Att byta ras
Känner att jag har fastnat en del i mitt tänk så jag tänkte att jag skulle lyfta frågan så jag kanske får bolla lite idéer.
Rasval är ju något som sällan brukar vara helt lätt och så är det även i mitt fall. Tänkte börja med lite bakgrundsfakta om mig och mina två hundar: den ena är en liten blandras på 8 år som bor dels hos mig och dels hos mina föräldrar, han lever som sällskapshund och följer med på promenader och på träningar när jag åker iväg med andra hunden. Min egen är en storpudel som fyller 3 till våren, med honom tränar jag lydnad, bruks (spår) och rallylydnad och vi har även tävlat en del med väldigt varierande resultat (hunden kan mycket, men matten måste jobba med sina tävlingsnerver…). Jag lever verkligen för hundar och hundträning, går långa promenader i skogen varje dag och tränar på klubben (eller andra platser) flera gånger i veckan. Under spårsäsongen lägger jag dessutom spår 1-2 ggr i veckan och under vinterhalvåret blir det mycket hårda spår i stället.
Vad jag vill göra med blivande hunden? Ungefär samma som med nuvarande, möjligtvis att jag vill köra sök i stället för spår. Skulle även vilja köra nosework (vilket jag även ska göra med nuvarande) och drag på hobbynivå.
Lite önskemål på hunden:
-får inte fälla päls (jag är lindrigt allergisk mot hund, enda gången jag känner av vissa hundar är när de fäller. Min familj är också allergiska och jag tycker dessutom det är väldigt skönt att inte behöva dammsuga hundhår)
-mellanstor, dvs mellan 40-60cm någonstans
-aktiv med mycket motor
-hellre lite reserverad än väldigt människokär
-ingen överdriven jaktlust
Mitt största velande består av att en stor del av mig vill ha en till storpudel. Jag älskar att de är så intelligenta, spralliga och glada - även högt upp i åldrarna. Problemet är att jag skulle vilja ha mer hund att jobba med. Även om många pudlar älskar att jobba har de inte samma motor som tex en brukshund. Jag kan ofta sakna kampen, intensiteten och motivationen som finns mer naturligt i andra raser. Det finns absolut pudlar som är mer aktiva än min men det kan ju vara svårt att se redan i valplådan, dessutom finns det väldigt få kennlar jag kan tänka mig köpa valp från.
Alltså har jag försökt titta lite på andra raser, och några av dessa är pumi, schapendoes, briard (är dock rädd att få för mycket hund som jag inte kan styra i vardagen) och berger des pyrerees a poil long. Till och från har jag också kikat på någon käck liten terrier, border eller parson. Ingen känns dock helt rätt och jag jämför samtliga med storpudeln.
Detta blev lite av en novell så jag ska avrunda nu, men finns det någon som har någon ras på min lista som vill berätta om den? Eller tycker ni jag har missat någon ras? Kanske finns det någon som har bytt ras som vill berätta om det?
När jag läste din text fick jag upp (Dvärg / Mellan) Schnauzer i huvudet.
Fast den kanske faller på både pälsallergi och jakten…? 🤔
// Harley
Jag har ju en schapendoestik på 8 månader, så kan berätta lite om henne.
Motor det har hon! Hon älskar verkligen att jobba och håller hela tiden ett väldigt högt temp, vi tränar framförallt bruks och lydnad. Finns inte en chans att hon t.ex. skulle söla under en inkallning eller gå och drömma under linförigheten! Hon tröttnar inte och är väldigt lätt motiverad. När jag skaffade hund så sa jag att jag hellre ville ha en hund som jag fick dämpa under träningen en som jag fick dra igång, det fick jag. Föremålsintresset är det inte något fel på heller vill jag lova…går något att kampa med så kommer hon göra det, hon är den typen av hund som kan stå själv och kampa med en snöre som hänger från taket.😛 Jag upplever henne som väldigt intensiv i träningen, tar jag fram klicken så kommer hon studsa runt som en galning och göra" tusen" saker innan jag ens har hunnit blinka. Samtidigt har hon faktiskt en rätt så okej av-knapp, även om hon ibland behöver lite hjälp med att varva ner.
Hon gillar människor är älskar verkligen dem som hon känner, men hon är inte överdriven på något sätt. Träffar vi någon på stan som vill säga hej så kommer hon gå fram med viftande svans, nosa lite försynt och sedan undra om vi ska gå vidare. Helt klart är hon mattes tjej!
