Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1722 ggr
Tindris30
0

Riesenschnauzer

Vi är väldigt intresserade i rasen  Riesenschnauzer vi funderar på att skaffa en och min mamma är uppvuxen med Riesenschnauzer men skulle vilja höra om nån här har nån erfarenhet av just den här rasen :) kan vara allt från beetende till hälsa allt möjligt :)

ipopuma
3

Riesenschnauzer är världens bästa hund. Det är en hund som prioriterar sin familj väldigt högt upp och är en sådan man kalla enmanshund. Finns två "inriktningar " en bruksvariant och en utställningsvariant. Utställningsvarianten är tyngre o har inte så mycket go i sig. Har dock bara haft bruksvarianten o kan egentligen bara tala om den mer ingående. Det är en modig hund som ska ha alla tassar på marken. Man känner sig aldrig rädd när man är ute med henne. Det man ska ha i åtanke (gäller långt ifrån alla Riesenschnauzers är mer inriktning o linjer) är att en Riesenschnauzer har vääääldigt mycket energi eller rättare sagt våra har haft det men ja både jag och pappa tränar och tävlar ipo så det behövs en hund med lite tryck i alla fall De är envisa men det vill jag dra till en fördel för då de har sin arbetarhhärna blir det att de aldrig ger upp. Men kan vara till en nackdel. En riesenschnauzer jobbar med dig och inte för dig har jag märkt. De är du och den mot hela världen och inte vad ska jag göra nu matte, vad vill du att jag ska göra. Nu har vi första riesenschnauzer och har aldrig känt av detta men vissa säger att de har en låg förighet men har aldrig upplevt det själv. Den måste bli stimulerad. Som en brukashund måste bli. Alla Riesenschnauzers som jag känner är jättegoa o mysiga. De har dock attityd vilket jag gillar då kanske många ser det som en nackdel ser jag det som en fördel. Där kommer vi igen arbeta den attityden. Den har liite jakt och liite vall eller hur man ska säga, ursprungligen är de vallhundar och min ena riesenscnauzer kan valla ibland. Inte som en bc men det finns antydningar. Lite frågor till dig. Vad har du tänkt att göra med hunden? Vad är dina krav på en hund en riesenscnauzer är ingen "lätt" hund jämförelse med många andra raser. Och lycka tilled din nästa du kommer få en vän för livet.

Tindris30
0

hej tack för hela ditt svar :) jo ja har väl inga krav sådär eller asså vi ska ha den som en sällskapshund ska inte tävla med den men ska köra bruks saker tex lydnad spår ect men jag fokuserar mest på att köra lydnad och spår , hade tänkt att gå i kurs med den :) men ska även cykla med den hade jag tänkt för jag vet ju att den behöver mycket motivation både phykiskt och fysiskt (och massa promenader såklart xD)och hade tänkt testa lite agility och ser hur det går xD men nja det får vi se är mer intresserad i bruks :)  jo sammanfattat så ska jag köra massa bruks isåfall xD

Tindris30
0
ipopuma
0

En kompis sa till mig vilket jag håller med var klumpigt skrivet. Riesen användes som boskapshund. Vallet finns knappt. Man kanske kan se det som antydningar men det "finns " inte. Och det är ju de flesta bruksarna från en boskapshund så absolut inget att ha i åtanke. Så sudda ut med vall det är ingen vall hund men bak i historien var det en gårdshund 😃

Tindris30
0

HAHA okej xD :)

ipopuma
0

Hahahaha boskapshund. Men har du hundvan förälder med vana av rasen kör på :-D och om du känner att de individer du har träffat är rätt