Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 859 ggr
IngridSvensson
0

Hjälp med färskfoder!

Nu är det såhär att min hund har ätit voh sen han var valp. Men, vi har kommit fram till att han tål inte allt för fet mat. Han blir dålig av det. Så nu har vi bytt till bravo färskfoder utan spannmål. Han har ätit det i 2 månader. Men problemet är att han skiter något kopiöst av det!! 4 gånger om dagen och bajset är inte hårt en ända gång så länge han har gått på detta foder. Misstänker att det är potatisen som han inte kan ta upp så bra. Nu kollar jag in mush vaisto. Nöt, kalkon, lax innehåller minst fett av sorterna. Det är lite dyrare foder men inte mycket dyrare än bravo. Men.. Till frågan.. Är voh fetare än mush? Kan mush vara ett bättre utfodringsalternativ för oss? Han har grymt låg ämnesomsättning också, men han är som mest aktiv nu på vintern. Han rör sig mycket varje dag, då vi har inhägnad gård och han springer lös varje dag. Så det är mest magen som inte tål för mycket fett.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Changrila
0

På vilket sätt mår han dåligt av fett? Har du bara provat feta torrfoder, ge det en chans med färskfoder, för det är stor skillnad på hur hundarna reagerar på innehållet i torrfoder jämfört med färskfoder, även i de fall då ingredienserna är de samma. Men ja, mush är bra mat, har du råd så ge det. Du kan ju också blanda olika sorter hur som helst (så länge du vet att hunden fungerar bra på dem var och en för sig). Då kan du varva foder med ett innehåll du gillar med foder som är lite billigare och kanske inte har lika trevligt innehåll.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

IngridSvensson
0

Jo han åt torrfoder 8 veckors valp tills han var 4 månader. Sket 9 gånger om dagen och var allmänt kass i magen, så torrfoder vill jag inte börja med igen. Han spyr och får diarré om maten är för fet. Men är mush magrare än voh? För på mush sida står det råfett 15% och på voh sida står det fett 16% (på en sort jag kollat på) men en del säger att voh är fetare än vad som står på innehållsförteckningen, för det var något med torrgrejsinojset. Men jag har ingen aning.. #1

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Ambrose
0

Har du kollat på Nordic?

Det finns bland annat en Nordic Light med 9% fett, men den innehåller potatisfibrer.
Sedan har de en Nordic Kyckling. Den verkar finnas som både spannmålsfri, med ben och "bas". Den är väldigt ny och jag kan inte hitta en riktig innehållsförteckning än, men fetthalten ligger någonstans mellan 7,4-9%.

Jag misstänker att kycklingbaserade färskfoder generellt innehåller mindre fett, och kanske dessutom är snällare för magen? Om du vill, så kan du ju dessutom dryga ut ett sådant foder med annat rått kött som du skaffar separat. Så leta vidare och se om du hittar något mer som är kycklingbaserat? :)

http://www.nordichundfoder.com/index.htm

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

IngridSvensson
0

Jo han fick Nordic ett tag faktiskt! Okej det lät intressant. Potatis bajsar han så mycket av, men den med kyckling lät bra! :) Ska kolla när jag åker till stan. Har 10 mil närmsta ställe att köpa alla sorters foder. #3

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor