Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1343 ggr
mabrigawilly
0

Träffa folk?-valp

Hej! På onsdag hämtar jag hem min valp! Hon var 8 veckor nu i lördags. Min fråga är då hur länge ska man vänta med att ta med/ "visa upp" valpen? Jag tänkte att hon får följa med till djurbutiken (liten butik utan andra djur och 1-2 personal) på fredag, på lördag så kommer min pappa och syster och hälsar på henne, och på söndag så är det skärgårdsmarknad och tänkte då ta med henne dit. Vi kommer isf sitta där en liten stund och titta på folk som går förbi, ingen ska hälsa på henne. Undrar då om detta är för mycket för en 8-9 veckors valp? Jag kommer inte tvinga henne till något, men för mig är det viktigt att få en hund som klarar av olika miljöer/människor, och vill då börja tidigt, men eftersom det är min första valp vet jag inte hur tidigt?

HildaSvensson
2

Personligen tycker jag att det låter bra, men jag är ingen expert! Uppfödare till min valp sa till min familj att min valp ska träffa nytt folk redan från början för att inte få en osocial valp. Så länge man märker att valpen är trygg, äter, dricker och känns hemma hos dig ser jag ingen anledning till att inte ta med valpen till nya ställen. Jag har själv gjort det med min valp och det har gått jättebra, han älskar nytt folk och nya platser! Lycka till med valpen!

[marianova]
2

Jag hade min valp hemma en vecka utan besök och flängande överallt, just för att hon skulle känna sig helt trygg med mig o sambon. Att hon ska känna att vi hennes flock. Sen efter en vecka så tog jag med henne till släkt o vänner och folk kom till oss. Men som sagt det är nog olika hur alla gör med sin valp den första tiden. :) Lycka till med valpen! :)

mabrigawilly
0

Tack! Jag tror jag kommer att veta mer när jag får hem henne, och får se hur hon beter sig här hemma. Jag vill bara att allt ska gå "rätt" till!

Oliviahack
2

Jag var med min valp från det att hon var 2 dagar gammal så hon kände ju igen mig och visste vem jag var när hon väl var hemma hos mig. Jag hade inte möjlighet att ta ledigt så hon fick vara hos en bekant mycket i början. Hon lärde sig att vara med många olika hundar, stora som små. Idag är hon super duktig på att läsa av och agera. Hon är en trygg hund som hänger med på allt. Nu är hon i en spökperiod men annars är hon inte rädd av sig. Så jag röstar på att det är bra att börja tidigt och inte vänta för länge. Är det läskigt ute så är det (oftast) dig den tyr sig till.

CayKantos
1

Tycker du borde se och känna på din valp hur snabbt den känner dig hemma och trygg vid er och det nya hemmet. Det är väldigt bra för en valp att redan ha IAF ett litet band med mätte/husse när den möter nya folk och ser nya platser då du blir dens trygga punkt. Annars, beroende på individ, kan valpen lätt bli stressad och/eller otrygg i situationerna, som kan iofs påverka "miljöträningen"

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Changrila
2

För egen del hade jag nog skippat marknaden. Känns som om det lätt kan bli stressande för en valp som inte hunnit landa i nya hemmet än. Dessutom kan det vara väldigt(!) bökigt att ha en sprattlig liten valp att fokusera på samtidigt som femtusen människor anser sig ha rätt att klappa valpen. Min valp åkte jag inte iväg med på nya saker varje dag i början, jag märkte att hon lättare blev övertrött och fick svårt att slappna av då. Första två veckorna försökte jag bara få till någon typ av rutin för vardagen, men en av dagarna åkte jag till djuraffär, för det ösregnade ute och jag ville att hon skulle få göra något som kunde trötta ut henne lite ändå. Hon är nu snart 5 månader och har absolut inga som helst problem med nya miljöer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

mabrigawilly
0

#6 Det är ingen riktig "marknad", utan man kommer lätt undan folk om man vill. Jag har inte riktigt bestämt mig om hon får följa med eller inte än. Det viktigaste är djurbutiken. Jag känner de som jobbar där väldigt väl, jag rastar deras hundar och handlar där minst en gång i veckan. Dom har även hjälpt mig så att jag blev med valp! Lilla Kerstin (valpen) får följa med, så ska hon få allt hon pekar på ;)

[Forest]
3

Jag skulle vänta med prensentera valpen själva vänta vi till våran var 12 v, skulle inte gå in dit andra hundar vart då valpen inte är klar vacc.

Katti
5

Jag tycker absolut att valpen ska hinna lära sig var hemma är innan ni drar iväg hemifrån. Hemmet och korta turer därifrån de första veckorna tycker jag är en bra tumregel. Även om valpen är trygg så är flytten från mamma och syskon en oerhörd påfrestning för en så ung individ. Någon enstaka tur, som till zooaffären, möjligen men inte mer tycker jag. Bättre då att ni tar emot enstaka besökare i ert hem under mer kontrollerade former.

Även om du tänker att människor inte ska få hälsa på din valp när ni är ute så kommer du bli förvånad över hur många som anser sig ha rätt att bara gå fram och klappa, liksom att heja på sina barn att klappa valpen…

Jag lovar att hur valpen blir mot människor  inte hänger på att ni gör så mycket som möjligt så fort som möjligt!