Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1422 ggr
[thildaaaa]
0

Hundväska

Hej! Till sommaren ska jag bli med hund och jag kikar för fullt på vad jag behöver köpa innan vovven kommer! :) Jag har funderat på att köpa en hundväska (det kmr att bli en liten vovve för mig, typ russkiy toy) men det finns väääldigt många modeller och prisklasser. Jag har hittat en som är vattentät, öppnas från sidan och ser rätt stabil ut, för jag vill inte att den e alldeles sladdrig så att hunden mosas när väskan lyfts ^^ Men jag tänker dock att de kan va bra att ha en öppning uppe på väskan, eller cad tycker ni? Funkar de å ha öppningen på sidan? När använder man väskan? När vovven väger så lite kan jag väl lika gärna lyfta den och ha i knät när jag åker kommunalt? Om jag nu ska köpa en, vad tycker ni är bra att tänka på? Märke, öppning, luftning osv Berätta gärna hur ni gör :)

smellcaramell
2

Jag är inte för att ha väskor till hundar, har själv en hund som är lite större än en russkit toy, hon är ungefär lika stor som en shih tzu och har aldrig använt en väska till henne. Jag tar henne under armen om det behövs (på en full buss eller liknande). Bättre att köpa en "riktig" transportbur i plast då, finns modeller man kan bära över axeln även där. Känns som rätt onödiga pengar att lägga på en väska när man lika gärna kan använda den vanliga transportburen :) Och sedan använder man som sagt sällan en väska till hunden, endera kan man ta vovven innanför jackan eller under armen om det behövs.

Min erfarenhet att hundar inte har några problem att gå in i en transportbur med bara öppning på kortsidan, däremot finns det hundar som ogillar att bli "nedsläppta" i buren från en öppning i taket.

[thildaaaa]
1

Jag tänker att en väska väger betydligt mindre och på så sätt är lättare att ta med… Men jag kmr ju inte heller på så många tillfällen som man behöver bära vovven i en väska/bur förutom om man flyger eller om den är skadad eller liknande Om jag ska smita in på mataffären för å köpa nått snabbt kan ja ju stoppa vovven i en vanlig väska egentligen…

hemul
0

Skojar du nu?😃

[thildaaaa]
1

Haha har hört andra som haft väskor med en filt i som de haft en liten vovve i väldigt kort stund för att smuggla in i mataffären ;) man vill ju inte lämna vovven utanför…

Fridaaaa
4

#4 Respekt löst dock att smuggla in hunden men är en annan diskussion.

Rekommendarer säkrare transporter om du bara ska ha vid transporttillfällen. tycker det är bättre och säkrare än väska, men säkert smaksak :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FjantYoda
0

Jag har en vanlig i sportbagsmodell som öppnar på kortsidorna och ovanpå till min Russkiy Toy, han trivs väldigt bra i den och ligger gärna i den hemma och är perfekt att ha med sig då vi är på besök hos någon för då går han gärna och lägger sig där då han blir trött.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

FjantYoda
0

Kanske ska tillägga att jag använder min väska när vi åker bort, när jag cyklar eller när vi åker buss.

[thildaaaa]
0

#7På cykeln? Hur då? Jag ska nog köpa en cykelkorg med galler tänkte jag Tycker du att det är bättre med en väska i kommunaltrafiken än att lyfta upp hunden?

FjantYoda
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag ju två hundar men hade jag bara haft Aros så hade jag haft väska, det är väldigt skönt att ha i en väska då vi åker buss då har man händerna fria och hunden har väskan som en trygg plats, min går som sagt gärna och lägger sig där vid andra tillfällen också så han ligger oftast rätt lugnt och stilla och sover medan vi åker buss.

Andra hunden ryms inte i väskan så han lyfter jag upp och det blir rätt jobbigt i längden speciellt om man har annat med sig så man redan har fulla händer, turligt nog så har han lärt sig att hoppa upp i armarna på en från marken iallafall ;)

På cykeln så har jag väskan precis som  man bär en sportbag på ryggen, men då cyklar jag så försiktigt det går för att så gott det går minska risken att cykla omkull och totalt krossa han, kanske att jag nästa sommar skaffar en cykelkorg, har inte riktigt bestämt mig än på den punkten!

[thildaaaa]
0

så himla söt!! Jag funderar på att köpa en väska sen om jag märker att jag behöver en… eller så köper jag en direkt så att jag har en hemma ^^ Är aros en Russkiy eller en prazsky? Så underbart fin när du lyfter väskan, trycks den inte ihop då? Jag har letat lite efter en väska som ser ut som att den har lite stabilare väggar så att den håller formen… behövs det? ^^

[thildaaaa]
0

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundburar-vaskor-hagar-transporter/transportvaskor-hundvaskor-ryggsackar/maxima-trixie-transportvaska-beige-54-cm.html Vad tkr ni om denna? Jag tycker den verkar vara stabil och det är ju bra att det går å göra den större så att ja kan ha den som bur/hundsovplats medan ja e hos folk osv… Den e dock väldigt dyr…

FjantYoda
0

Det är små smala metallpinnar som gör att den håller formen uppe. 

Aros är en Russkiy Toy