Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3294 ggr
batmanthebun
0

Skaffa Hund

Hej! Jag är 16 år gammal och skulle vilja skaffa min första hund (mina föräldrar är helt med på det förstås). Just nu så bor jag i ett enkelrum på elevhem som är hundtillåtet. Så den kommer att vara med mig mestadels (den kommer att åka hem med mig på lov). Själva rummet är inte så stort, men det finns möjlighet till både hundhus om man vill att hunden ska kunna springa lite mer under lektion än vad den kan i rummet. 

Tiden jag kan spendera med den är cirka 2-4 timmar om dagen med motion och sedan några timmar lydnad/agility/etc. Jag vill även nämna att även om jag själv inte haft hund är jag hundvan, då jag rastat, varit hundvakt och tränat folks hundar. 

Frågan jag har nu är vilken ras skulle passa mig? Jag vill ha en relativt aktiv mellanstor hund som gärna är allergivänlig då min mamma är smått allergisk. Jag kommer att vilja ta hunden på långa promenader i skogen och gärna träna agility.7

Vill gärna ha en väldigt sällskaplig hund (Inte super klängig, men som gärna följer med en dit man går), skulle gärna även ha en hund som man kan få relativt enkelt att gå utan koppel, så ingen hund som känner doften av något eller får för sig att sticka.

Dem raserna som jag alltid älskat är bland annat labradoodle, australian shepard, Breton men är öppen för förslag

thea_thea
2

Har du tittat på stor-/mellanpudel?

sasha_setter
2

Kromfohrländer! Underbar, och passar utmärkt på din beskrivning! Dock är den inte en arbetande brukshund i samma utsträckning som de du själv kar kollat på och i vissa fall en bit mindre, men ack så ljuvlig!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

LookHanna
2

Hade också tänkt o tipsa om en kromfohrländer! Jag själv är uppvuxen me en dvärgschnauzer.

• Stanna upp och känn efter vad du vill, våga ta risker -
    Hörselskadad, kan säga va några gånger
Changrila
5

I ditt läge skulle jag titta efter en vettig omplacering, då kan ni ha den på prov och se att din mamma inte får en allergisk reaktion av den. För tyvärr, det finns inga allergivänliga hundraser och det är dessutom så knepigt att även om du tål en hund av en ras så behöver du inte tåla andra hundar ur samma ras, eller ens syskon till den osv. Dessutom är valpar mer allergiframkallande än vuxna. Tittar ni på en vuxen omplacarering så behöver ni inte heller tänka så jättemycket på ras utan gå mer på individ.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

batmanthebun
0

#4 Funderat på en omplacering.  Min mamma är inte så allergisk, hon reagerar lite om en hund är i hennes sovrum under en lång period (cirka några veckor). Så vi har kunnat haft hemma hundar i en mängd olika raser (western, husky, dalmatin, boxer, pitbull och en drös av olika retrivrar och vallhundar) och hon börjar endast reagera om dem är inne i hennes sovrum, då hon naturligtvis spenderar mycket tid där.

Moofy
1

En valp får du inte lämna ensam på flera månader, så med allt jobb en valp kräver låter det klokt att du funderar på en omplacering. Andra saker att tänka på: Vad gör ni med hunden när du börjar jobba? Flyttar hemifrån osv? Vem tar hand om kostnaderna?

batmanthebun
0

Jag kommer att studera i minst 7-8 år till och bor redan hälften hemifrån. När jag väl flyttar hemifrån helt så kommer hunden följa med mig  (om det inte visar sig att jag inte kan ha den under en vis tid, så  har jag en släkting som bor nära och gärna vill hjälpa till). Vet dock inte hur det kommer bli när jag väl flyttar hemifrån (vilket är om cirka 3 kanske 4 år. Men mina föräldrar/släkt är med på att hjälpa om en olycka skulle ske som jag inte har råd med att betala. Men som sagt så är det omöjligt för någon att veta hur deras liv kommer att se ut om 5+ år, fast jag kommer att se till hundens behöv blir uppnått och den får det bästa liv den kan få

batmanthebun
0

putt

CayKantos
0

Hade lite samma problem som dig för några år sedan, bodde också typ hemifrån, alltså på skolan. Jag valde att vänta till jag fått egen lägenhet, allts RIGTIGT flyttat hemifrån som du säger och även få ett jobb och bli lite stabil. 

Det finns flera saker att tänka på med flytning, mm, än man skulle tro. Det är ju inte bara lägenheten pengarna måste gå till heller, men möbler, mat, kläder, elektricitet, mm.

Känner dock folk som inte väntade och det har gått lite sådär 50/50, några har haft tur och hittat lägenhet + jobb utan stora problem medan andra har haft problem med att hitta jobb och då lägenheter + det var ett ansvar dom kanske inte helt var klara att ta, även dom själva var stensäkra på det. Det finns risker, och personligen hade jag inte tagit den risken då det i slutändan bara kommer drabba hunden och stressa upp en själv. ;)

Men allt detta är bara min vision. Har väntat ett tag och ska nu äntligen till att flytta hemifrån och få koll på allting :D Börjar att bli "stabil" och en liten valp är nog inte långt borta, värt all väntandet 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

batmanthebun
0

#9 Jo, tänkte inte skaffa en hund precis nu, vill bara veta vilka olika möjligheter jag har. Är ju en bra idée att veta på ungefär vilken sorts hund som skulle passa mig. Men blir förmodligen ingen hund förren jag flyttat hemifrån helt och hållet. Tills dess får jag nog sno kusinens  (en extremt söt husky/jämthund blandis) och andras hundar och skaffa på mer erfarenhet på bältet så att säga

claravincent
0

Lagotto (som jag har) låter perfekt för dig! Mellanstor, ganska aktiv, allergivänlig (vi tål honom och är allergiska egentligen). :)

CayKantos
0

Då säger jag som #2 Sasha_Setter, en Kromis låter bra för dig ;) Det är en hund jag själv kommer att skaffa snart förhoppningsvis!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Wellcraft
0

Kan rekommendera min egen ras, lagotto.
En mycket aktiv men trevlig hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund