Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2495 ggr
Tindris30
0

Vegitariansk hundmat?

hej jag är en tjej på 14 år som nu ca en månad har varit vegetarian och vi har två hundar men i all hundmat är det kött i typ och eftersom jag är vegetarian är jag inte så förtjust i det. så min fråga är då finns det vegetariansk hundmat och som är BRA för hunden!!!?

Fridaaaa
27

Ge hunden det som de är gjorda för att äta: Mestadels kött.

Anser att det är fel att ge vegetarisk mat till hund, bara för ens egna värderingar.
Men är min åsikt.

Men jag skulle säga: Nej finns ingen bra vegetarisk hundmat eftersom de inte ska äta de (om det absolit inte krävs men extremt ovanligt)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Aida-
13

Det finns vegetarisk hundmat att köpa men jag anser också att har man tagit på sig ansvaret över ett djur som är köttätare om de så är en katt, hund, råtta, så ska dom ha rätt kost oavsett om man själv är vegan eller vegetarian.

Tindris30
1

ja tack för svar och jag förstår med att det är det dom är gjorda för att äta. vi ska nog förtsätta med maten vi har (som är kött i) men är lite nyfiken om det finns nån vegetarisk mat. men om det finns det så är väl säkert sån mat som vi har är bättre för hunden. så då har vi kvar den :)

Tindris30
2

tack för alla svar och nu förstår jag lite mer:)  och vi ska nog behålla maten vi har :)

IngaTrnqvist
13

Generellt sett mår hunden bättre på ett foder med högra andel animaliska råvaror (kött, ägg). Om det är av etiska anledningar kan du försöka välja ett ekologiskt och/eller svenskproducerat foder istället 🙂

[Patricia1993]
1

Nej, ge hunden den mat den är ämnad för att äta. Har hört historier om bl.a katter som haft ägare som varit vegetarianer som även ansett att deras katter ska bli det. I dessa fall så har det inte gått många veckor förens katterna blivit sjuka och slutligen dött. Hundar och katter är inte ämnade för att äta endast grönt. Deras mag och tarmsystem är inte gjorda för det.

JonnaCecilia
2

Som #5 säger gör jag. Jag är vegetarian, delvis av etiska skäl men även för att min mage trivs bättre med det. Däremot skulle min hunds mage inte må bättre så jag försöker hitta ett foder som är etiskt producerat, med bra råvaror och så snällt som möjligt mot djuren, och som samtidigt är bra ur näringssynpunkt för min hund. Det är en djungel och svårt att orientera sig bland alla foder! Det allra bästa skulle väl vara närproducerad hemmagjord BARF, då skulle jag tex kunna köpa slaktavfall från närliggande ekologiska gårdar och liknande. Tyvärr är det inget jag har möjlighet till nu, men drömma och planera för framtiden går ju ;) Tyvärr har jag en rätt kräsen liten valp så jag kan inte ge henne det som för mig verkar bäst ur djur- och miljösynpunkt, vilket jag tror är Magnussons då de är ett svenskt företag som är kravmärkt med närproducerade ekologiska råvaror. Men det ratar hon utom hos mamma, för att mammas hund äter det, så där går hon och stjäl kulor av hans vuxenfoder ;) tvivlar dock på att hon skulle äta det om hon fick en skål här hemma, hon gjorde inte det med valpfodret iallafall! De har också rätt bra innehåll, även om det inte är helt spannmålsfritt.

Scorpio97
6

Ja, det finns vegetariskt hundfoder. Tyvärr, enligt mig. Tyvärr är det till och med lagligt att ge det i Sverige (dock bara till hundar, katter får man inte hålla på vegetarisk kost). Hundar är rovdjur och till största del köttätare, och det bör man respektera. Är man inte bekväm med att ens husdjur äter kött, får man välja andra husdjur. 

Däremot kan man ju välja ett så etiskt foder som möjligt, alltså ekologiskt och/eller svenskproducerat. Jag vet att många vegetarianer/veganer går över på BARF till husdjuren, för att man då kan välja så etiskt som möjligt.

//Jessie

[Daisy-Moa-Elsa]
4

Varför ska du ge hundarna vegetariansk mat för du är vegetarian? Har dina hundar sagt till dig att de vill bli vegetarianer?