Hon är envis som synden, vill hon något då ger hon sig inte! Super härligt när vi spårar, mindre härligt när hon vill ha skinkan på köksbänken… Det är aldrig något problem när vi tränar, men kan vara lite jobbigare i vardagen. Hon har inte någon större jaktinstinkt, går lös utan problem även nu när hon är mitt uppe i tonåren.
Hoppas detta hjälpte lite, är det något mer du undrar är det bara att skriva!

// Nadja
Du har inte kollat på lagotton förresten? Den uppfyller ju också många av dina krav🙂
// Nadja
En riesenschnauzer. Du skulle få tulla på storleken, men för att hitta något med mer driv än pudeln som inte fäller så blir det mitt bestämda tips.
Kolla på riesenschnauzer :)
Tänkte också på riesen, där har du dessutom fördelen att det finns uppfödare som verkligen satar på arbetande hundar - dessutom har många, många fler gjort MH och i bästa fall även MT vilket gör det lättare att kunna bedöma kullar, släktingar mm. Förhoppningsvis finns även tävlingsresultat att tillgå. Lagotto, schappe med flera kan absolut bli trevliga arbetshundar men väldigt få når "hela vägen fram" när kraven blir högre och svårigheterna större. De ÄR inga hundar som avlas mer inriktat på arbete, i alla fall inte idag, på samma sätt som de av bruksraserna som fortfarande verkligen är BRUKShundar vilket man väl inte kan säga om samtliga bruksraser. Annars kan du förmodligen lika gärna köpa en storpudel igen, fördelen där är att du redan är insatt i rasen och vet vad du vill ha - och kanske framför allt vad du INTE vill ha!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har inte en själv men pojkvännens familj har en pumi. Väldigt reserverad hund tills man lärt känna varandra. Skaffades till att bli dotterns agility hund, tror det gick bra. Tävlade en del. Kan många tricks. I allmänhet en trevlig hund, pigg och gla'. verkar som en intelligent ras. Vet inte alls hur det är med näsan, vet inte om de kört spår eller liknande med den. Dock får jag känslan av att Pumi skulle vara för liten för dig. De kanske inte är så små egentligen men i jämförelse med deras vorsthe-ar känns pumin väldigt liten.
Inte så bra svar kanske då jag egentligen inte vet så mycket, men får hoppas det är till någon hjälp iallafall! :)
Bouvier des flandres eller airedale terrier tänkte jag på. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1, Tack för förslaget, men det känns inte riktigt rätt.
#2, Vad roligt att du kunde dela med dig av hur det är att leva med din schappe. Av din beskrivning att döma låter hon som en härlig hund :) Vet du hur det är generellt, avlas schapendoes mycket på arbete eller är det mest utställning?
Det som jag har svårast för när det gäller vallhundar är att de tenderar att gå upp så mycket i stress. Hur tycker du det ligger till hos schappen?
#3, Hittills har jag inte riktigt klickat med lagotto. De få jag träffat har tyvärr inte varit så trevliga, och min uppfattning är att de inte är mer att jobba med än tex pudel. Men du har kanske en annan uppfattning?
#4, Tycker riesen är riktigt häftiga hundar. Vi har några på klubben och de är riktigt roliga att se i arbete. Höjden skulle jag absolut kunna tumma på, men jag vill inte ta mig vatten över huvudet. Aktiveringsbiten ska inte vara något problem men det är vardagen jag är mer orolig över, det blir ju genast mycket mer hund att hantera -jämfört med att leva med pudel.
#5, Har funderat över riesen tidigare, ska nog ta och prata med lite riesenfolk :)
#6, Du har helt rätt i att MH och MT är en fördel om jag ska kika mer på riesen. Det var svårt när jag först skulle sätta mig in i storpudeln, det är väldigt få som gör mentalbeskrivningar även om jag tror att det är allt fler under de senaste åren som börjar (framför allt med BPH). Som jag nämnt tidigare är ju dock pudel och riesen väldigt olika hundar att ha och göra med… Det är det som är så svårt, att lyckas hitta någon balans mellan hundträningen och vardagen.
Det du skriver om schappe, lagotto mfl. är precis det som jag är lite orolig för. Om jag inte får mer motor än i en pudel i någon av dessa raser så väljer jag ju hellre en till pudel, för på de flesta plan passar pudeln mig otroligt bra.
Haha jag är så velig, det är så svårt!
#7, Tack för ditt svar om pumin :)
#8, Roligt med fler förslag! Bouvier tror jag ska vara rätt lik briarden (?), och då skulle jag hellre välja briard då det är en ras jag är hyfsat insatt i. Gällande airedaleterriern har jag hittills bara sett en enda på tävling, i lydnadsklass 1. Annars har de bara levt som familjehundar men det finns säkert aktiva hundar också -åtminstone om man kollar deras bakgrund.
