Träna/tävla någon annans hund
Skulle ni kunna tänka er att träna/tävla någon annans hund? Till exempel om din hund inte "räcker" till så får du möjligheten att låna någon annans hund till träning/tävling, skulle ni gjort det? Träningar/tävlingar kostar ju plus så lägger man ner mycket tid och energi på en hund för att få den klart till tävling.
Personligen hade jag inte gjort det för jag vill kunna ha full kontroll över hunden och slippa anpassa mig efter ägaren, helst om jag lägger ner mycket tid/pengar på den.

Jag har tränat och tävlat med en bekants hund i rallylydnad, men då stod ägaren för anmälningsavgiften till tävlingar. Tycker det gick riktigt bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det skulle jag absolut göra. Det är ju i princip ingen kostnad alls förutom startavgift, ser inga bekymmer med det om det är ett samarbete som fungerar. Jag tror det skulle gynna hundsporten att låta unga och nya hundförare få testa högre klasser med rutinerade hundar, det skulle bara göra sporten gott.
Hundgalen som man är så hade jag nog kunnat tänka mig att göra det om det var så att jag inte fick ha hund eller av andra anledningar inte kunnat skaffa. 😛
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
#2 Det dyra blir träningar/hyra in sig på vintern som kostar. En kurs går på 2000kr,en privatlektion på 650, hyra hall 400kr….det blir en del pengar då vill i alla fall jag känna att man får "valuta" och kan lägga upp sitt schema hur man vill. Om man lånar en hund är man begränsad till ägarens schema osv…kanske om ägaren betalade allting så skull jag övervägt det, man kan ju träna två hundar samtidigt, tror dock inte så många hundägare är villiga att betala för att man ska kunna hyra hall på vintern och ta privatträningar!
#5 Du har för dyra vanor, det där är inte ens rimligt. Är en hall så dyr så hyr man ridhus tillsammans med sina träningskompisar, har man vettiga träningsgrupper behöver man inte gå kurs särskilt ofta. Jag skulle absolut inte betala den typen av träningar till någon annan, då hade jag sagt: åk till ett parkeringsgarage och träna hunden. Men generellt behöver det inte kosta, det är det som är tjusningen med hundsport.
#5 Problemet är att man kan inte träna agility på vintern utan att hyra hall, sedan med träningar känner jag att då och då vill man träna för att kunna bli bättre och för input på vad man gör. 400kr/h är normala priser för hall, men visst är det dyrt! Annars betyder det att man inte kan träna på hela vintern tyvärr.
Jag tog över träningen och tävlandet av en bekants hund när matte tröttnat lite på att fara land och rike runt för att tävla. Det var en enorm förmån för mig att få en riktigt duktig hund att jobba med, vi gick flera kurser och tävlade en del, jag stod själv för kostnaderna vilket jag såg som självklart. Det är väl skillnad på om man meriterar upp en hund åt någon, till exempel var jag handler åt min kompis hund på utställningar och då fick hon stå för kostnaderna. Fock betalade jag nog eventuella övernattningar själv men jag skulle sannolikt följt med i vilket fall :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har bara lanat en hund for att trana nagon gang. Tycker det ar jattekul, speciellt da min hund inte ar dar an med traningen och da fick jag sjalv kanna hur allt gick ihop.. Vart jattekul! Skulle nog tavla ocksa om jag fick chansen :)
Det finns en hund jag känner som jag gärna hade tränat/tävlat med! Var toksäker på att han var runt 3 år men han är 8. Den hunden och jag klickar enormt och han har helt underbar syn på livet och skulle svara hur bra som helst på träning, och jag är säker på att han skulle vara bombsäker i stökiga miljöer trots att han bor på gård.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
som jag förstår det menar ni att det är ok så länge hunden redan är "meriterad", alltså tränad till högre klasser. Hur ser ni på en yngre hund med potential men som inte är tränad så mycket?
Ja absolut. Beror bara inom vilken sport ägaren vill jag ska tävlaoch /eller träna i och hur min situation med mina hundar ser ut :-D samt även det runt omkring
Absolut! Självklart får ju då jag betala för det jag vill göra om det är jag som ber att få låna hunden. Om jag däremot ber någon annan att träna MIN hund, så tycker jag att det är jag som bör stå för de kostnaderna.
T.ex. så har jag en bekant som tycker att utställning är kul, och hon är dessutom van. Så då har hon erbjudit sig att ställa Nita åt mig, när jag väl har lärt henne att stå still etc :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag tränar och tävlar en väns hund i rallylydnad. I vårt fall fungerar det bra, jag känner ju hunden sedan tidigare och vet hur han fungerar. Han är jätterolig att både träna och tävla- hans matte tävlar honom i lydnad men hon gillar inte rally. För oss har det inte kostat mer än startavgifter och transport till tävlingar - men då har jag tagit med och tävlat min egen hund också.
Om jag hade haft tid så hade jag jätte gärna gjort det, är ju hur nyttigt som helst. Hade väldigt gärna tränat/tävlat med en lite mer erfaren hund för att komma över "tröskeln" ut i tävlingsvärlden. 🙂
// Nadja
Har tränat och tävlat med annans hund. Och den hunden var inte ens särskilt bra i träning/tävling, men jag tyckte att det var en rolig utmaning ändå! Ägaren hjälpte till i kostnader oftast, men ibland betalade jag helt själv.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!