Fritt följ
Är missnöjd med mitt fria följ med min dvärgscnauzer o undrar hur jag kan träna om det? Hur långt kan jag gå tbx. Kan jag börja om helt? Och hur ska jag gå till väga?
Du kan absolut börja om helt, men för enkelhetens skull kanske välja ett annat kommando och alltså träna in det som vilket trick/moment som helst. Vilken metod som passar er bäst är ju svårt att säga. Hur har du tränat in det förut och vad är det du inte är nöjd med?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Är inte nöjd med position, och högersvängar och mina svängar i det. Oj har glömt det. Min fjortonåriga jag dokumenterade inget men vet att jag tränade ingångar och att jag tränade kontakt o var väldigt noga att hon gick Örebro långt fram då min andra hund gjorde det (ung o naiv) plus har en hund som blir väldigt låg eller typ sur. Så det fick va som det va o bara jobba upp glädjen o skita lite i om hon trängde lite eller luften mellan oss var för mkt. Men tänk lite valpskole inledning det vanliga liksom. Är dock inte nöjd med den inlärningen och känns nu efter ett och ett halvt år efter har man löst mycket och tror att jag kan pilla mer. Men kommer krävas en ny inlärning då min första var så dålig
Träna klossträning för att få in både bakdelskontroll, men även position. Gå inte ett enda steg förrän positionen funkar, även när klossen är borttagen. Träna hunden att följa benet genom att till en början bara ta ett enda steg, och tänk på belöningsplaceringen. Belönar du med höger hand, är det lätt att hunden kommer för långt fram och tränger, för att få belöningen. Tänk åxå på att snabbt lära dig att titta framåt, inte nedåt på hunden, för då lär sig hunden att den måste ha kontakt med hela ditt ansikte, och det är ju inte meningen.