Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1168 ggr
RosaMoln
0

Era bästa tips på lugna aktiviteter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska vi äntligen börja sätta igång vår engelska springer spaniel efter ca två månader med hälta. Han är väldigt explosiv i all träning just nu men förhoppningen ligger i att han om en månad ska kunna springa lös igen ^^, Vad är ert bästa tips på lugna aktiviteter? Kan vara skönt att gå in här och se vad ni gör när min fantasi tryter :D

ipopuma
0

Nosövningar? Som tex nosework och spår.

RosaMoln
0

#1 Nosework har vi aldrig provat. Vad går det ut på? :D Spåra ÄLSKAR han att göra men veterinären vill att vi väntar lite med det, däremot kör vi lite godis sök på gräsmattan ^^, Kanske ska tillägga att han är 8 månader :)

panini
1

Trick-träning 👍

RosaMoln
0

#3 Tack! Det är faktiskt något vi inte gjort så mycket :D

panini
0

Här finns jättemycket bra tips på tricks om man som jag är dålig på att komma på egna; http://hundar.ifokus.se/discussions/522c7e7dce12c463fc000440-vilka-tricks-kan-din-hund 👍

ipopuma
0

De ska markera olika dofter. Sök på det :-D

RosaMoln
1

#5 Tack, ska kika på den sen :D #6 Låter spännande, får googla lite sen ;)

Lon@
0

Dum fråga men varför får han inte spåra? I och för sig så har de delvis en annan kroppshållning/belastning men det är ju inte jobbigare än att gå?
Man kan spåra på helt slätt underlag som gräs, grus och asfalt. Det är dock svårare med hårda spår så om han är nybörjare - han är ju så ung - så gör det väldigt lätt i början.

En annan grej ni kan träna på är apportering.
Han behöver givetvis inte springa och hämta föremålet utan han kan sitta still och så kan du räcka honom det.
Om han inte kan apportering än så har ni ett bra projekt att jobba med, om han kan apportera vanliga föremål så träna med svårare grejer; metall, tunga/små/rörliga föremål, ägg (börja med ett kokt!).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

RosaMoln
1

#8 Han har precis börjat gå promenader igen. Så det är för att starten inte ska bli för hård. Han har alltså endast fått gå utanför husknuten de senaste 2-3 veckorna pga olika omständigheter :) Men lite lättare hårda spår ska vi se om vi kan prova på, ett godis spår borde ju funka för nybörjare? :) Apportering är svårt nu, går hyfsat inne men ute blir han sjövild, haha :P Vi håller på att införa nya material i träningen samt få ett bättre grepp :D Tack för tipsen!

lisa90
0

Du kan ha plastmuggar/burkar som du ställer upp och ner, sen gömmer du godis under en av dem. Sen ska han nosa efter rätt burk :) Jag har lärt mina hundar markera en tepåse, så jag brukar gömma den också får de godis när de hittar den. 

Sen passivitetsträning. Vet inte hur kallt ni har det, men att bara åka in till stan och sitta på en parkbänk och titta på folk en halvtimme kan vara jobbigt för en ung hund. Eller åk en liten sväng till djuraffären och låt honom gå runt där och nosa och titta, om ni inte tror han blir för ivrig såklart :)

lisa90
1

Kom på att ni kan ju också öva på att åka buss om ni inte gjort det än. Kan också vara jobbigt för en ovan hund :)

RosaMoln
0

#10 Tack för tipsen! Godias hittar han under muggar men det var smart att byta ut mot något och sen ge godis! :D Vi har -4 så lite fär kallt för att sitta ute men har för mig att hundar är välkomna in i ett av våra köpcentrum :) Kul att du nämnde åka buss, vi gjorde det igår :D Var väldigt lugnt och skönt här hemma under kvällen ;) I djuraffären är han hyfsat lugn så det ska nog också gå att dra med honom på en tur ^^,