Jag skulle säga att om du är allergisk så borde du inte ha en Briard eller en Bouvier då de är väldigt allergena trots att de inte fäller så mycket.
Har du tittat på Kerry Blue Terrier? Har mycket motor och är roliga pigga hundar som påminner mycket om pudlar i sitt sätt, dock är de skarpa och har terrier tänket men om man är hundvan så är det inga problem. Jag har kört mycket spår och agility med min tik dock har hon inte tävlat då hon är sjuk från och till och att matte är för nervös för det 🤐De har en pudelpäls och fäller inget alls, jätte mysiga och trevliga hundar :)
Codeavalone.blogg.se
Ja tipsar om lagotton, min ras.
Jag skaffade den just för jag behövde ett krullhår (allergiker i familjen) men ville ha en hund med mer motor, aktivitetsnivå & tja, mer hund överlag.
Och det fick jag, även om han är väldigt cool & lugnt utan arbetet.
Just nu satsar vi mest på lydnad, agility, spår, sök.
Men han har även kört en del rapport, barmarksdrag, rallylydnad mfl.
Det enda som hindrar mig från att tävla är min socialfobi.
Han har alltid varit på allerten, lättlärd, intelligent och framåt. Social utan rädslor och har en god kamplust. Jobbar dock aldrig gratis, men är inte svårmotiverad alls heller.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 Tyvärr har jag inte jätte bra koll på det. Gick "fel" väg så att säga när jag valde, valde rasen för att jag blev så förtjust i en speciellt kennel. Annars hade det blivit en till lagotto. "Min" uppfödare kör åtminstone BPH på alla sina avelsdjur.
Jag upplever inte att de har så lätt till stress. Visst har jag träffat ett par sådan individer, men upplever absolut inte att de är det generellt sätt.
Min uppfattning gjord på de lagottos och de pudlar jag träffat är att lagotton är lite mer att jobba med. Lite mera tryck och egen gas så att säga.
// Nadja
#10, jag klarar av briardens päls bra. Men säkert är det väldigt individuellt! Har för mig att labben ska vara minst allergen enligt någon undersökning men det är nog en av raserna jag känner av mest.
Roligt att få läsa lite om kerry blue terrier! Det är ingen ras alls som jag tänkt på, har nog aldrig ens träffat en.
#11, Verkar onekligen finnas väldigt olika typer av lagotto, hunden du beskriver passar inte alls in på hur min uppfattning av rasen är. Men det är ju bara positivt! Vet du om det är någon ras som brukar vara representerad i de högre klasserna i tex lydnad eller bruks? Har aldrig sett någon lagotto på tävling här uppe.
#12, Får jag fråga varför det blivit lagotto om ni inte fastnat för den särskilda kenneln?
Det om stressen låter åtminstone lovande. Tränar en del med folk som har bc och aussie och generellt verkar de väldigt lätt gå upp i stress. Även en del pumis jag träffat har kunnat bli helt blockerade av stress på träning.
Intressant att höra din åsikt! Min är som sagt den motsatta, men tror inte jag träffat på särskilt bra exemplar av rasen.
#13 Vi har en lagotto sen förut som jag tränar aktivt med. Har träffat flera jätte häftiga lagottos, Dollys syster t.ex. tävlar i elitklass i lydnad. Är en väldigt häftig ras enligt mig. Vår gör inget som hon inte vill, men när man väl lärt sig vilka knappar man ska trycka på för att få henne att vilja då samma som än…då smäller det minsann😃 Urhäftig att spåra med. Har ingen erfarenhet av spår sen förut utan hon var första hunden jag någonsin gjorde det med, nu är hon tre år och spårar lätt spår på 1-2 km som legat några timmar även i riktigt svåra terränger. Finns inte en chans att hon någonsin skulle ge upp, hon spårar till spåret tar slut eller jag avslutar.

// Nadja
#13, Jag tror också att det är så med många vallhundsraser att de verkar stressade eftersom de är så otroligt uppmärksamma på omgivningen hela tiden.
Absolut ingen tvekan om att många är stressade och att det lätt slår över, men jag har levt, tränat och tävlat med bland annat belgare (terv), även Gaston som verkligen hade alla tassarna på jorden kunde nog upplevas som stressad, de har liksom mycket "nerver".
En bra vallhund (här menar jag snarare hundras med vall som ursprung, inte som används till vallning idag) har nerverna under kontroll, en dålig har det inte och det slår över.
Belgare har till exempel stora reaktioner vilket gäller många vallhundar men har de alla bitarna på plats i skallen så avreagerar de lika snabbt igen medan en som är sämre stressar upp sig.
