Angående Marie Sallander
Har suttit och läst lite på M Sallanders hemsida, hon är ju tydligen högt utbildad inom foderlära mm för katt och hund. Bedrivit forskning osv.
Blev förvånad när jag läste vad hon ansåg vara bäst för hund. Bla att hunden är en ren allätare och kan ta upp höga värden spannmål utan problem. Du kan alltså ge hunden ett foder med mycket spannmål utan att det för den saken skulle vara dåligt för hunden.
Gå gärna in på hennes sida http://www.sallanderconsulting.com/ och läs lite.
Jag är ju en av dom, som gärna ger så lite spannmål som möjligt, men spannmål kanske inte alls är så dåligt?
Att hundar har anpassat sig till människans kost över tid är känt och att de därför kan spjälka både spannmål och vegetabiliska inslag i kosten, vilket inte vargar kan, men jag är högst tveksam till att ge blandkost i den utsträckning som MS förespråkar.
De s.k "utbildningarna" är inte mycket att hänga i granen.
Hon är snarare en självutnämnd expert.
Kikar man på hundarnas tänder, käkstruktur och matspjälkningsapparat så får man snabbt klart för sig vad hundar är gjorda för att äta, de är köttätare på gränsen till allätare (eller tvärtom, allätare på gränsen till köttätare- beror på vem du frågar).
Royal canin brukar stå för många av "foderutbildningarna" - det säger nog en del.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 fast MS har ju inte fått utbildning via Royal Canin =)
Hon har studerat på SLU.
Om studier och doktorsavhandling på SLU inte är "mycket att hänga i granen" vad isåfall är, enligt dig, en ok utbildning?
Hon är heller ingen förespråkare för Royal Canin, vad jag förstått genom att läsa på hennes sida.
#3 Alla som har studerat vid SLU har å andra sidan inte samma åsikter som MS när det gäller spannmålsinslaget i hundarnas kost. Jag tror att hon helt enkelt har en egen åsikt om detta som är lite kontroversiell.
När det gäller hela den här frågan tänker jag att man alltid måste fundera över de ekonomiska aspekterna eftersom det är mycket billigare att producera hundfoder med högt spannmålsinnehåll och mindre andel animaliskt innehåll än tvärtom.
MS säger ju faktiskt en hel del knepiga saker som jag öht aldrig hört någon på SLU yttra. Däremot har hon ju sagt att hundar inte har något _behov_ av spannmål. Så hysterisk spannmålsförespråkare vet jag inte om jag anser att hon är.
#5 jag uppfattade henne inte alls som att vara "spannmålsförespråkare". Men däremot skriver hon att hunden kan ta åt sig spannmål i sådan hög grad att det inte är dåligt med foder som innehåller mycket spannmål.
Då funderar man ju på de ekonomiska aspekterna, precis som du skriver #4, kan det vara så att vi faktiskt köper dyra foder (mycket kött och lite spannmål/spannmålsfritt) alldeles i onödan?
#2 är fortfarande intresserad av att höra vad Du anser vara en bra utbildning och vilken forskning Du anser man ska lyssna på.
Marie Sallander är av den gamla skolan och tycker att typ Doggy normal är bland det bästa hundfoder som finns. Jag hänger inte hennes lära i julgranen 😉
Det enda jag tycker hon fokuserar på är vitaminer och mineraler och vart det kommer från verkar inte så noga.
Att hundar däremot mår bäst på spannmålsfritt eller inte, är högst individuellt - vissa behöver det och andra inte.
#8 så vart kan man finna forskning som man kan tro på? Hur vet man vem man ska tro på då man inte kan lita på utbildade forskare?