HJÄLP! Valp hård i magen
Hejsan! Jag har en snart 10 veckors valp som har bott hos mig i snart 2 veckor. Han är vom og hundmats valpfoder. Ändå sen han kom har han varit väldigt hård i magen. Han dricker inte jättemycket men en helt okej mängd. Han äter princip alltid upp maten och är väldigt matglad generellt sett. Har fått tipset att lägga matolja på maten och har gjort det i ca 1 vecka men märker knappt någon skillnad alls. I och med att han är hård i magen tycker han att det är obehagligt att bajsa vilket gör att han blir väldigt orolig innan han ska göra det och därmed hamnar det ofta inomhus (han kissar ute så jag vet att han känner sig trygg där). Vill också påpeka att det aldrig har varit stopp utan han har alltid kunnat bajsa, men det är väldigt hårt. Har rådfrågat veterinär och fick bara tipset att byta foder, vilket jag självklart gör om det inte blir bättre.
Men nu undrar jag om ni har något tips för att få han "normal" i magen? Något man kan lägga till i fodret eller liknande? Vill verkligen få ett slut på detta nu, tycker synd om han om han upplever att det är obehagligt att bajsa och det försvårar dessutom rumsrenhets träningen.
Tacksam för svar! 🙂
Äter han samma foder som hos uppfödaren?
Tyvärr verkar det som att väldigt många blir för hårda i magen av just VoH 's produkter. Och det i sin tur verkar vara ett tecken på för mycket kalcium i form av ben i fodret. Det du kan göra är att blanda i vatten i maten och/eller byta ut en del till rent kött. Alt. Prova med annat färskfoder.
#1 Ja det gör han
#2 Ja jag har ju tyvärr läst en del om det. Vatten har vi testat men utan något resultat det heller. Om vi nu byter, hur går bytet av fodret till? Hur långsam är processen att gå över på ett annat foder? Vi har funderat på att byta över till MUSH, eller att ge 50% Vom och 50% MUSH. Finns det ingen risk att han blir värre i magen av foderbyte?
Foderbyte sker långsamt. 25% nytt/75% gamla fodret en vecka, 50/50 veckan därpå och sen en vecka med 75%/25%. Innan man helt går över till det nya.
Nej, det tror jag inte. Det brukar inte vara några problem att växla mellan olika färskfoder/Barf. Det är ju inte som med torrfoder, där de flesta reagerar på foderbyten.
#4 Tack så mycket!
#5 Okej va bra, tror att vi testar med MUSH då…
Någon annan som har något tips?
Fiberhusk - blanda antingen fiberhusk med vatten så det får svälla till en gele och blanda i maten.
#7 Blir den inte hårdare i magen av mer fibrer?
Jag föreslår också foder byte. Bra att du ger olja och vatten. Du har fått bra tips såhär långt. Men välj noga och testa, gör inte allt på en gång. Då kan det bli värre istället. Följ vettens råd heldre än det du hör på forum! Lycka till med valppis :)
#8 - Nej, fibrer ger inte mer hård mage och fiberhusk fungerar åt båda hållen. Man brukar säga att blanda i fiberhusk som det är i färskfoder med lite extra vatten om hunden är lös i magen. Om hunden är hård i magen så låt fiberhusk svälla i vatten och blanda i gelen i fodret.
Fiberhusk hjälper tarmen att normalisera avföringen åt båda hållen 🙂 Jag äter det själv med jämna mellanrum då jag har tarmfickor och inte får bli "för hård i magen" då jag i så fall får väldigt ont.
Ta 1 tsk och låt svälla i 1-2 dl vatten (kommer inte ihåg exakt) och spara i kylskåpet - det håller sig i 1-2 dagar.
#7 Tack för tipset, får se om vi testar det 🙂
#9 Ja det har jag fått! Vad menar du med att "gör inte allt på en gång"? Haha ursäkta om jag är trög! Ja får väl göra det, tack så mycket! 🙂

När vår tjej va valp va hon också hård i magen av voh. Vi valde ett bra torrfoder och blandade ut delar av givan med det. Funkade kanon och hon blev mycket bättre. Nu som vuxen har hon inte problem med att vara hård i magen och äter enbart voh. Fördelen med att vänja in på lite torrisar är att om ni ger er iväg på semester eller liknande är det ofantligt skönt att kunna ge torrisar en kort tid och slippa släpa frysväskor med hundmat.