OT men numera har jag labbe, de är ju faktiskt lika uppmärksamma under jakt som en vallhund som håller koll på fåren men har en helt annan "coolhet".
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Bearded Collie? Har följt tråden ett tag eftersom det känns som vi har liknande kriterier på nästa hund och därför kan jag också få tips i tråden. Dock känns det som att du kanske söker en hund med liiite mer driv och aktiveringskrav än vad jag gör men jag delar med mig av mina tankar ändå. Jag velar mellan Bearded Collie och storpudel men nästan alla raser som nämnts i tråden har vart på min lista men fallit bort av olika anledningar. Har pratat med pudel och beardis-ägare och försökt jämföra dom, och min uppfattning är att många pudlar har mer driv är beardisen men att beardisen är mer lättmotiverad. Dock tycker jag inte beardisar verkar reserverade utan snarare människokära men lite avvaktande, och jag tycker inte att de verkar som några tuffa hundar+ att vissa har problem med rädslor.
Har jämfört beardis och schapendoes också och där föll schappen bort för mig men kanske inte för dig? Beardisen verkar mildare och lättsammare att ha och göra med, medan schappen enligt min uppfattning är mer krävande och envisare. Träffade en schappeägare för några veckor sen som haft Bearded Collie innan, hon sa att när hon väl hittat rätt knappar på sin schappe så var det en guldhund att arbeta med. Hennes beardis däremot arbetade gärna utan att ställa några större krav på belöning, men den hade den aldrig samma intensitet i träningen som schappen. Hon sa att schappen var helt klart envisare men att det var något positivt bara man såg på det positivt. Nu är ju detta bara en ägare som jämfört två hundar så lita inte blint på att detta är skillnaden mellan raserna 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Min svåger har riesen men han är dessutom väktare så han använder dem på jobbet. Den han inte har med på jobbet är en stor nallebjörn men självklart jobbar på bra. Enda anledningen till att han inte har med den på jobbet är pga han inte klarade testen. Han var för snäll så gick inte att lära in att bita. De andra två han har är helt tokiga. Jag är hundvan men dem hundarna är stenhårda. Så kolla noga på kennel för får man en sån hund som han har och inte vet vad man gör så kan det gå extremt fel. Visst är dem snälla men det är stora hundar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Har du några frågor om riesen var inte rädd skicka pm till mig har o är uppvuxen med bruks riesens.
Har själv ingen erfarenhet av rasen, men skulle polski owczarek nizinny kunna vara något?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#16, Den erfarenhet jag har av schapendoes vs Bearded Collie (har haft ett gäng av vardera rasen på kurs) är att schappen, generellt sett, är mentalt stabilare än beardisen. Tror att alla beardisar jag träffat haft en eller annan rädsla, tyvärr.
Man kan förstås inte döma ut en hel ras för det och jag tror att en bra beardis är en väldigt trevlig och lättsam hund.
Om jag skulle jobba med hunden så skulle jag dock satsa på schappe före beardis.
#19, Intressant, jag har själv sneglat mot PON ibland, de låter som väldigt käcka hundar men ibland är beskrivningarna lite missvisande…
TS; Av det du skriver i #0 så tycker jag att du skall satsa!
Det är klart att man skall välja en ras som passar ens personlighet, Känner man till exempel att en vek och mjuk hund passar bättre än en hårdare och lite "tuffare" som riesen så skall man naturligtvis gå på den känslan.
Men - jag säger inte att det är så i den här tråden - väldigt många ägare/uppfödare/förespråkare för "mellanraser" när det gäller aktivering, det vill säga merparten av våra raser nästan, tenderar att överskatta rasens arbetsförmåga.
Vet inte hur många personer i rasmontrar som jag pratat med och som hävdar att "rasen är fantastisk att arbeta med, kan gå hur långt som helst om man bara tränar" när de faktiskt är ganska mediokra.
Jag tror absolut inte att folk står och ljuger utan de tror verkligen på hundarnas kapacitet, men antingen har man ingen mer arbetsavlad ras att jämföra med eller så har man helt enkelt inte tagit sig tillräckligt långt upp i klasserna.
Det är en otrolig skillnad på att klara lydnadsettan med bravur och ett lydnadschampionat, till exempel.
Det var först när jag började träna och tävla med min kompis belgare som jag insåg att det är en jädra skillnad på att ha en glad och arbetsvillig hund som gör det mesta man ber den om och att ha en hund som verkligen ger allt.
