Motivation och inspiration är som bortblåst...
Jag har nyligen flyttat och har inga "hundvänner" kvar i närheten av mig, jag har påbörjat ett nytt jobb och livet har helt enkelt blivit helt annorlunda väldigt fort.
Jag har en Schäfer på snart 2 år, super duktig och rolig hund, jag har ägt han ett halvår och vi har kommit jätte långt på den tiden och de har verkligen vart kul att träna och vara ute, men nu på senaste har jag totalt tappat motivationen. De känns som om vi bara tragglar i samma hjulspår hela tiden och både han och jag är uttråkade av våran träning.
Jag har inget körkort så jag tar mig inte ut till BK, jag har försökt skapa hundvänner nära mig men inte fått upp kontakt med någon, jag har inte råd att gå kurser just nu.
Ge mig tips på vad ni gör/skulle göra i denna situation!
Just nu tränar vi endast lydnad och rally då jag inte kan få hjälp med spåret (har försökt lära han det själv, men insåg att de är lättare för han när man är två)
Hur menar du att det är lättare för hunden att lära spåret om man är två? Möjligtvis är det lättare för föraren, men för hunden borde det gå alldeles utmärkt att lära sig med bara en person.
Uppletande är ju också en fin aktivitet för hunden och som det går utmärkt att göra på egen hand:)
om han ska gå ett förarspår så hinner han stressa upp sig nå fruktansvärt när man går ifrån honom (jag kan inte lämna han hemma då vi har låångt till närmaste spår ställe), och när man kommer tillbaka och de är dax att gå så är de inte intressant nå mer (han är inte intresserad av godis bland annat).
#2 Ok, då förstår jag. Kanske läge att träna lite på passiviteten och tryggheten i platsliggande? Du kanske kan träna hårda spår om du har närmare till det i förhållande till ditt hem så han kan vara hemma medan du lägger ut spåret?
Du kanske bara kan träna spårstarter och jobba upp hans entusiasm där? Bara kort, ca 10 meter, men flera spår medan han ser dig när du lägger ut dem?
Passivitet är absolut inte hans starka sida, men han är lugn och trygg så länge han ser mig och jag inte går "för långt", Exempelvis momentet platsliggning är inga problem alls för han, men de är just när jag lämnar han i skogen…
Jag ska gå en spårkurs till våren hade jag tänkt för jag vet inte riktigt hur jag ska börja då jag bara har tränat in med godisspår eller leksak tidigare, men det funkar inte riktigt på han..
Jag ser ju att han har potential då han kan ta upp spår på promenader där exempelvis mamma har gått, eller hundvakten har gått. Men jag vet inte hur jag ska lära in det direkt.
Uppletande är lätt å roligt att träna, beroende på om du bara vill träna till aktivering eller träning kan du lägga mer eller mindre tid på detaljer å träning. Här är en bra sida där dom beskriver hur du kan träna:
http://www.canis.se/bibliotek/artikkel.php?artid=211
Du kan också bara gå en mindre ruta kanske 10x10 m och gömma föremålen, hänga upp dom i träd eller gräva ner dom för att göra de svårare.
Jag brukar också "tappa" föremål när vi går en vanlig promenad, och sedan skicka tillbaka hunden för att leta upp de.
Med lydnads träningen skulle du kanske kunna börja på ett nytt moment som du inte tränat på tidigare, då brukar ialf jag bli lite extra motiverad. Lycka till 🙂
Ska läsa lite på länken du länka! ^^
Problemet är att vi kan dom flesta moment, jag vill säga alla förutom rutan och apporten, rutan håller vi på med och apporten lite (Men avsaknad av apport gör det lite svårare). Däremot så sitter ju inte allt som en 10a men de är där jag tappar motivationen, de är där jag vill ha mina träningskompisar som kan tipsa och ge feedback på vad jag kan göra annorlunda för att få ett annat resultat (jag är tyvärr rätt fyrkantig i träningen…) ;p
Sitter här med samma problem, vilket är så tråkigt!
Du har fått bra tips tycker jag men gällande apporten (som vi också jobbar med) så kan jag tipsa om att lära in gripande och "loss" med en träslev!
Vi har inte heller någon apport och tränar på en träslev just för att min voffe mer än gärna tuggar på allt han får i munnen.
En träslev kostar inte många kronor och kan enkelt bytas ut om den mördas helt 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#7 smart! De har jag inte ens nästan tänkt på, tack för tipset! :D
Försök att vara kreativ och båda slappna av och bli crazy på planen. Skriv ned vad som du vill bli bättre och tänk sedan hur kan jag dela upp det? Träna fotingångar framför spegeln har han kontakt vid det första steget? Kan han bli dirigerade till olika matskålar?target?