Vittringsapportering
Nu när det är så mörkt och ruskigt ute tänkte jag göra ett nytt försök med att lära in vittringsapporteringen. Har gjort flera försök att börja för det är ju egentligen ett väldigt roligt moment, men vi kommer ingen vart!
Hon brukar inte ha några som helst problem med att varva mellan lugna moment och tempo-moment och brukar inte heller ha några problem med att "sätta på" näsan. Här fungerar det dock inte alls!
Vi har testat med flera olika föremål (inte bara de klassiska pinnarna, de tänkte jag att hon kanske kopplade med spårapporterna) och både med att lägga de i hög och lägga ut dem med mellan rum. Vi börjar alltid med att bara det doftmarkerade föremålet och utökar sedan med fler och fler neutrala. Men hon kopplar verkligen inte alls! Och är det någon gång hon fattar att hon ska använda näsan så blir så exalterad att det slutar med att hon bara kastar sig på magen bland föremålen så att de flyger iväg. Det är det ända momenten som vi någonsin tränat där hon kan blir så ivrig att hon faktiskt gnäller.
Tänkte att då får jag väl göra få repetitioner så att hon inte hinner gå upp i varv. Men om vi säger att jag tränar varannan dag så fattar hon direkt vad som är på gång och det tar inte alls lång tid för henne att bli knäppis. Ska vi bara träna 5 minuter en gång i veckan så kommer vi liksom inte komma någon var alls.
Är det någon som har några tips? Hur gjorde ni?

// Nadja
Har fått ett tips att första övningen är att lägga godis runt o emellan pinnarna så hunden lär.sig att koppla på näsan. Sen så kör man vidare
#1 Det ska jag testa, tack! Vi kör en hel del godissök så där borde hon veta att man ska sätta på nosen.
// Nadja