Som du kan träna med - även om du kanske inte kan traggla moment hur som helst - hela dagarna om du vill, som bara lägger in nästa växel när det blir motigt och som till slut går på rena viljan att få arbeta.
Det innebär inte att man måste vara ein übermensch för att ha den typen av hund, man behöver givetvis jobba med den för att den skall komma till sin rätt, men det går alldeles utmärkt att ha ett liv utanför hunderiet också.
TS, med tanke på att du skriver att du lever för hund och hundträning så tycker jag att du skall gå efter en arbetande ras som bevisligen har de egenskaper du söker.
Med andra ord en ras där det finns gott om arbetsmeriter på hundarna och givetvis från en uppfödare som avlar mot arbete, inte mot utställning (eftersom flera av de arbetande raserna tenderar att vara delade).
Förresten, hur är det med lakken (belgisk vallhund, laekenois)?
Jag har inte koll på hur de är mentalt i jämförelse med de övriga belgarna men rent generellt är en bra belgare en väldigt trevlig hund att jobba med och kan i rätt händer gå i princip hur långt som helst inom de flesta grenar
De kan vara en handfull i vardagen, absolut, men samtidigt är de väldigt roliga hundar, man har definitivt aldrig tråkigt med en belgare!
Tyvärr finns det belgare som är rena skräpet mentalt och en dålig belgare är rena katastrofen. Det gäller alltså att verkligen vara kräsen när man väljer valp!
Vad många svar jag har hunnit få, vad roligt att ni tar er tid att svara!
#14, Din lagotto verkar vara en härlig hund! Kanske får krypa upp på min lista över intressanta raser. Ska nog kika lite närmare på dom i alla fall.
#15, Det kan nog mycket väl vara så att vallarna upplevs mer stressade än vad dom egentligen är. Hur som har jag nog lite svårt för just den framtoningen, hundarna får gärna vara glada och studsiga men jag blir stressad själv när det känns som att de är "överallt men ingenstans". Typ. 😉
#16, Kul att vi verkar ha lite samma kriterier på hund, bara positivt om du också kan få ut någonting av min tråd :) Hmm beardis… Det är en ras som jag sneglat åt men faktiskt strukit lika fort igen. De väldigt få beardisar jag sett i arbete har varit väldigt sega och inte särskilt uppmärksamma, annars har jag bara vart i kontakt med rasen på utställning. Som du skriver påminner de en del om schappen men att schappen är lite mer hund att jobba med. Och jag vill ju ha mer att jobba med, jämför jag storpudeln med beardisen tycker jag storpudeln har klart mer motor och arbetsvilja (enbart utifrån de jag träffat då, men har klart umgåtts med fler pudlar).
#17, Tack för att du delar med dig av din erfarenhet av riesen!
#18, Tack! Jag ska fundera lite på vad jag egentligen vill veta, hör säkert av mig 😉
#19, Har verkligen ingen erfarenhet av rasen, men det kan absolut vara något att kolla upp!
#20, Då har vi lite samma uppfattning om schappe vs beardis. Har egentligen ingen större erfarenhet av någon av raserna förutom det jag sett på håll. Är någon som kör agilgity med schappe på en av klubbarna jag håller till men vet inte på vilken nivå. Beardis har jag mest bara sett på allmänlydnadskurser.
Jag tar verkligen till mig av det du skriver. Hunden jag väljer kommer ju förhoppningsvis finnas med mig i över 10 års tid och jag vill verkligen inte behöva ångra mig för att jag köpte "för lite hund". Jag vill kunna nå långt, kanske inte hela vägen till SM men det ska inte vara en omöjlighet att komma upp i de högsta klasserna. Men som jag redan skrivit, det är ju just den där balansen att vilja ha mycket hund att jobba med kontra att vara rädd att ta på sig för mycket. Någonstans tror jag verkligen att jag skulle klara av en brukshund utan större problem men om något går fel är det så stora och kraftfulla hundar.
Fick faktiskt förmånen att mysa med en 7 månaders riesenvalp idag och jag blir helt klart sugen… Försöker föreställa mig själv med rasen och jag tror inte det skulle vara en så tokig matchning. Jag gillar rasens attityd och "slipper" vallhundsmentaliteten.
Tur det är ett tag kvar innan det blir valp för mig! Möjligtvis i slutet av nästa år men mer troligt till 2017.
#21, Jag tycker mig ha hört någon gång att lakken inte ska ha så väldigt mycket krut i sig om man jämför med andra belagare, och kanske särskilt med mallen. Hur det ser ut egentligen har jag dock ingen koll på alls faktiskt. Kan vara något att kika närmare på, generellt tycker jag belgarna är häftiga hundar.