Var rastar du hunden
Anser ni att det är okej att rasta hunden i t.ex. bostadsområden eller där det rör sig många människor? Att låta hunden pinka på stolpar, staket, soptunnor, bänkar osv. Är det något du låter din hund göra eller är det strikt "naturmaterial" som gäller?
★
Bor man i stan har man kanske inte mycket till val?
Kissa på bänkar osv som vi människor ska sitta på och röra vid är inte OK tycker jag.
Stolpar däremot bryr jag mig inte.
Jag bor dock på landet så rastar i skogen eller nere i byn.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger samma som Frida (#1 alltså, inte mig själv…), inte där folk sitter osv men annars självklart. Inte mycket till val när man bor mitt i smeten.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag bor mitt i stan. Låter hundarna kissa på lyktstolpar. Självklart inte där folk sitter, som parkbänkar, och inte heller på folks hus eller staket.
Låter hunden kissa på elskåp och stolpar, i viss mån murar och soptunnor, det beror på lite. Staket och bänkar tycker jag inte är ok. Bor förvisso nära till skog, men blir ju mer att man går i samhället nu när det är mörkare.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Haha på tal om elskåp. När jag var yngre, typ 4-5 år, sa alltid mina farföräldrar till mig att aldrig låta hunden kissa på elskåp. Anledningen till detta var att hunden kunde få en elstöt, då vatten leder el… Så akta er för elskåp 😎
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har tikar som inte revirmarkerar… men stadshundar som de är så kissar de tyvärr direkt på marken om de är nödiga och det kan jag inte hindra dom från att göra när de väl har börjat.
Jag bor mitt i stan så jag låter min hund kissa nästan var som helst. Dock inte på bänkar, statyer, husväggar och platser där barn brukar leka, typ lekplatser.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi bor i ett lägenhetsområde med närhet till skogsområden. Låter inte hundarna kissa på folks staket/häckar/ brevlådor och liknande. Det är ca 20-30 meter till närmsta skogsdunge. Hundarna brukar hålla sig dit, men det händer att någon av dom kissar på någon buske (som inte är på någons tomt) på vägen dit. Det måste givetvis vara svårare om man bor i stan, men där händer det väl säkert att människor också pinkar på husväggar osv…
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Lyktstolpar får de kissa på, men annat försöker jag undvika. Jag har två markerande hanar som har superpejl på var andra kissar och vill markera över. Blir rätt äcklad när jag märker var andra låter hundarna kissa. T.ex. genom dagsisstaket, på bilar, cyklar, husväggar, privata häckar, brevlådor, träbänkar, altanhörn… Och det i ett område där det aldrig är mer än 3 m till närmaste gräsplätt…
Jag låter honom kissa på lykstoplar, murar, elskåp, buskar/häckar etc. Dock ej staket, hus, soptunnor osv.
Fick panikkissa honom mot en "betonggris" i Stockholm när vi åkte tåg. Det brukar jag också starkt undvika, eftersom att de ofta lyfts bort över vintern. Undviker sånt som ska flyttas.
Jag försöker se till att min hund inte kissar på andra människors grejor eller saker som människor kan behöva hantera. Hon får inte heller kissa på andra människors planterade buskar eller annan växtlighet som kan skadas.
Säger som många andra: Låter inte mina hundar kissa på privatpersoners egendomar så som soptunnor, brevlådor, staket och annat dom har vid sin tomtgräns. Men på stolpar, buskar och häckar ser jag inte något hinder att dom inte skulle få göra det. Går mest i skogsområden med mina, men händer att vi går lite här i samhället också innan vi kommer in i skogen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Inte hus och soptunnor. Staket beror lite på hur de ser ut. Staket runt stor anläggning - ja. Staket runt liten villa - nej. Staket runt liten villa överväxt av häck - ja. Stolpar och elskåp är fritt fram men givetvis inte bänkar.
Har en tik, så som tur är kissar hon oftast på en grästuva, ibland kissar hon dock mot typ lyktstolpar/stolparna som håller upp vägräcken (hon lyfter alltid på benet när hon kissar ändå). Dock är hon liten så hon kissar bara på gräset nedanför stolparna.
Tycker att man ska låta hunden kissa där den vill så länge man har respekt för omgivningen, till exempel låter jag inte min vovve kissa när vi är på kyrkogården. Tycker inte heller det är okej att låta hunden kissa på något som människor hanterar, som soptunnor, bänkar och liknande. Häckar som växer vid tomtgräns tycker jag det är okej för hunden att kissa på, dock inte staket.