Skvallerträning
Hej!
Jag överväger att börja skvallerträna med min 6 månaders Schäfertik då hon uppvisar aggressiva beteenden under hundmöten (i koppel). Hon reser ragg, höjer svansen och skäller/morrar. (EDIT) Om hon får hälsa på hunden blir hon genast nästan lite undergiven; lågt viftande svans, slickar hunden i mungipan osv. Det är alltså bara i koppel när vi möter en hund som hon är aggressiv.
Skulle du rekommendera skvallerträning? Varför/Varför inte? Finns det något annat du hellre rekommenderar? :)
Tack på förhand!
Skvallerträning + vgw sele är det bästa jag upplevt. Jag är så stolt över min hund nuförtiden jämfört med förr när jag inte ens kunde få kontakt med henne vid hundmöten m.m. Hon går fot, söker kontakt när hundar är på långt håll och på nära håll håller jag en näve godis framför ansiktet och ger godis (samt klickar) när hon är mer intresserad av godiset än hunden, vilket hon istortsätt alltid är. Med VGW behöver jag inte heller vara rädd för plötsliga ryck, skulle kunna hålla i kopplet med två fingrar och kunna hantera alla ryck med VGW, helt perfekt! Då har man mer fokus på träningen än att "man kanske snubblar och hunden gör något" eller "att hunden får för mycket kraft", hela kroppen slappnar av för den vet att det inte kommer bli kraftiga ryck. :)
Skvallerträning är något jag skulle rekommendera till ALLA hundägare, jag skulle vilja stanna på stan med lappar om det och dela ut så alla får veta hur underbar deras hund kan bli! Jag trodde min hund var ett hopplöst fall (nu vid 3årsålder) men jag har bara missförstått precis allt, och det fascinerar mig hur man kan vända alla dåliga beteende till bra!!
Här är en hund på långt håll som hon ser, väldigt dåligt filmat då kameran sommar in ca: en meter: http://instagram.com/p/noCkFxOZaZ/
Ännu en hund långt ifrån och hennes reaktion:
http://instagram.com/p/nF4HCzuZSr/
INGEN hund och en vanlig promenad:
http://instagram.com/p/nD_p-MuZTL/
Jag måste tillägga att min hund har dragit i kopplet så hårt så jag knappt kunnat gå ut, hon har aldrig i hela sitt liv orkat bry sig om fot eller att söka kontakt utomhus (då hon försvunnit i sin egna lilla värld) hon har gjort utfall emot barn, katter (fortfarande lite halvdant där), hundar, vissa människor.. Nu går hon nästintill perfekt, drar inte, gör inte utfall (när jag håller i henne) m.m. Jag trodde jag hade en problemhund, men jag var problemet.
Jag tycker de låter som att din hund är mer osäker än aggressiv, jag har aldrig haft så bra kontakt med min hund utomhus förut, genom skvaller träning kan han resa ragg mot andra men fortfarande lyssna på mig, kollar han på andra hunden och blir sådär uppspelt, så vänder han sig mot mig i alla fall och prioriterar mig mer än andra.
Skvaller träning har bland annat också löst problemet med att han drar i kopplet, vi har bättre kontakt än någonsin och jag känner verkligen att han lyssnar på mig.
Oavsett vilken metod du väljer att använda är det viktiga för dig att lära hunden hur den ska bete sig vid hundmöten. Det är en ras som gärna visar sig på styva linan i just hundmöten, så ju snabbare du får in en riktig rutin desto lättsammare kommer du ha det unde närmsta åren.

Vad är skvallerträning? :-)
#4 Skvallerträning går i korta drag ut på att hunden skvallrar/söker kontakt med dig istället för att skälla mot ex. andra hundar, människor osv.
Hej! Absolut kan skvallerträning vara bra, eller kontaktsökande träning som jag brukar kalla det för. Varje gång hon ser en hund ska du be om kontakt och belöna med gott godis. Hinner du inte och hon gör utfall så gillar jag att använda spray med tryckluft, men man ska alltid försöka få hunden att söka kontakt först och inte vänta tills den gjort utfall. Du kan använda vilken "negativ" förstärkning som helst, så länge det inte skadar hunden, för vissa räcker det att ta tag i den och ryta till, andra använder sig av spray osv. Börja träna omgående och lycka till, är inte så bra att en 6 månaders valp redan börjat med sådant där, helst eftersom det är en stor ras.
Köp en bekväm sele så att tösen inte får ryck i halsen vid utfall! :)