Bärsele för valp/liten hund (tips)
Råkade på en väldigt billigt på eBay och då jag sett folk fråga efter det förut tänkte jag jag skulle tipsa. Finns säkert flera där.
Brukade se en kille förut som cyklade med en mops i en sådan. Såg ut att gå hur bra som helst och jycken bara hängde där helt avslappnad och tittade sig omkring. Tycker det verkar rätt behändigt i alla möjliga sitationer där hunden inte kan gå själv, om man har en tillräckligt liten jycke alltså. Smartare än väska och man får ju händerna fria.
Nja nog smaksak men jag skulle aldrig sätta en hund/valp i sån sele :)
Men som sagt eget tycke och smak.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför det?
#2 Anser inte att det är lämpligt och att man inte ska bära runt hundar i bärselar.
Finns bättre sätt för mig att lösa det på. men som sagt bara min åsikt, sedan hur andra gör är det upp till dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför ta med en hund i en miljö där den inte kan gå själv? Det är ingen bebis, det är en hund som har fyra ben och gillar att använda dom…
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Öh, därför att man kanske passerar olämpliga platser på väg någonstans inte har möjlighet att lämna den hemma eller att man vill ta med hunden på cykeln. T.ex. man passerar T-centralen med rulltrappor i rusningstid. Eller man kanske helt enkelt vill gå längre än en liten valp orkar, kanske t.o.m. har en vuxen hund som behöver det. Är det fel då att låta valpen följa med? Vad ska man göra annars eftersom man inte bör lämna den ensam heller?
Jag har själv aldrig haft någon bäranordning, väska eller bur, men kan ändå se att behovet finns. Nog har jag burit valpar.
#3 Jo, jag förstod ju det, men jag är nyfiken på varför. Vad gör det olämpligt och vad är i så fall bättre? Inte en tät väska väl?
Cykelkorg har jag däremot haft. Men bara till en daghund. Hon vägde 5 kg och var 15 år. Men hon kanske borde ha sprungit bredvid eller också hade det varit bäst att stanna hemma.🤔
Nej - ska man ha en bärväska, så ska valpen kunna sitta normalt och inte hänga som en bebis, för det måste vara oerhört obekvämt för hunden. Jag har en bärväska (modell som på bilden - lånad bild), men tycker att en sjal fungerar bättre då jag ser själv bättre vart jag sätter fötterna och valpen ligger bara i den när hon är trött och när vi går längre. kroppen ligger då i sjalen och framtassar och huvud på min arm (sjalen hänger diagonalt över mig).
Att man vill ha en har jag förståelse för, då jag själv har med min 13 veckors valp i skogen längre turer - men då får hon sova/vila en hel del av vägen.
#5 Kan man inte bara ta upp hunden i famnen när man passerar T-centralen med rulltrappor i rusningstid? Kan man inte anpassa promenaden till vad hunden orkar? Detta är bara min åsikt om dessa bärselar :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Jovisst. Fast just nu kan t.ex. jag inte det för jag har en arm i paket. En del kan ha problem med det för jämnan. Dessutom är väl det lika onaturlig ställning det, ganska lika om man tänker efter. Och att bära en valp så på en längre promenad är ganska jobbigt. När jag var ung gjorde jag det. Nu är jag nog inte lika benägen.
Men nu postade jag detta därför att jag kom ihåg att folk frågat efter bäranordningar och jag ville hjälpa till och inte för att jag tänker skaffa en själv eller vill ha råd om den. Det borde väl framgå av inlägget.
Jag hade aldrig skaffat en sån bärsele av samma anledning som #7 däremot har jag ofta min numera rätt stora valp (snart 7 månader) i en bärväska av "sportbagsmodell" när vi t.ex. åker buss, cyklar eller ska gå längre än vad han pga åldern orkar.
Han kan både stå och ligga i den och är perfekt att ha med sig då vi är hemma hos någon, då går han och lägger sig och sover i den när han vill vara ifred en stund, hemma ligger han ofta och gnager på ett ben där inne.
https://www.instagram.com/aros_yoda/

Det är inte alls dumt att lära hunden hänga i sele. Många av exempelvis tullens mindre tjänstehundar är vana vid det för att kunna hanteras när man behöver klättra, på fartyg exempelvis. Att lära hunden att hänga på i väska kan vara en jäkla fördel om man exempelvis är ute och vandrar och hunden behöver lyftas över svårare partier, eller i värsta fall, om de gör sig illa och behöver fraktas tillbaks.
Min syster har precis köpt en liknande till sin hund. Hon åker tåg flera gånger i veckan och går genom folktäta platser på väg det hon ska, det har hänt att folk trampar på hunden, och det är omöjligt att ha med sig väskor/kassar mm och samtidigt bära hunden. Kan ni försöka se lite utanför er egen vardag och tänka att det kan finnas ett behov för vissa trots att det inte finns det för just er? Även anledningen att man har andra mer kroppsliga funktionsvariationer (exempel svaghet/fysisk skada) kan ju avhjälpas med detta. Sen hoppas jag att man intr bär runt sin hund hela tiden, men det är nog inte syftet heller.
"På natten är alla katter svarta"

Jag hade en gammal ryggsäck till valpen när jag tog långa promenader med den äldre hunden. Den var inte avsedd för att bära en hund i på magen så jag hade gärna haft en enkel bärsele den korta tid som det behövdes. För mig skulle inte en väska fungera då jag inte kan bära i en hand.
>>>Malum domesticum<<<