Mitt förslag för dig som vegetarian är att om du vill ha husdjur, skaffa dig ett husdjur som lever på vegetarisk föda.

Fridaaaa
1

#9 Läs högre upp, h*n ska inte ge det längre.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#10 sorry missa det

Changrila
6

Jag är vegetarian sedan ca 8-9 år tillbaka. Jag undviker även mejeriprodukter samt försöker se till att mitt sätt att leva så lite som möjligt påverkar naturen. Mina hundar barfas, med andra ord äter de enbart(!) kött och animalier. Jag har en hel, stor frys fylld med fryst kött som blir hundmat. Köttet de äter kommer främst från vilda djur samt djur från små gårdar med bra djurhållning. Det är inget "finkött" utan köttslamsor, organ och annat som skulle ha slängts om inte mina hundar ätit upp det. Resultatet? Jag slipper stödja osund djurhållning, bidrar till att inga djur "dör i onödan", får riktigt billig hundmat och mina hundar mår tusen gånger bättre än när de åt torrfoder. Bättre än så kan det inte bli, inte för oss i alla fall.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
0

Vänta finns det vegetariskt hundmat att köpa?!

Turast
3

#13 japp, det bryter mot djurskyddslagen att ge det dock (eftersom man ska ge artanpassad föda.. inte för att jag tycker att Royal Canin  är "artanpassad")

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
0

What. Aldrig hört! Men hur får man sälja det?

Turast
1

#15 för det är inte olagligt att sälja ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
0

Men olagligt att ge? Sry om jag byter ämne är lite förvirrad märker jag 😂

Haztparken
2

Tycker det är tråkigt när folk som är vegetarianer eller veganer eller dylikt försöker få över det på sina djur också. Förstår såklart att deras intentioner är snälla men någonstans på vägen måste man väl förstå att hundar är gjorda för att äta mestadels animalier och då bör man inte ge dom en vegankost. Och är som #14 emot lagen också. Är inne ibland på vegan.ifokus för jag tycker det är intressant och där ser jag en del som förespråkar vegankost för hundar och rekommenderar fb grupper som "Vegan Cats & Dogs" (tror jag den hette) för att lära sig mer om hur folk ger sina hundar en sådan kost. Som sagt, tycker bara synd om hundarna som påtvingas sina ägares levnadssätt när det påverkar dom så. Men jag tycker TS gör rätt i att höra sig för och därefter ta till sig av kunskapen här och fortsätta med hundfodret :)

Scorpio97
0

Jag hade för mig att veganskt hundfoder faktiskt var lagligt att ge, för hundar räknas inte som 100% köttätare och då kan det vara tillåtet trots att man enligt lag måste ge artanpassad föda (så länge hunden "mår bra").
Däremot gäller det inte för katt, där måste kosten innehålla animaliska ingredienser. 

Jag kan dock ha fel, och det kan ju även ha ändrats. Men jag vet att jag har läst att det är lagligt att ge det till hund någonstans, men det var ett tag sedan.

//Jessie

Fridaaaa
0

#20 Men att ge enbart veganskt/vegetarisk är ju inte att anpassa till hund anser jag? Eftersom de till största del bör äta kött?

[Forest]
0

Tycker detta är smått löjligt. Jag har själv inte ätit kött sen jag var lite och det var av smaksak jag sluta äta kött,fågel,fisk. Jag har haft svårt med viss kötthantering men det har man fått lära sig att hanskas med. Jag skulle aldrig proffsa på att tvinga vare sig mina barn eller djur äta vegitarisk mat, nu råkar dottern gilla vissa saker och får detta men dagligen finns det kött på menyn här hemma. Även om inte jag äter detta så tillagas jag det till dom andra i familjen. Hundar och katter får dagligen något råkost.

Scorpio97
0

#21 Nej, det anser inte jag heller. Jag anser att hundar (och katter) ska ha enbart animaliskt foder.
Men jag vet att jag har läst om någon som fick okej från jordbruksverket att ge veganskt foder till hunden i alla fall, för att hundar inte räknas som rena köttätare.

//Jessie