Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1724 ggr
FridaR
0

Sälja en valp

Vi har en uppgift i skolan där vi ska "sälja en valp" (inte på riktigt, men det kanske ni fattar Skämtar). 

Läraren ska alltså vara "valpköparen" och eleven ska då sälja en valp till hen. Detta innebär att vi ska ha alla papper med oss, kunna berätta lite om valpen, svara på frågor, ställa frågor osv. 

**Det jag vill fråga er som har sålt valpar: Vad är det för frågor ni brukar ställa samt vad får ni för frågor? 
**

Rasen jag har valt är Norfolkterrier, och de papper jag skrivit och tagit fram är: 

- Matplan
- Information om vaccinering, chip och avmaskning
- Fakta om rasen, hur den är till vardags samt "att tänka på".
- Hur man trimmar och sköter pälsen

Vad behövs mer? Vad ska jag tänka på?

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Changrila
0

Kolla på köparens.se, det är SKKs hemsida med massor av info kring valpköp :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ambrose
0

Nu är jag ingen uppfödare/valpsäljare, men jag tänker på sådana där generella saker som: Stamtavla på valp (och kanske även visa föräldrarnas) Köpavtal Försäkringsinformation. (Är valpen dålda fel försäkrad etc?) DjurID och papper för att skriva över valpen Första Hjälpen info (Fick jag med. Guld värt) Kontaktinfo? (Jag fick t.ex. med uppfödarens visitkort) Har Norfolkterrier några rasbundna sjukdomar som man bör kolla efter? T.ex. som att Rottweiler kräver HD/ED röntgen för att ens få avlas på. Info om dessa kan vara bra. :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lizelda
0

Vi föder upp och du har fått med det mesta :) Föräldrarnas stamtavla gör varken till eller från så det är mest bara onödigt. Vi brukar fråga varför de vill ha just våran ras och vad de ska ha den till. Informera även om när de ska vaccineras igen och önskan om ögonlysning/röntgen, vet inte vad man kollar efter på Norfolkterriern. Vår ras har inga rasbundna sjukdomar men för att veta att det var en lyckad kombination (eller misslyckad) så vill vi gärna att valpköparen röntgar och ögonlyser hunden. Att få ett hum om hur valpen är vid åtta veckor är i princip omöjligt. Den är liten, gullig och fluffig. Det som spelar roll är hur mamman och framförallt de andra flockmedlemmarna är. Pappan spelar oftast inte så stor roll då många uppfödare inte har honom hemma hos sig och det är inte säkert att mamman finns att träffa heller. En fodertik har en familj som väntar på henne, de vill ha hem henne så fort de får så om mamman inte är en av tikarna i flocken så är det inte säkert att hon är kvar. Hur föräldrarna är rent generellt kan vara bra och veta men det är framförallt de som fostrar valpen som spelar roll. Make a story! ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

FridaR
0

#2 Ja jag glömde helt att skriva att jag fixat vaccinationsintyg, köpeavtal, registreringsbevis och besiktningsblankett. Tack jag tar med allt det du skrev! 

#3 Tack för hjälpen verkligen! Finns det några speciella frågor som de flesta valpköparna frågar? 🙂

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

tulinia
0

Jag håller på att bli med valp och de frågor som jag har ställt som inte har nämnts ovan;
Vilken "utrustning" behöver man, tex storlek på halsband
Vilken mat är valpen van att äta
Hur ska man göra med promenader och dylikt i början
Hur mycket kan valpen röra på sig (man läser olika överallt och som valpköpare läser man allt man kommer över, i alla fall jag, och blir otroligt förvirrad, då de flesta tycker sig veta bäst ;) )
Vad har uppfödaren för tanke bakom valpkullen
Vad uppfödaren har för "krav" på sina valpköpare. Inte direkt krav men det ska klicka åt båda hållen, jag vill ha en uppfödare jag klickar med samtidigt som uppfödaren ska klicka med mig som valpköpare.
Jag vill veta vad uppfödaren har för tankar om rasen, vad avlar hon/han på? varför?
Varför just denna ras, hur många kullar förut, hur många år. Erfarenheter m.m

Jetaime
1

Generellt tänker jag att man vill veta vad den nya ägaren har att erbjuda hunden och hur dens liv kommer se ut. Kanske ekommendera att dom tex går valpkurs och diskutera foder.. (många människor tror att foder från typ Ica eller Willys är bra foder..) :)

Lizelda
0

#4 De brukar fråga om våra hundar är friska, problem med allergier och dylikt. Sedan vill de ofta veta hur våra lever och vilken aktivering de behöver, även om de läst på så vill de ju veta hur vi ser på det. De frågar även om våra hundar används för något och en del undrar om det är mycket jaktinstinkt i dem, då det är en spaniel. De kan även undra över vilket foder de är vana vid och om de bör fortsätta med det och hur långsamt de ska vänja in det nya fodret om de vill byta.

#6 Det är inget fel på Ica eller Willys foder. Vi ger våra hundar Royal men det spelar ärligt talat ingen roll. Högre kötthalt är bra då de är rovdjur men hundar är inte kinkiga och är byggda för att äta det de kommer över.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CayKantos
0

Hur du har fött upp valparna och vad du gör med dom samt vad du vill ha från evt valpköpare.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vixxen
0

Köpeavtal/Överlåtelseavtal

Information om konsumentköplagen, (om köparen är en privatperson annars Köplagen).

Rebornlady
0

När jag sålde valpar så fick dom med lite foton på dom när dom var jättesmå.