Labrador Retriever
Det är bestämt, jag ska "bli med hund"! Valet av ras står nu mellan Svensk Lapphund och Labrador Retriever. Det jag vill fråga er om är om du kan berätta något om hälsan på labradorerna? -Utöver HD, ED och fetma. Är det en "frisk" ras, eller är det en "sjuk" ras? Vill tillägga att jag har läst på om båda raserna, men vill ändå se vad "riktiga" personer tycker:)
Väljer du en bra uppfödare så är labbarna friska, som jag upplever det :) Sök dig till jaktlabbar, så får du väl generellt friskare hundar.
Håller med #1 men fundera också på vad du vill ha hunden till. Är det utställning du vill satsa på så är jaktlabrador ett typiskt dåligt val då de flesta utställningsdomare skyr dem som pesten 🙂 och är det jakt/ apportering / bruks / annan träning du vill satsa på så har jaktvarianten mer motivation och motor.
Förutom HD / ED så är det bra att hålla koll på ögondefekter (PRA / katarakt). Annars är det en relativt frisk ras.
Tycker inte du ska välja jaktlabrador om du bara är ute efter en frisk hund. Leta i sådana fall istället efter friska och seriösa linjer hos utställningslabradorerna. Skulle du vilja arbeta hårt med din hund och syssla med jakt (jakt eller jaktprov), då kan jaktlabbe vara lämplig, men ska hunden enbart vara för sällskap, kanske lättare aktivering och utställning, då är utställningslabrador betydligt mycket lämpligare.
Tass Josephine
Utseendemässigt så tycker jag att utställningslabbarna är vackrast. Jag kommer inte att ställa ut hunden eller använda den till jakt. Jag vill träna apportering, men jag kommer inte skjuta några ankor ;). Jag har dock också fått för mig att jakt-typen är generellt friskare..
#4 Hur mycket energi vill du lägga på apporteringsträningen?
Man behöver inte skjuta vilt om man tränar jakt, du kan starta på prov med kallvilt eller dummys.
Tass Josephine
#4 Jag kan tänka mig att lägga flera timmar i veckan på det, beroende på vad hunden vill. Jag tänker dock inte lägga all energi på det eftersom jag vill göra fler saker med hunden.
#5 ska det självklart stå