Få hund att sluta jaga katt
Vi har en italienskt vinthund på ett år och en katt på ett år. Sedan vi flyttade för en månad sedan så har vår hund börjat vara på vår katt mycket mer än tidigare. Det förekom innan flytten också att han jagade henne lite för att leka, men nu känns det som extremt mycket. Det kan vara som så att han har en massa överskottsenergi, för vi har tyvärr inte haft lika mycket tid för långpromenader och aktivering i och med flytten.
Problemet är att vår katt är så snäll. När han jagar henne för att leka springer hon bara iväg, men ibland hinner han ju ifatt henne. Vi försöker att vara så konsekventa som möjligt med att säga nej och han lyssnar oftast. Men vi vill få honom att sluta jaga/leka med henne helt och hållet. Någon som har något bra tips? Det känns inte hållbart att behöva säga till hela tiden och positiv förstärkning verkar inte fungera.
Tack på förhand!
Italiensk Vinthund har ju från början använts till, och avlats för, just jakt. Att han gör saker som han har en genetisk disposition för, är ju verkligen inte alls konstigt.
Du säger själv att det kan vara överskottsenergi, och att han inte har fått den tid han behöver. Jag tycker att ni ska börja där.
Sedan (såvida hunden inte skadar katten fysiskt/psykiskt) så tycker jag personligen att detta är en sådan sak som de måste lära sig att sköta själva. Katten behöver få en chans att säga till hunden rejält, men det kan bli svårt om eran är för snäll.
Ett annat tips om "Nej" inte fungerar och hunden jagar trotts att den är välmotionerad och även har fått jobba med huvudet sätter efter katten är att använda en vattenflaska och ge hunden en vältajmad dusch samtidigt som ni säger nej. Om ni gör detta så måste ni se till att ni kan skvätta vatten på hunden så fort den drar iväg. Att göra det när den har jagat runt ett tag ger sämre effekt, för den vet inte riktigt vad ni säger "nej" till, och det är inte rättvist mot hunden. :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se