Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 748 ggr
nashjamie
0

Tips på motivation

Jag bor mitt i stan typ. Småskogar lite här och var, dom skogarna som finns närmst är vi i VARJE dag = både hundarna och jag har ledsnat på dom. Problemet är att jag inte har körkort eller möjlighet att åka iväg någonstans för att motionera och vi har bokstavligt talat bara asfaltsvägar vi kan gå. Jag vill inte gå på asfalt och det är dels för att jag själv får ont av att gå för mycket på hårt underlag och dels för att min ena hund får jag släpa runt på för att hon tycker det är skit tråkigt. Hur mycket jag än försöker festa till det i form av lek, godisregn helt plötsligt osv. Tror hon också får ont av det, dåliga leder och lite övervikt (gått ner 10 kg sen i augusti så hon har lite kvar). 

Ska jag gå till en stor äng - asfalt några km. Ska jag gå till en stor skog för att gå en led på minst 12 km - asfalt 5 km minst dit och sen hem igen 5 km på asfalt. Så min motivation ligger på botten att komma ut och gå och jag är ändå en människa som älskar att gå och kan gå i timmar med hundarna. Hos min pojkvän är det annat, han bor på en gård med stora hagar utanför dörren och han har bil så vi kan åka iväg och spåra/motionera så där är vi ute hela dagarna och tränar och motionerar. 

Något tips på vad vi kan göra? Någon typ av motion som faktiskt ändå kör slut på dom och är bra för en hund med halvkassa leder utan att behöva gå flera km på asfalt?

sasha_setter
0

Har samma problem, så följer!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

nashjamie
3

Okej :) Så trist bara att det känns som denna sajt har dött lite om man jämför med för 3-4 år sedan. Man får liksom inga svar längre typ 😐

hemul
0

Kan du inte ta bussen någonstans?

LinaK
2

#2 Fast du får ju kanske avvakta lite, många är ju i skolan/på jobbet denna tid 🙂 Tråkigt att du känner så.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nashjamie
2

#3 Jag har ett ställe där jag brukar åka. Men inte för att verka gnällig nu men att åka buss med två stora hundar (60-65 cm manke och 30 kg hundar) som har väldigt mycket fördomar kring sig pga raserna på bussar som alltid är fulla med hundrädda människor som klagar och gnäller över hundarna så gör jag det ytterst sällan. Man tappar lusten liksom.

nashjamie
2

#4 Jo det förstår jag, men har gjort fler trådar utan svar för några veckor sen. 🙂

LinaK
0

Vet inte vad du gör när du går i skogarna omkring där du bor, men finns ju massor med aktiveringsövningar man kan hitta på.

Gömma godis i trädstammar och på andra ställen, lägga enklare spår, hopp över stock och sten. Uppletande av favoritleksaken. Kurragömma, du gömmer dig och hundarna letar. Finns många saker man kan hitta på, endast fantasin sätter gränser.

Annars får du göra som #3 tipsar dig om, ta bussen någonstans.

LinaK
2

#6 Okej, det var tråkigt att du inte fick svar. Du får gärna putta upp dessa trådar om du känner att du vill ha ett svar. Vi i admin får försöka bättra oss med detta, vi brukar alltid försöka svara i trådar som fått 0 svar 🙂Bra att du sa något.

nashjamie
0

#7 Javisst, det är detta vi ofta sysselsätter oss med. Men samtidigt känner jag att dom inte får ordentligt med motion av detta.

LinaK
0

Då är det nog inte så mycket man kan göra med tanke på dom förutsättningarna du har. Kan du inte ändra din boendesituation så får du göra det bästa av situationen och gå både vid de asfalterade vägarna och i skogen. Så länge inte dina hundar verkar underaktiverade så borde det ju inte vara någon fara.

hemul
1

Tycker förutsättningarna låter ovanligt bra. Hur många stadsbor har skog på gångavstånd?

Vattnadal
1

Flytta hem till pojkvännen! 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lisa90
1

Simträning är annars skonsamt och bra träning. Om du har nåt hundsim i närheten, och då menar jag såklart inomhussim i en pool :) Fast det kostar ju lite…

nashjamie
1

Flytta till pojkvännen ska göras i juni. Tills dess så får jag anpassa mig efter stan lite 😂

Hundsim i närheten har vi icke. Jag längtar som en idiot tills snön kommer hit för då kan hundarna pulsa runt i snön vilket är superbra träning och då kommer inte gamlingen tycka promenaderna är tråkiga längre för snö är dödsskoj enligt henne.

Jag får variera motionen helt enkelt. Göra det bästa av situationen och gammeltanten får släpas med ändå. Vi brukar gå på gräsmattan bredvid för att göra det lite bättre och då går det rätt okej ändå. Idag blev det ingen motion utan det fick bli vilodag från det och träna med pilatesboll och klickerträning istället. 

Men som rubriken lyder då - tips på hur man blir mer motiverad att pallra sig ut och motionera vovvarna trots att vägarna är tråkiga? 😊

peafie
1

Mitt bästa tips för tråkiga vägar är podcasts. :) så fort jag går "transportsträckor" i koppel, dvs. måste förflytta mig på tråkiga vägar på väg mot skogen eller liknande så lyssnar jag på podcasts. Då märker man knappt att man går. Sen i skog och mark när hon är lös vill jag ha bättre koll så då lyssnar jag inte - men på vägen dit är det oslagbart.

Bloggen     ○    Instagram

panini
0

Brukar ni köra Dogparkour? Himla kul och bra träning för hundarna, bygger och stärker muskler, tränar bakdelskontroll och balans. Och man kan hela tiden avancera träningen, tex gå baklänges uppför en trappa och utföra flera moment efter varandra. Speciellt om man bor i stan där det brukar finnas mycket hinder!

Själv älskar jag denna videon; https://www.youtube.com/watch?v=TFxKr0Z0KSM