Röda tassar
Hej min schäfer får varje vinter svampinfektion mellan tassarna vi har tvättat med jodopax tror jag det heter.Det hjälper lite men nu är det ändå inte så kallt och blöt men när vintern kommer så blir det alltid värre.Han gnager också under tassarna.Någon som har något liknande som vet vad man ska göra.
En tid utan en häst är bara en väntetid 
Det viktigaste av allt är att spola av vägsalt mm och torka helt torrt efter varje promenad ute, så tassen inte är blöt. Har hunden mycket päls mellan trampdynorna, så raka bort det mesta så torkar det snabbare. Nattetid kan du pudra på pevarylpuder (är mot fotsvamp på hos människa) och dra på en socka en period för att bli av med svampen (jodopax är inte svampdödande) och sen underhålla med det jag skrev först.
Återkommande svampinfektioner kan bero på underliggande problematik som allergi eller liknande. Det är viktigt att hålla så torrt man kan, vissa använder pevaryl i puderform, men det har jag ingen personlig erfarenhet av. Man kan försöka klippa ner så där inte är så mycket päls mellan trampdynor och tår för att underlätta att hålla torrt.
Fortsätter det så är det nog läge att prata med en veterinär. Klåda är väldigt stressande för en hund så det är bra att ta tag i problematiken ganska omgående.
Glömde - viktigt är givetvis att förhindra hunden att slicka/gnaga då saliven gör det värre då den ständigt fuktar huden.
Tvätta rent med lättsaltat vatten, 1 tsk till en liter vatten, torka noga och sen på med zinksalva. Att tillsätta extra kalk i maten kan också vara till stor hjälp. Foder med mkt protein kan också orsaka klåda och röda tassar.
Bra tips vi klipper bort håret så gott det går(han har mycket päls under tassarna )vi torkar alltid tassarna.Nu har vi beställt ett shampo som ska hjälpa (är på recept )Har inte hört tala som Zinksalva går det och köpa på apotek. Tack 🙂
En tid utan en häst är bara en väntetid 
Brukar hunden få problem med svamp? I så fall, försök se till att hunden äter ett foder med så lite spannmål som möjligt och tillsätt eventuellt lite extra kalcium i maten.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 Det går att köpa på apotek och vanlig mat affär