungefär 2 längre spår, ett besök på bhk, en kursgång, 3 dragtillfällen, 3 lydnadsträningar (20-30 minuter), ett kortare klickerpass och leta godis en gång per dag, 1-2 riktigt långa promenader (ofta med klövjeväska) och sedan något mer. Nu tror jag dock att hon hade klarat sig på aningen mindre!🙂

Wellcraft
0

#2 Han klarar sig absolut vissa dagar, ibland softar vi en hel vecka när jag är sjuk., under dessa veckor går han endast ut och går på långpromenader, leker med andra hundar eller springer milen med mamma. Vi har tränat mycket på passivitet, men en vecka är max - sedan måste han få komma igång igen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Teddies matte]
0

#5 Det är alltså ingen ren sällskapshund utan behöver få arbeta med något vettigt för att må bra och fungera i vardagen. Dock krävs det inte några långa träningspass varje dag, att ha någon/några dagar i veckan med lite lättare aktivering fungerar. Det låter ju som ni ändå har möjlighet till en hel del aktivering, så det borde ju fungera bra. Tror inte envisheten blir något problem, det där varierar en hel del det också, min egen är heller inte direkt envis av sig, som valp/unghund lite grann, men numera kan det snarare handla om motivation som tryter ex. vid längre lydnadspass, spår däremot skulle han aldrig tröttna på!

Alexandra.S
0

#6 Ni gör en del, med andra ord! Jag har svårt att se att vi skulle hinna med allt det ni gör under en vecka.. #7 Springa milen under en lugn vecka… Börjar tro att Lagotton kanske kräver mer än vi kan ge. #8 Att det är en ren sällskapshund har jag förstått att det inte är, och det är inte det vi är ute efter heller. Men när jag läser att springa milen under en lugn vecka, eller spår, drag, lydnad, kurs, tricks och långpromenader på det blir jag orolig att vi inte klarar av att ge rasen vad den behöver fysiskt. Min vän har en BC och jag trodde faktiskt inte att Lagotton var uppe på den energinivån - alla jag ser på promenader verkar lite "sega". Man lär sig nåt nytt varje dag! Fråga till alla: finns det någon ras som är mycket duktig inom spår som inte kräver lika mycket aktivering?

Alexandra.S
0

#6 Glömde säga - vilken otroligt fin hund du har!

nadilda
0

#9 Är som sagt i princip säker på att min tjej hade klarat sig med mindre, även om hon såklart kräver sitt. Sedan så är väl grejen att JAG inte klarar av mer än någon vilodag utan att klättra på väggarna.😉

#10 Tack, vad glad jag blir! 😃

[Teddies matte]
0

#9 Nä, i stil med någon BC är de inte, du behöver nog inte vara orolig, låter som du tänkt igenom det hela bra. Lagotton kunde nog passa väldigt bra.

Alexandra.S
0

#12 Det verkar som att det varierar, hur folk upplever Lagotton. Vi har bestämt oss för att i alla fall kontakta en uppfödare och höra oss för lite. Gillar verkligen rasen och de individer jag mött så hoppas att det går vägen :)

[Teddies matte]
0

#13 Tipsar om att gå med i "Vi som har Lagotto" på FB, där kan man få en hel del tips och idéer.

Wellcraft
0

#13 Kontakta en uppfödare är bra tänkt. Det finns garanterat en individ passande för just er.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

claravincent
0

Annars får du gärna kika in på min blogg sålänge :) www.lagottonalfons.blogg.se

Alexandra.S
0

#14 #15 Det ska jag absolut göra :) tack för all hjälp! #16 Åh, vad kul. Jag kikar in där direkt! :)

claravincent
0

Hur går det? :)