Engelsk Mastiff
.. Är en ras som har intresserat mig länge. Vill gärna veta mer om rasen, så det vore trevligt om någon ville berätta lite om den :) Har varit inne hos SKKs hemsida och kollat in lite hemsidor och liknande. Skulle dock behöva lite mer kött på benen så här kommer lite frågor! 
Hur aktiverar man en Engelsk mastiff på bästa sätt?
Är det sant att man verkligen inte får träna agility med dem, eller är det ok om det är på hobbynivå?
Är rasen ganska lättlärd?
Är det vanligt att de får höftproblem? Är det något som alltid uppstår vid äldre ålder, eller är det bara vissa hundar som råkar ut för detta?
Dreglar de väldigt mycket och överallt?
Har hunden starka odörer?
Hur mycket kostar dem i månaden om man räknar allt som allt? (i genomsnitt)
Hur mycket kostar en valp?
Får se om jag fyller på med lite frågor efter hand 
Tack!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Å just det ja:
Går de oftast bra ihop med andra djur som minigris? :P
Putt
Är det denna du menar?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Dom jag träffat luktar inte mer än andra hundar, men dreglar främst i värme och när dom dricker.
Dock ser jag ingen som helst anledning att träna agility (tänker på hoppen) med en så pass tung ras - kroppen frestar på nog mycket på lederna ändå
#4 Ja det var lite så jag tänkte också, att det blir tungt och så. Tack :)
#3 Just en sån :)
Har inte svar på alla dina frågor, om jag var du skulle jag ringa en mastiff uppfödare :)
Angående aktivering hade jag personligen satsat mycket på att aktivera hjärnan/nosen. Spår och sök övningar osv.
Likt nästan alla (om inte alla) stora hundar är höft och ledproblem vanliga. Man ska därför tänka på det mycket när hunden växer, att de inte ska gå för mycket i trappor, långa promenader och annat som belastar skelett och leder mycket. När de sedan vuxit färdigt (eller man inte kan bära dem längre) kan man gå längre promenader och sådant.
Angående odörer skulle jag vilja säga att de är som med människor, vad man har ätit o druckit påverkar lukten. (Exempelvis människor som tränar mycket o äter protein/kreatin-pulver kan få förjäkliga fisar, samt om man är utomlands kan visa människor med andra matvanor lukta annorlunda.) En hund som äter dålig mat eller om det blivit för mycket av något kan lukta därefter ;) Sedan är det även individuellt, bra munhygien är alltid viktigt :)
Angående dregglet så ja, stora hundar med mycket läpp och mun dregglar en del. Så är det även med rottweiler och dog de bordeaux (som jag fått en fin dreggelklump i pannan av ;))
Men jag skulle vilja säga att mastiffar är mycket trevliga hundar, iaf de jag har träffat :)
#6 Tack så hemskt mycket för svaren! :D Så är man väldigt noga med att inte belasta valpen mycket alls så är chansen större att den inte får lika mycket problem med höfter och leder? Vad gör man om hunden får problem med leder och höfter? Är det operation som gäller då? Hihi, ja dreggel lär man få stå ut med ;) Ja, de verkar vara himlans goa, det är just därför jag någon gång tänker ha en :) Men än så länge är jag (bara) 14 år, så det lär dröja innan jag får min vovve. Tänker skaffa när jag flyttat hemifrån och får upp ekonomin lite har jag nu bestämt. Första egna hunden kommer dock med största sannolikhet bli en amstaff. Den ska jag börja spara till redan nu så att jag har råd med en när jag flyttar till lägenhet och studerar. Ska börja på hundgymnasium så att hunden får följa med mig dit :) ska också försöka flytta ihop med min kusin som ska skaffa en golden retriver :) Hoppas planerna håller bara :P
är också väldigt intresserad i engelsk mastiff någon nu i 2015 som vet ca vad dom kostar i mån? xD
Har haft 2 st, en tik och en hane. Svarar på dina frågor utifrån mina erfarenheter :) Hur aktiverar man en Engelsk mastiff på bästa sätt? - långa promenader, gå i skogen, simma, nosework, rallylydnad Är det sant att man verkligen inte får träna agility med dem, eller är det ok om det är på hobbynivå? - dom är ju stora så tvivlar på att de inte kan gå igenom en tunnel och eftersom de är tunga blir det nog slitigt och hoppa hinder. Är rasen ganska lättlärd? - jag tycker de är lättlärda, beror nog mycket på individ. Är det vanligt att de får höftproblem? Är det något som alltid uppstår vid äldre ålder, eller är det bara vissa hundar som råkar ut för detta? - är en risk, vi var dock väldigt aktiva med våra så de var i bra form och fick inga höftproblem. Dreglar de väldigt mycket och överallt? - tyckte hanen var värre än tiken, men tyckte inte de dregla överdrivet mycket. Man vänjer sig xD Har hunden starka odörer? - inte mer än någon annan hund Hur mycket kostar dem i månaden om man räknar allt som allt? (i genomsnitt) - 600-700kr kanske, är maten som kostar mest. Hur mycket kostar en valp? Hanen var 15000kr, tik 18000kr