Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2532 ggr
Selisto
0

Behöver hjälp..

Jag har en chihuahua/papillon-mix, han är två år och även om han alltid har varit duktig tidigare så har han nu börjat bajsa inne.. Det hela började när jag var borta tre timmar för fyra dagar sedan, då hade han bajsat inne när jag kom hem.. Efter detta så vill han inte bajsa ute som han gjort förut, gör han det så är det bara lite grann så han ändå gör det inne sedan.. Han gör det på dagen om han går runt på golvet och jag inte kan se.. Hur kan jag få bort detta?

Ambrose
2

Rent generellt så känns det som att du kanske borde kontakta en veterinär, om det nu är så att han aldrig har haft dessa problemen tidigare. Att en 2 år gammal hund helt plötsligt börjar bajsa inne känns inte riktigt normalt. Det kan vara något annat som egentligen är problemet, och bajsandet bara är symptom.

Sedan undrar jag ju lite om han har klarat av att vara ensam 3 timmar tidigare?(brukar de flesta 2åringar klara).

Förutom det så rekommenderar jag dig att sanera hemmet, så att det verkligen inte luktar toalett där, och börja om med rumsrenhetsträningen. Håll koll på honom hela tiden, minsta tecken på att han ska skita, plocka upp honom och bär ut honom. Vänta tills han gör det ute. Beröm och gå in igen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Em_
2

Min första tanke är att det gör ont när han bajsar och att han därför håller sig så länge som möjligt. 

Är det något som har ändrats? Foder, mindre motion, mer stress…?

[Hästhoven]
0

När brukar han annars (vanligen) göra sina behov ute?

Lon@
0

Hur är det med analsäckarna?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

smellcaramell
0

Vår tik "protestbajsade/kissade" ibland när hon var yngre, det kan inte vara något sådant han håller på med? Vår tik kunde kissa/bajsa inne när vi åkte iväg på roliga ställen och hon inte följde med, medan hon kunde hålla sig flera timmar när vi var borta på tråkiga ställen.. Hon brukade även göra behoven inne om hon tiggde uppmärksamhet men vi inte hade tid att ge henne det just den minuten.. Vi lyckades träna bort detta genom att inte gå in förens hon kissat/bajsat ute, kunde ta timmar men gick snabbare och snabbare när hon fattade vinken. Hon blev även bestraffad när hon gjorde fel, för hon visste ju hur man gjorde rätt, och fick ligga i sin korg istället för att vara med oss i soffan/köket/ute.

Denna tik var även otroligt svår att få rumsren i början, och precis när hon började fatta försvann snön och hon hade inte en aning om att man kunde kissa/bajsa på gräset, hon hade ju aldrig sett gräs förut ;) Men nu är hon 10 år och har inte kissat inne sedan hon var kanske 5 och hade sista "protestperioden"

Maja2
2

Var helt enkelt ute tills han bajsat. Hundar som får mat vid samma tider, brukar åxå bajsa vid samma tider. Håll även stenkoll på honom inomhus, och direkt du ser tecken på att han ska bajsa, så tar du ut honom. En hund använder aldrig kissande och bajsande som protest, utan det är annat det handlar om. Om en hund plötsligt ändrar beteende, kan ett veterinärbesök vara på sin plats

Selisto
0

Han har nyss varit på check hos veterinären så han är inte sjuk eller något sådant. Han har heller inte nytt foder eller något annat utanför den vanliga rutinen. Han brukar göra sina behov på morgonen och på dagen runt tre. Han brukar kunna vara hemma själv, men han brukar få ligga i soffan (han tar sig bara ner själv, inte upp) och denna gången lyfte jag inte upp honom där innan jag åkte (första gången det hände).. Eller nu när jag tänker efter så hade vi inte lekt lika mycket som vi brukar dagarna innan det hände första gången.. Men han ironiskt nog inte gjort något inne sedan jag skrev inlägget! Jag började berömma honom jättemycket så fort han bajsade ute och nu känns det som han gör det mer normalt när vi är ute.. Jag har dock hållit stenkoll på honom så vet inte om det är att han inte haft tillfälle.. Jag har även haft mer tid att leka med honom så kanske var det han saknade? Tack för alla svar!