Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1837 ggr
[Quellii]
0

Syskon tillsammans, Tikar?

Hur är det där, kan man ha två tikar tillsammans som är syskon när dom växer upp? En bekant har sagt att dom kan bli agressiva mot varandra men jag har lite svårt att tro att det är så, att det mer beror på individen..

Men hur är det där? Kommer två tikar från samma kull överens, eller två tikar som i alla fall växer upp tillsammans?

Wikstr_m
0

När dom börjar mogna så kan det oftast bli dominasmätning.

Asagard
0

Jag har två kulltikar. Har beslutat mig för att göra mig av med den ena pga att de inte fungerar ihop. Ena stunden är de bästisar, hittar på hyss, rymmer, mm. :-) Andra stunden blir det slagsmål och en gång gick det så långt så den ena tiken var "livrädd" för den andra tiken i en veckas tid.

I morgon ska jag åka och hälsa på ett hem som jag hoppas ska passa tiken. Har träffat tjejen en gång och det kändes jättebra. Nu ska vi åka hem till henne och hälsa på och kolla läget och är allt bra sen, så ska hon få prova att ha tiken över helgen, så får vi se sen.

Från början tyckte jag det lät som en bra idé att ha två jämnåriga syskon. Nu har jag bestämt bytt åsikt och kommer aldrig spara två tikar ur samma kull igen.

nobsan
0

Jag har två kulltikar. Den ena sålde vi och den andra skulle vara kvar till avel. Det gick en månad, sen dog ägaren och vi köpte tillbaka tiken. Och hon blev kvar. Dom är 7 år och gör allt tillsammans. Jag har aldrig sett att dom varit osams. Dom ligger på varandra och dom putsar och kelar. Så har jag två till som syskon och där var det likadant. Men den ena har vi nu sålt pga att hon inte tar sej vid parning.

Xannadu
0

Jag hade 2 systrat tillsammans i 3 år och de gick tillsammans utan problem dom gick även med sin mamma och inte de heller var nått problem.

Jag gjorde mig inte av med den yngsta för att det inte gick ihopp utan det var för att jag inte klara av att ha 3 på grund av all min värk.

lena1
0

tikar har ju allmänt hetare temprament än hanar, där för är det oftast lättare att ha flera hanar tillsammans oavsett om dom är bröder eller inte…så länge hanarna inte bor på en kennel och är avels hanar förstås, för då handlar det ju om en helt annan sak.

nobsan
0

Jag har haft både 4 och 5 avels hanar tillsammans i kenneln. Inga problem. Men när vi haft löptik på besök så tittade vi till killarna lite extra eftersom den som haft lyckan att få para en tik kunde bli lite stöddig. Han fick varva ner lite och sen släppte vi ut alla killarna tillsammans så dom fick ränna av sej lite. Däremot så var det besvärligt med att ha tikar och hanar eftersom hanarna fått smak på det goda, så att säga. Tikarna blir ju som fnask vid höglöpet och trycker upp baken mot nätet och hanarna står och ylar.

lena1
0

jomen nobsan det var det jag menade…att det är värre med hanar i en kennel där det finns tikar…

nobsan
0

När våra hanar gick bort allt eftersom så bestämde vi att vi inte skulle ha några fler. Jotack. Nu har vi en på 4 månader och en på 8 veckor som vi ska ha kvar till avel om allt går som planerat. Som man bäddar får man ligga.

lena1
0

haha ja just det nobsan hanar är härliga :-))))

[Quellii]
0

Men hur är det om dom inte är kullsyskon då? ^^ Men kring samma ålder?

lena1
0

det kan uppstå likadana konflikter mellan kull syskon som hos icke kull syskon…vad det så du menade?

[Quellii]
0

#11 Joo precis ^^