Glukosamin?
Ibland verkar Frodo lite stel i lederna, inget allvarligt men ändå. Han har höftledsdysplasi, men det är inget som man märkt mycket av genom åren. Han är idag en pigg, glad & aktiv mellanpudel på 9 år, men jag funderar ändå på att ge honom något tillskott för att smörja lederna. Någon som har erfarenhet av glukosamin eller något annat som kan vara bra?

ThereseW
Det är ju bra för människor men hur ska man dosera till hund?
Jag är lite osäker på det själv, och letar mer information..
jag hade nyligen en pyrennerhunds tik på 8 år som jag prövade detta på. hon svarade bra på det. hon blev piggare & orkade mer. men sedan fick hon livmoderinflammation som var full med cancer tumörer & en cancer drabbad mjälte. så hon fick avsluta sina dagar i december. men hon hade sin cancer innan hon provade glukosaminet.
Vi har gett våran schäfer glukosamin i några månader nu, och han har blivit bättre i lederna. Han är 12 år gammal och har ett medfött fel i ena framknät som gör att han får ont om han rör sig för mycket och pga detta har han blivit stel. Men efter att han fått glukosamin så har han blivit bättre så det kan jag varmt rekommendera. =)

Låter som om flera har testat och fått bra resultat av det i alla fall. Det är sådant som är betryggande att veta när man själv står och behöver det till någon av pälsarna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vi ger alla hundarna glukosamin. Raksha har höftledsfel, Loumi är gammal och stel och de andra får förebyggande då de jobbar rätt hårt och skaderisken ökar (arbetand ehuskies, även om det bara är på hobbynivå).
Loumi haltade av och till under flera veckor innan vi började med det, och har inte haltat sedan dess.
Vi köper Emins för häst, billigt och bra. Vi ger en redig nypa, ca 1-3 krm till middagen varje dag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad tråkigt att hon inte finns hos dig längre. Tack för din synpunkt iallafall.

Gimli skulle antagligen inte funka om han inte fick sitt glucosamin varje dag!
I somras opererades han för en medfödd deffekt i ena arbmågsleden. Hans led var skrämmande sliten (felbelastning efter benbrott) & vetten sa att den var värre än på en 10 årig hund. Gimli var då inte ens 1,5 år & jag fick beskedet att jag skulle vara glad om han får bli 5 år, att han aldrig kommer klara mer än en prom på 30 min, alltid kommer att halta osv…
Idag klarar gimli 50 min promenad bara man tänker sig för var man går & att han värms upp ordentligt. Vi går aldrig några längre sträckor på asfalt & minst 15 min i högt gräs, mossa eller ljung dagligen. Han får 750 mg glucosamin (cosequin) dagligen (väger 21 kg), har simmat någorlunda regelbundet hos en sjukgymnast sen i somras. Masseras dagligen.
Tycker klart att man ska testa att ge glucosamin om hunden uppvisar stelhet! Resultaten vi har sett (i komb. m rätt träning) har varit fantastiska!
Härligt, tack så mycket för ditt svar!